Jurnalul.ro Auto Ce viitor au motocicletele electrice

Ce viitor au motocicletele electrice

de Tudorel Muşat    |   

Motocicletele au fost dintotdeauna sinonime cu libertatea, cu puterea, cu viteza, dar și cu mirosul de benzină și mai ales cu zgomotul eșapamentului.

Dar marea electrificare va lovi, invarabil, și în acest segment. Întrebarea care se pune este dacă motocicliștii tradiționali vor întoarce macazul sau dacă lumea moto se va schimba cu doritori de viteză fără lipsă de zgomot sau miros de carburant. Pentru că motoarele electrice furnizează totuși ceea ce-și dorește un motociclist, viteză și senzații tari. Spre deosebire de mașinile electrice, în domeniul moto nu există prea multe oferte, iar cele care există sunt în special peste Atlantic.

Ryvid Anthem este un fel de Spring în lumea motocicletelor electrice. În comparație cu majoritatea motocicletelor electrice capabile să circule pe autostradă, care pornesc mult peste 10.000 de dolari, Ryvid Anthem se află în segmentul accesibil, pentru că are un preț de lansare de 7.800 de dolari. Deși este încă o sumă decentă față de o motocicletă cu motor cu ardere internă de putere comparabilă, aceasta este în mod clar low-cost în categoria scumpă a motocicletelor electrice. Noua motocicletă vine, de asemenea, plină de tehnologie interesantă și caracteristici inovatoare care lipsesc de pe piața motocicletelor electrice. Una dintre cele mai mari diferențe dintre Ryvid Anthem și alte motociclete de pe piață este șasiul în stil aeronaval care folosește tablă pliată în loc de tuburi sudate. Aceasta permite Ryvid să folosească o metodă de asamblare care este compusă aproape în întregime din elemente de fixare mecanică. Motocicleta include și un dispozitiv de acționare care poate ridica și coborî scaunul motocicletei cu până la 10 cm. Acest lucru permite mai multor motocicliști să se potrivească perfect pe aceeași motocicletă, iar motocicliștii pot chiar să ajusteze scaunul din mers pentru a regla confortul și manevrabilitatea în funcție de drumul parcurs. Chiar și unghiurile direcției și cele ale suspensiei pot fi ajustate, dar aceste modificări pot fi făcute doar pe loc. Cadrul cu geometrie variabilă permite aceluiași șasiu să se transforme în mai multe stiluri de motociclete, în loc să fie blocat într-o singură configurație.

Alte caracteristici inteligente ale motocicletei includ pornirea fără cheie cu buton de „aprindere”, iluminare cu LED-uri pentru iluminare cu consum redus de energie, un ecran TFT de 4,9 inchi și două porturi USB de mare putere pentru încărcarea dispozitivelor. 

 

Care e autonomia

Motorul de transmisie finală montat pe brațul oscilant ajută, de asemenea, la simplificarea asamblării, reducând costurile și manopera pe parcurs. Brațul oscilant include chiar și un angrenaj variabil în transmisia finală cu curea, ceea ce înseamnă că motocicliștii care nu au nevoie să atingă viteza maximă de 120 km/h pot schimba o parte din viteza de top pentru o accelerație și mai rapidă.

Punctul de montare situat jos al motorului de 7,5 kW în regim continuu și 13,5 kW în regim de vârf menține centrul de masă jos, la fel ca și pachetul de baterii de 4,3 kWh. Compania spune că motocicleta ar trebui să poată atinge o autonomie de 120 km înainte de a avea nevoie de o reîncărcare. Bateria este detașabilă pentru a fi încărcată pe sau în afara motocicletei și cântărește aproximativ 29,5 kg. Pentru a permite mutarea mai ușoară, bateria are roți încorporate și un mâner extensibil de tip bagaj pentru a permite călătorilor să o ducă în clădire pentru a o încărca. Întreaga motocicletă cântărește aproximativ 108 kg, ceea ce este deja destul de ușor pentru o electrică, dar centrul de greutate coborât al bateriei și al motorului face ca motocicleta să fie și mai agilă. Cuplul este impresionant și atinge 338 Nm la roata din spate. Există trei opțiuni de culoare: Rapid White, Atomic Gold și Carbon Grey. Vor fi produse doar 1.000 de unități Launch Edition, fiecare dintre ele urmând să vină cu un șasiu numerotat. Pentru comandă este necesar un depozit de 500 de dolari, iar momentan comenzile se pot face doar în SUA.

