Jurnalul.ro Auto Atenție șoferi. Cum afli dacă o mașină are kilometrajul modificat

Atenție șoferi. Cum afli dacă o mașină are kilometrajul modificat

de Redacția Jurnalul    |   

Mașinile puțin rulate sunt cele mai căuate pe piața autovehiculelor second hand, astfel că multe au kilometrajul dat înapoi.

Unii proprietari s-ar putea să nu știe că și odometrul vechiulelor pe care le conduc au fost manipulate. Aceste mașini au probleme majore, se defectează frecvent și este nevoie de mulți bani pentru reparați, arată o analiză realizată de carVertical.

Matas Buzelis, expert auto la carVertical, spune că, decât să repari mereu o mașină care a avut kilometrajul dat înapoi, uneori este mai rentabil s-o vinzi și să cumperi un alt vehicul. 

Cum îți dai seama că odometrul mașinii a fost modificat

Vehiculele din România verificate prin intermediul platformei carVertical, parcurg de obicei o medie de 20.338 km pe an. Astfel că în 5 ani, o mașină parcurge în medie peste 100.000 de kilometri. Dacă kilometrajul unei mașini second hand indică o valoare mai mică decât media, acest lucru ar putea indica faptul că vânzătorul a manipulat odometrul pentru a vinde vehiculul la un preț mai mare.

Astfel că, înainte de a cumpăra o mașină la mâna a doua, trebuie să verifici istoricul kilometrajului. De multe ori kilometrajul este dat înapoi, și la modelele mai vechi de mașini și la cele mai noi, spune expertul.

Potrivit datelor carVertical, 6,5% dintre toate mașinile din România care au fost verificate pe platformă în prima jumătate a anului 2024 au avut kilometrajul manipulat, ceea ce arată că nu există încă suficientă transparență pe piața vehiculelor rulate.

Ce indică piesele uzate ale mașinii

Și piesele uzate sunt indicii ale unui kilometraj ridicat. Frâne care scârțâie, un volant care zdrăngăne sau un ambreiaj greu de apăsat pot fi semne că vehiculul a fost condus pe distanțe mult mai mari decât spune vânzătorul.

Totodată, acestea țin și de obiceiurile de condus ale proprietarului și de modul în care a întreținut vehiculul. Astfel că este bine să fii atent la modul cum a fost folostă.  Dacă vehiculul a fost condus în mare parte în zone muntoase, atunci ambreiajul, frânele și motorul acestuia vor fi mai uzate.

Defecțiunile frecvente pot indica citiri modificate ale odometrului. Dacă vânzătorul susține că mașina a parcurs 100.000 de kilometri, dar kilometrajul real este de două ori mai mare, atunci unele piese vor avea un grad ridicat de uzură.

Cumpărarea unei astfel de mașini poate duce la cheltuieli mai mare cu reparațiile și dificultăți în planificarea reviziilor și a lucrărilor de întreținere.

Atenție la mașinile importate

Cumpărătorii și vânzătorii pot verifica istoricul oricărei mașini. 

„Deși importurile de mașini extind opțiunile cumpărătorilor atunci când caută o mașină la mâna a doua, vehiculele importate din străinătate nu sunt întotdeauna în stare bună. Mașinile importate au șanse de trei ori mai mari să aibă kilometrajul dat înapoi. Verificând istoricul mașinii, vă reduceți șansele de a fi înșelați.”, spune Buzelis.

Cum arată interiorul mașinii

Uneori, kilometrajul real al unei mașini poate fi dezvăluit de starea generală a vehiculului. Cu cât acesta a fost folosit mai mult, cu atât este mai probabil ca interiorul să fie uzat.

Dacă volanul, schimbătorul de viteze și pedalele sunt uzate, asta indică de obicei faptul că mașina a parcurs zeci de mii de kilometri. Starea proastă a scaunelor poate sugera că vehiculul a fost utilizat intens.

Însă există cazuri când vânzătorii înlocuiesc piesele interioare uzate pentru a face mașina mai atractivă. Acest lucru poate induce în eroare potențialii cumpărători, încurajându-i să cumpere mașina fără să-i facă o verificare amănunțită într-un service auto, potrivit stiripesurse.ro.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri