Jurnalul.ro Cultură MARe/Muzeul de Artă Recentă prezintă: Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000

MARe/Muzeul de Artă Recentă prezintă: Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000

de Magdalena Popa Buluc    |   

„Ce-i de văzut?: vedem ceea ce recunoaștem a fi frumos sau recunoaștem ca frumos ceea ce am văzut prin obiectivul fotografic? Nu că despre frumusețe ar fi vorba în lucrările fotografice ale celor 12 artiști din expoziție. Dimpotrivă, am zice, mai curând ne-frumusețea infuzează peisajele grunjoase, semi-industriale, la jumătatea distanței dintre o lume adaptată producției și ruralul etern, dar nepitoresc, apoi figurile umane – alese voit anti-glam –, oamenii de rând și de lângă, sau umbrele difuze pe care le putem umple cu orice identitate, poveștile lipsite de senzațional care nu ajung să fie cap de afiș, dar pot fi rememorate de oricine din povestea sa.”  Ioana Iuna Șerban - curator expoziție

vernisaj |  lansare de carte

Miercuri, 08.02.2023, de la orele 19.00

Un nou moment al fotografiei contemporane românești. O expoziție martor.”

Ne-frumusețea infuzează peisajele grunjoase, semi-industriale, la jumătatea distanței dintre o lume adaptată producției și ruralul etern, dar nepitoresc, apoi figurile umane – alese voit anti-glam.”

Fotografia matură a timpului nostru s-a agregat într-o formă care se (auto)limitează să ne arate, cu grijă metodică, doar ce-i de văzut, fără să indice direcții, fără să îmbrățișeze aspirații.”

Artiști:

Lucian Bran, Michele Bressan, Valeriu Cătălineanu, Ioana Cîrlig, Bogdan Gîrbovan, Emőke Kerekes, Anton Roland Laub, Virginia Lupu, Andrei Mateescu, Patricia Morosan, Andrei Nacu, Mihai Șovăială

Curatori:

Michele Bressan, Ioana Iuna Șerban

„Parcursul prezentat la MARe creionează un nou moment al fotografiei contemporane românești, oferind un cadru mai larg în care demersurile autohtone găsesc rezonanță în sfera practicilor occidentale. Nu privim o expoziție-concept dar mai degrabă o expoziție-martor, o nouă bornă. Vorbim despre un prim moment de claritate dedicat artiștilor care prin continuitatea lucrului au ajuns să devină referențiali pentru un arc temporal mai apropiat reflexivității istorice imediate.

Cronologia celor care expun conturează corpusul Generației post-2000. În acest caz, clipa decisivă atât de exaltată în contextul fotografic devine mai degrabă o clipă dilatată a unui moment decisiv, unul care se va întinde pe trei luni de zile în cele două extremități ale muzeului, subsolul și ultimul etaj.

Jocul contemplării oferit de fiecare fotografie ne garantează toate elementele necesare unei experiențe intime. De fapt, totul este acolo, la vedere; în sens opus de cel al jocului de v-ați ascunselea.”

Michele Bressan - artist și curator expoziție

„Fotografia matură a timpului nostru s-a agregat într-o formă care se (auto)limitează să ne arate, cu grijă metodică, doar ce-i de văzut, fără să indice direcții, fără să îmbrățișeze aspirații, fără să ne toarne povești de adormit conștiințele, fără să ne facă majore plăceri sau neplăceri. La prima vedere, o astfel de fotografie nu oferă prea mult. Dar la o privire mai atentă, în spatele ofertei reținute se întrevede fuziunea acestui tipar fotografic cu tiparul antropologic al vremurilor noastre, cu figura tehnocratului care își cunoaște domeniul fără să facă tapaj de asta și fără să aibă ambiția de a schimba în vreun fel ordinea lumii date, ci de a adăuga încă o piesă bine șlefuită estetic la mecanismul mereu rotitor și deloc orbitor al lumii așa cum o știm.”

Erwin Kessler - director MARe

Expoziția va fi însoțită de o veritabilă carte dedicată fotografiei românești post-2000, ce va prezenta cei 12 artiști expuși prin răspunsurile lor la 4 întrebări, câte un spinopsis al proiectelor lor, alături de texte critice semnate de Michele Bressan, Ioana Iuna Șerban și Erwin Kessler.

Toate acestea fiind introduse de un eseu foto realizat din relaționarea lucrărilor artiștilor. Concept și design: Mihai Șovăială.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri