Jurnalul.ro Editoriale Ceauşescu lua licenţe pentru România

Ceauşescu lua licenţe pentru România

de Dan Constantin    |   

Marea privatizare care a plantat un fel de capitalism schimonosit în România a inclus și preluarea de către noii proprietari a unor licențe pe care se baza fabricarea celor mai moderne produse realizate de industria românească până în 1989 dar și după Tractorul de la Brașov avea transferată tehnologie de la Fiat. Agnelli, marele patron din Torino, a devenit prietenul Românie după ce a împușcat un urs în Carpați. Dacia a preluat modelul de succes de la Renault- 1300 merge și astăzi pe șosele-după vizita Președintelui Franței, generalul De Gaulle, impresionat de vizita din 1968 în România.Germania a pus și ea umărul la dezvoltarea și modernizarea tehnologică a unor fabrici.Steagul Roșu din Brașov a produs zeci de mii de camioane după licență MAN. Motoarele de nave produse la Reșița au tehnologii germane, la fel rotoarele de la carierele de exploatare a cărbunelui la  suprafață din Oltenia. Relațiile economice aveau suportul relațiilor politice excelente. România a fost prima care a avut stabilit, între țările din Est, relații diplomatice cu RFG , spre supărarea URSS.

Statele Unite aveau reguli stricte de export a tehnologiilor spre țările dominate de URSS.Nicolae Ceaușescu a reușit să spargă embargoul prin negocieri directe cu Administrația  de la Washington.Vizitele oficiale  în Statele Unite au fost de fiecare dată ,,mănoase”pentru asigurarea unui suport tennologic american pentru proiectele industriale românești.General Electric a livrat echipament și condiții de creditare pentru Centrala nucleară de la Cernavodă.Tehnologia CANDU a  fost cumpărată de la canadieni, dar impulsul SUA a fost determinant pentru dezlegarea contractului semnat în perioada când la Ottawa era prim ministru Pierre Trudeau, tatăl actualului premier.

De la nivelul Casei Albe a fost dată dezlegarea pentru licențele care au permis dezvoltarea fabricației platformelor marine de foraj, calculatoarelor electronice, a tuburilor cinescop, a anvelopelor gigant dar și a unor oțeluri speciale. Industria de apărare a beneficiat de licențe pentru elicoptere, din Franța, de motoarele pentru tancuri, din Germania, de propulsoarele turbină pentru avionul de luptă de la Rolls Royce. Acum sunt alte vremuri, alți conducători care n-ar avea cum  și cui să dea licențele. Odihnească-se în pace!

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri