Decizia vine în contextul în care statul român și-a asumat creșterea mobilității militare.
Carpatica Feroviar este o companie care ar trebui să asigure aceste transporturi de marfă pe cale feroviară, mai ales pentru a evita riscul unui refuz sau unei imposibilități de a realiza aceste transporturi din partea unei societăți private.
Este vorba despre o companie cu capital de stat, finanțată din surse proprii - așa este descrisă de către autorități această companie.
Ea este necesară mai ales în contextul ultimelor evenimente dintre anii 2020-2023: pandemia de COVID-19, dar și despre criza energetică ori despre conflictele din apropierea granițelor României.
Această companie ar trebui să realizeze transporturi, de exemplu în cazul mobilizării forțelor armate din România sau a partenerilor strategici, și ar trebui să realizeze transporturi cum ar fi cele de echipamente, de trupe, de ajutor umanitar, dar de asemenea și de cereale ori materii prime, pentru a evita o criză alimentară ori de combustibil.
În tot acest context, conform legislației de funcționare a CFR Marfă, această companie are de asemenea și obligații în ceea ce înseamnă satisfacerea necesităților de apărare a țării.