Ce poate un e-Harley

Harley-Davidson Livewire este o dovadă că motocicletele electrice pot avea un caracter real.

Livewire costă în Marea Britanie circa 29.000 de lire sterline. Spre deosebire de Zero SR/S, de pildă, Livewire vine cu o capacitate de încărcare rapidă standard. Rata maximă de încărcare DC este de 13 kW, ceea ce va duce bateria de la 0-80% în 40 de minute și de la 0-100% în 60 de minute. Există, de asemenea, un cablu și o priză cu trei pini care se află sub scaun - conectată la rețeaua de 220 de volți a casei, aceasta va oferi 20 km pentru fiecare oră de încărcare. Calitatea construcției și atenția la detalii sunt de top. Totul, de la portul de încărcare din partea de sus a „rezervorului” până la întrerupătorul masiv, pare construit pentru a rezista, iar vopseaua „Orange Fuse" folosită este excepțională. Luminile cu LED standard, tabloul de bord TFT, aprinderea fără cheie, furcile Showa și frânele Brembo intră în prețul de plecare. Faptul că nu există un ambreiaj sau vreo treaptă de viteză de care să vă faceți griji face ca Livewire să nu fie mai înfricoșător de condus decât un scuter mare. Există patru moduri de rulare diferite (Eco, Rain, Street și Sport), iar fiecare dintre ele controlează o serie de parametri de rulare; modul Eco se simte perfect potrivit pentru munca în centrul orașului. În modul Sport frânarea devine mai fermă, iar răspunsul accelerației scade. Cu un timp de la 0 la 100 km/h de doar 3,0 secunde și fără niciun zgomot care să însoțească viteza, Livewire dă senzația de zbor. În viraje, în ciuda greutății în gol destul de mari de 249 kg, Livewire oferă o manevrabilitate bine echilibrată și previzibilă. 

 

Experia ajunge și la noi

Experia este o altă motocicletă electrică dezvoltată de o companie americană. Costă 25.000 de dolari și oferă o putere de 80 de cai la o turație a motorului electric de 7000 rpm. Cuplul poate atinge 900 Nm la roată, ceea ce face ca viteza atinsă să ajungă la 180 de km/h și asta pentru că este limitată electronic. Accelerația până la sută se face în 3.5 secunde. Bateria de 306 volți și 22.5 kWh poate asigura o autonomie de 420 km în oraș și de 256 km în ciclu combinat. Acesta este varianta  Energica, dar compania mai are în proiect încă trei modele Eva Ribelle, Ego și EsseEsse9, cu puteri cuprinse între  15 la 243 de cai putere. Spre deosebire de Ryvid Anthem, Experia poate fi comandată și din România prin intermediul unui dealer. Energica Experia este prima motocicletă electrică Green Tourer din Europa și o motocicletă construită cu această intenție, ca platformă completă, cu un sistem de propulsie și o baterie electrică nou concepută. Optimizată pentru distanțe lungi, pentru confortul în doi, cu un carenaj aerodinamic sport-touring, parbrize reglabile și o capacitate amplă de bagaje rigide, Experia oferă pe deplin ceea ce cer cei care consumă kilometri, dar este și agilă și manevrabilă.

- 243 de cai, puterea unei Experia

- 3 secunde până la sută, sprintul unui Harley-Davidson Livewire

- 7.800 de dolari, prețul unui Ryvid Anthem

 

Avantaje

- ecologice

- puternice

- rapide

 

Dezavantaje

- lipsa zgomotului tradițional

- nepretabile la anumite tipuri de motociclete

- dispare trepidația motorului

››› Vezi galeria foto ‹‹‹


 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri