Astăzi intră în vigoare un pachet legislativ european numit „Mobilitate 1”, care introduce un nou regim în transporturile rutiere de marfă, avantajându-i pe șoferi (ca angajați) și dezavantajându-i, în schimb, pe transportatorii din Est față de cei din Vest.
Noile reguli prevăd, între altele, obligația întoarcerii acasă a șoferilor la 3 sau 4 săptămâni și interzicerea repausului săptămânal normal în cabina camionului. Aceste prevederi „se aplică direct în toate statele membre din 20 august 2020. Practic, conform noilor cerințe, primii șoferi se vor întoarce acasă după trei săptămâni, respectiv din 11 septembrie 2020”, a comunicat recent Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Pierderi grele pentru angajatori
Din estimările UNTRR rezultă că, în următorii doi ani, România va pierde peste 5% din PIB din cauza migrării activității de transport rutier internațional, inclusiv a angajaților direct implicați și a familiilor acestora. „Pe termen mediu și lung România va pierde aproximativ 200.000 de șoferi profesioniști, inclusiv familiile lor, și se va confrunta cu o criză fără precedent pe piața muncii. Totodată, estimăm că vom pierde 30% din operatorii de transport români, care nu vor putea supraviețui crizei coronavirus, iar jumătate din firmele rămase, care operează transport rutier internațional, vor părăsi România”, a atenționat UNTRR.
Astăzi, pentru aceeași operațiune de transport în vestul UE, transportatorii din est sunt plătiți sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii occidentali primesc 1,5 euro pe km.