Jurnalul.ro Special Anchete Afacerist fugit de pușcărie, prins și umplut de bani

Afacerist fugit de pușcărie, prins și umplut de bani

de Ion Alexandru    |   

Firma de construcţii controlată de afaceristul clujean Ioan Bene, condamnat definitiv pentru dare de mită în dosarul fostului preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu, a primit, la începutul acestei săptămâni, din partea Companiei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti, un contract de peste 3,35 milioane de euro pentru extinderea platformei de staţionare a aeronavelor la Aeroportul Henri Coandă.

Lucrările primite de Societatea de Construcţii Napoca SA sunt similare cu cele efectuate de aceeaşi firmă, în 2012, la Aeroportul Internaţional „Avram Iancu”, din Cluj, pentru care fostul director, David Ioan Ciceo, dar şi afaceristul Ioan Bene s-au ales cu un alt dosar penal, trimis în judecată de DNA în luna februarie a anului trecut, având ca obiect, de asemenea, infracţiuni de dare şi luare de mită. Bene nu se află în închisoare, ci în Italia, de unde autorităţile au respins cererea României de extrădare şi au dispus ca afaceristul să-şi execute acolo pedeapsa, în libertate, sub supraveghere.

Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti, entitate aparţinând Ministerului Transporturilor şi care administrează Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” din Otopeni, dar şi Aeroportul Internaţional Bucureşti-Băneasa, a încheiat, luni, un contract având ca obiect achiziţia de lucrări pentru realizarea investiţiei „extindere spre nord a Platformei nr. 1 de staţionare a aeronavelor la Aeroportul Internaţional Henri Coandă”, conform unui anunţ publicat, ieri, pe Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice.

Contractul, scos la „mezat” încă din data de 7 mai anul curent, implică achiziţia de lucrări de infrastructură şi structuri rutiere necesare extinderii spre nord a Platformei nr. 1, constând în demolarea construcţiilor şi a acostamentelor existente, în refacerea suprafeţelor demolate cu structură rutieră portantă, dar şi în lucrări de infrastructură şi de realizare a noii structuri rutiere.

De asemenea, proiectul mai vizează şi execuţia unor lucrări de corelare cu lucrările de infrastructură şi de înlocuire a conductei de refulare a apelor uzate, a reţelelor pentru canalizarea pluvială, drenarea şi dezafectarea reţelelor existente, la care se adaugă lucrări de balizaj, de up-gradare a softului telecomandei de balizaj, înlocuirea iluminatului exterior al platformei şi trasarea de marcaje.

 

A depus oferta cea mai ieftină

Investiţia maximă pe care autoritatea contractantă a intenţionat să o realizeze cu ocazia finanţării acestui proiect s-a ridicat la 18.170.516 lei fără TVA, Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti neorganizând, însă, pentru atribuirea lucrărilor, o licitaţie deschisă, ci alegând calea selecţiei de oferte prin procedură simplificată, având ca şi criteriu de desemnare a câştigătorului oferta care prezintă preţul cel mai scăzut. Aşa se face că, în cursa pentru câştigarea acestui contract, au fost depuse trei oferte şi, în data de 22 octombrie 2018, una dintre aceste firme a şi fost selecţionată. Mai exact, Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti anunţă că a încheiat cu Societatea de Construcţii Napoca SA Cluj-Napoca contractul nr. 356/C/2018, în valoare de 15.112.459,8 lei cu TVA inclus (3.358.324,4 euro).

Societatea de Construcţii Napoca SA este o companie înfiinţată în anul 1991, în urma divizării fostului Trust de Construcţii Montaj Cluj. Acţionarul majoritar al companiei este societatea IT Transilvania Invest SA cu 53,82 la sută din acţiuni, restul de 46,28 la sută fiind deţinute de mai multe persoane fizice. Până în anul 2011, IT Transilvania Invest SA a fost deţinută de magnatul Ion Ţiriac, de aici venind şi iniţialele „IT”, ulterior fiind preluată de către familia afaceristului local Ioan Bene. Mai exact, de către Ioan Bene, pe persoană fizică, şi de către SC Napocamin SRL, iar administrator al societăţii este nimeni alta decât Alexandra Bene, fiica lui Ioan Bene.

În ultimii ani, Societatea de Construcţii Napoca a fost implicată în numeroase contracte pe bani publici, unele dintre acestea făcând obiectul unor investigaţii penale.

 

Judecat pentru o afacere similară

Desemnarea, de către Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti, a societăţii controlate de Ioan Bene, pentru lucrările de investiţii la platforma de parcare a avioanelor de pe Aeroportul „Henri Coandă” are loc chiar în timp ce Ioan Bene este judecat într-un dosar penal având ca obiect un contract similar derulat cu Aeroportul Internaţional „Avram Iancu”, din Cluj. În fapt, la 20 februarie 2017, procurorii DNA, Serviciul Teritorial Cluj, au dispus trimiterea în judecată a lui David Ioan Ciceo, fostul director general al Regiei Autonome Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj-Napoca, pentru luare de mită.

În acelaşi dosar, a fost trimis în judecată şi omul de afaceri Ioan Bene, acesta din urmă fiind acuzat de dare de mită. În rechizitoriu, se arată că, la nivelul Consiliului Judeţean Cluj şi al Aeroportului „Avram Iancu”, a fost demarat, în cursul anului 2011, un proiect având ca obiect realizarea unei piste de decolare- aterizare, pe o lungime de 3.500 de metri, şi de mişcare aferente ce viza dezvoltarea infrastructurii aeroportuare din zona de Nord- Vest a pistei. Investiţia vizată presupunea un efort financiar considerabil, motiv pentru care proiectul a fost divizat în trei etape distincte.

În acest sens, în data de 6 septembrie 2011, prin licitaţie publică, Aeroportul „Avram Iancu” a încheiat cu o asociere de firme un contract de lucrări având ca obiect proiectarea, finanţarea şi executarea lucrărilor aferente etapei I a proiectului. Din asocierea de firme făcea parte şi Societatea de Construcţii Napoca SA, controlată de Ioan Bene.

După finalizarea lucrărilor, spun procurorii, „pe fondul cointeresării materiale a lui David Ioan Ciceo, directorul aeroportului, dar şi a unei alte persoane care ocupa o funcţie de conducere în cadrul Consiliului Judeţean Cluj, omul de afaceri Ioan Bene a convenit cu aceştia să realizeze, în continuare, lucrări din Etapa a II-a, în sensul de a construi platforma de parcare a aeronavelor Apron 4, lucrare care a fost finalizată în luna martie a anului 2014”. Mai exact, acest lucru s-a realizat în lipsa oricăror forme legale şi transparente de evaluare şi de acordare a unui astfel de contract de lucrări finanţate din bani publici, prin ignorarea principiilor concurenţei. Mai departe, în octombrie 2012, directorul Ciceo a primit de la Ioan Bene un imobil în Cluj-Napoca, „presupus achiziţionat de părţinţii săi cu suma de 690.000 de lei”. Imobilul a fost, ulterior, finisat cu lucrări evaluate la 563.226 de lei, lucrări executate de firme colaboratoare sau aparţinând lui Ioan Bene, costurile fiind suportate de acesta din urmă.

Anchetatorii susţin că, în schimbul acestor foloase, directorul Ciceo a direcţionat, în baza unor acte neconforme, alocări bugetare ale RA Aeroportul Internaţional „Avram Iancu”, către societatea administrată de Ioan Bene, în vederea achitării lucrărilor la platforma de parcare aeronave Apron 4.

De menţionat este faptul că, în prezent, dosarul se află încă în faza de fond, el fiind judecat la Tribunalul Cluj. Următorul termen va avea loc în data de 30 octombrie.

Tot despre platforma de garare a aeronavelor a fost vorba şi în contractul derulat, ilegal, între 2012-2014, de firma lui Bene cu Aeroportul „Avram Iancu” din Cluj. Afacerea a ajuns în instanţă şi vizează mituirea fostului director al aeroportului cu o... clădire.

