Dacă românii şi-ar muta economiile din conturi curente în depozite la termen ar primi dobândă. Depozitele overnight ale populaţiei, adică sumele din conturi curente, din depozite la vedere, au crescut de peste 6 ori în ultimii 15 ani, ajungând la circa 160 mld. lei. În acelaşi interval, depozitele totale ale populaţiei au crescut de circa 3,5 ori. Deşi în ultimii ani ratele ridicate de dobândă au continuat să încurajeze economisirea pe scadenţe mai lungi, depozitele la vedere rămân la un nivel ridicat, după cum susţine şi BNR. Atât în 2023, cât şi în prima parte din 2024, ponderea depozitelor bancare overnight ale românilor a rămas aproape de 50%, deşi a mai scăzut uşor. Pentru sumele păstrate de români şi firme la bănci în conturi curente, în depozite la vedere, băncile nu au costuri pentru că dobânzile sunt zero sau apropiate de zero. Proporţia ridicată a depozitelor la vedere în portofoliul băncilor asigură menţinerea unor costuri de finanţare reduse.
Românii continuă să păstreze o parte importantă din economiile lor bancare în depozite overnight, adică în conturi curente, în depozite la vedere, pentru care nu încasează dobândă de la bănci, în loc să-i mute măcar în depozite la termen, remunerate cu dobândă, dacă nu vor sau nu ştiu să plaseze banii şi în alte categorii de instrumente financiare.
Ponderea depozitelor bancare overnight ale românilor a urcat în ultimii ani până la 45%, 50% şi chiar a depăşit 60% din totalul depozitelor populaţiei, comparativ cu 20-30% cât era în perioada 2009-2016, după cum reiese din datele BNR. Ca volum, depozitele overnight ale populaţiei (din conturi curente, din depozite la vedere), au crescut de peste 6 ori în ultimii 15 ani, ajungând în acest an la 160 mld. lei (32 mld. euro, echivalent), în timp ce depozitele totale ale populaţiei (la vedere şi la termen), s-au majorat de circa 3,5 ori în acest interval, până la 350 mld. lei (70 mld. euro, echivalent).
Cu toate că în ultimii ani ratele ridicate de dobândă au continuat să încurajeze economisirea pe scadenţe mai lungi, depozitele la vedere rămân la un nivel ridicat, după cum susţine şi BNR. Astfel, cu toate campaniile de educaţie financiară din ultimii ani derulate de instituţiile bancare şi nu numai, alfabetizarea financiară a populaţiei nu pare să fi crescut, cel puţin nu şi în cazul deponenţilor la bancă. Nici ratele ridicate de dobândă, nici campaniile de educaţie financiară nu au convins românii să economisescă pe scadenţe mai lungi.
(sursa: Mediafax)