Educația este domeniul despre care se discută foarte mult, care este acaparat de scandaluri și care, totuși, funcționează în scopul de a forma cetățeni și de a-i pregăti pentru a activa în societate. Faptul că trișarea și impostura există la cote alarmante aici nu este o noutate, iar sistemul putred de învățământ face ca aceste lucruri să devină un rău necesar, unde „te faci frate cu dracul ca să treci puntea”.
Se ajunge la plagiat și din necunoașterea normelor?
Breaking news: încă un plagiat descoperit la o persoană care ocupă funcții înalte în stat. Dar poate fi comparat un plagiat de astăzi cu unul de dinaintea internetului? S-au schimbat între timp normele de redactare și regulile specifice? Sunt multe necunoscute care nu scuză un plagiat, însă îi oferă un context, care arată că există dintotdeauna, fie din cauza calității sub orice critică a sistemului de învățământ, fie din scopuri pur pragmatice: cele de a câștiga o diplomă și de a beneficia de pe urma ei.
Sunt voci care spun că România a devenit o fabrică de diplome, de vreme ce există atâtea metode de trișare și atâția ochi închiși. Nu cumva studenții nu cunosc, iar cei care cunosc nu aplică ceea ce știu? Nu cumva participă ambele părți la perpetuarea problemelor?
O realitate: Proiectele de licență se cumpără pe net
Separat de plagiat, există lucrări de licență originale, create de la zero, cu citări, bibliografie și așa mai departe, create de writeri și care devin ale studenților aflați în an terminal în urma cumpărării acestora. Studenții învață un rezumat al lucrării și află de la prestatorul de servicii de scriere care sunt lucrurile punctuale specifice. Și gata.
Astfel, din persoana licențiată, cel mai probabil, în acel domeniu cu pricina rezultă în mod artificial două persoane licențiate. Desigur, o circumstanță atenuantă este că nu toată lumea se pricepe la scris și nu oricine poate înțelege bine normele academice specifice redactării unei lucrări de licență. Se spune că, decât să riște să facă plagiat din necunoașterea normelor, mai bine cumpără ceva original și își însușește lucrarea.
Tehnologizare. Cum se copiază astăzi în sala de examen
Sălile de examen au devenit supravegheate video. Supraveghetorii au devenit tenace în descoperirea fraudelor. Accesul cu telefoane este interzis. Cu toate acestea, au mai rămas metode de a copia. Tehnologia s-a îmbunătățit și pentru cei examinați. Castile de copiat fara fir sunt un exemplu elocvent și, chiar dacă mai apare, răzleț, câte o știre cum că un elev a fost prins folosind un asemenea sistem, e vorba de cazuri izolate, generate de neglijența în utilizarea sistemului de copiat.
Dacă programa școlară este învechită, dacă informațiile sunt absurd de stufoase ori abstracte, fără legătură cu 99% din ceea ce înseamnă viața reală sau o profesie obișnuită, atunci a promova examenele de acest tip devine parcă mai important decât modul în care se ajunge la asta. Uneori, sistemul de învățământ se înfrânează pe sine în loc să schimbe roțile pătrate de lemn de la căruța la care trage cu unele rotunde și de fier.