 

3 ani şi 8 luni pentru şpagă. Pedeapsa o va executa, în libertate, la italieni

În timp ce firma familiei sale lucrează, pe bani grei, cu instituţiile statului, Ioan Bene se află, în prezent, în Italia, unde a obţinut un pseudo-azil. Dosarul trimis de DNA Cluj în instanţă nu este singura problemă penală pe care afaceristul o are în România. El a mai primit, în data de 31 ianuarie 2018, la Curtea de Apel Bucureşti, o condamare de 3 ani şi 8 luni de închisoare cu executare, pentru dare de mită, în cauza în care fostul preşedinte liberal al Consliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu (foto), a fost condamnat la 6 ani de închisoare pentru luare de mită. Bene nu a apucat să fie încarcerat, deoarece a plecat în Italia, iar eforturile statului român de a-l aduce în ţară s-au lovit de refuzul instituţiilor judiciare din peninsulă, care au decis ca acesta să-şi ispăşească pedeapsa acolo, dar în libertate, sub supraveghere.

La mijlocul acestui an, instanţele din România au renunţat şi ele, retrăgând formele de punere în aplicare a mandatului de executare a pedepsei cu închisoarea de către condamnatul Ioan Bene. Comunicarea a fost făcută public de către IPJ Cluj, care a arătat că, potrivit datelor Serviciului de Investigaţii Criminale, pedeapsa aplicată lui Ioan Bene a fost preluată spre executare de către statul italian, în baza sentinţei nr. 3 din 09.04.2018 a Curţii de Apel din Lecce - Secţia Taranto, prin care s-a respins cererea de extrădare către autoritatea judiciară română şi s-a dispus executarea pedepsei în Italia, conform legislaţiei naţionale a acestei ţări. Astfel, prin adresa Tribunalului Cluj din data de 13.07.2018, s-au retras formele de executare a mandatului de executare a pedepsei închisorii.

Încep demolările la Aeroportul „Henri Coandă”

Lucrările pe care Societatea de Construcţii Napoca SA urmează să le efectueze la Aeroportul Otopeni sunt similare cu cele care fac obiectul dosarului trimis în instanţă, la începutul anului trecut. Conform caietului de sarcini care a stat la baza atribuirii contractului, de către Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti, arată că finanţarea se face din surse proprii. La Aeroportul „Henri Coandă” există două platforme proprii de staţionare a aeronavelor: Patforma nr. 1 şi Platforma nr. 2. Platforma nr. 1, având destinaţia de parcare a aeronavelor, este poziţionată pe latura de est a terminalelor pentru pasageri, având o suprafaţă de 222.505 metri pătraţi. Pe această platformă sunt aplasate 26 de standuri de parcare a avioanelor, fiind incluse şi căile de rulare „India”, „Lima”, „Bravo” şi „Sierra”, precum şi suprafaţa extinsă a fingerului şi zona verde din apropierea căii de rulare „November”. Între anii 1996 şi 1997, această platformă a mai fost reabilitată, prin turnarea, peste structura existentă rutieră, din beton de ciment, a unui strat de asfalt, peste care s-a turnat un strat de 16 centimetri de beton armat cu fibre metalice. Astăzi, Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti intenţionează, prin contractul atribuit companiei controlate de afaceristul Ioan Bene, crearea unui număr de patru poziţii de parcare a aeronavelor, inclusiv a spaţiilor tehnice şi a instalaţiilor necesare deservirii acestora. În prezent, structura rutieră existentă este formată din două poziţii de parcare, executate între anii 1970 şi 1976.

Prin urmare, proiectul vizează demolarea a trei piloni, cu înălţimea de 35 de metri, dar şi a unei clădiri – post de transformare dezafectat. Vor mai fi, de asemenea, demolate toate acostamentele existente în zona căilor de rulare „Mike” şi „November”, după care se vor reface suprafeţele demolate cu structură rutieră portantă, precum şi reţeaua de apă şi canalizare. Conform documentaţiei, durata contractului este de 66,5 luni, incluzând şi durata de garanţşie. Durata execuţiei lucrărilor este de şase luni de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor, compania controlată de Ioan Bene urmând a lucra 24 de ore pe zi, timp de 7 zile pe săptămână.

Subiecte în articol: Ioan Bene
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri