Numărul cazurilor de abuz semnalate la Telefonul Copilului a crescut semnificativ, de la un an la altul, în 2017 fiind înregistrate cu peste 24% mai multe apeluri decât în 2016. Anul trecut, însă, cea mai întâlnită formă de abuz asupra copiilor nu a mai fost agresiunea fizică, ca până acum, ci abuzul emoţional.
„Anul 2017 a fost primul an în care cazuistica înregistrată de Asociaţia Telefonul Copilului indică abuzul emoţional drept principala formă de abuz asupra copilului (34,81%), urmat de neglijare (30,52%) şi molestarea fizică (22,46%)”, arată o statistică realizată de Asociaţia Telefonul Copilului, care gestionează linia europeană de asistenţă pentru copii împreună cu Fundaţia Telekom România.
Numărul total de apeluri înregistrate la Telefonul Copilului a fost de 110.699, o creştere de 24,4% faţă de 2016 (aproape 90.000 de apeluri). Două treimi dintre copiii care au apelat linia telefonică spun că persoanele cu care discută despre problemele lor sunt din afara familiei, şi doar puţin peste 11% discută cu cei din familie (părinţi, rude, fraţi, surori). Asta s-ar putea explica şi prin faptul că mediul în care au avut loc abuzurile semnalate a fost, de cele mai multe ori, cel familial (80,84%), urmat de spaţiul public (11,63%) şi mediul şcolar (4,90%). De asemenea, agresorii copiilor au fost: părinţii sau unul dintre părinţi (75%), un alt adult (8,36%) sau un alt copil (7,72%). Cele mai multe cazuri de abuzuri au fost înregistrate în judeţele: Vrancea, Constanţa, Teleorman, Vaslui, Buzau, Iaşi, Ilfov, Dolj, Neamţ, Bucureşti sector 2.
Pentru prima dată, în 2017 au fost şi copii care au solicitat consiliere juridică privind aspecte legate de familie: probleme legate de divorţul părinţilor, măsuri de combatere a violenţei în familie precum ordinul de protecţie şi ordinul de restricţie sau probleme legate de relaţiile extraconjugale ale unuia dintre părinţi, potrivit reprezentanţilor organizaţiei.
"Anul trecut am observat o nouă tendinţă: copiii aşteaptă mai puţin ajutor de la autorităţi şi caută soluţii pentru a face faţă singuri situaţiilor dificile. Astfel, consultanţii Asociaţiei Telefonul Copilului au oferit cu precădere consiliere psihologică", a spus Cătălina Surcel, reprezentant al Asociaţiei Telefonul Copilului