După evoluția importantă a lunilor anterioare, noiembrie 2023 vine cu o creştere de 3,4% a înmatriculărilor de autovehicule noi faţă de luna noiembrie a anului 2022. Raportat la anii anteriori, luna noiembrie 2023 este în creştere cu 0,8% față de perioada similară din anul 2021, în scădere cu 10,1% faţă de noiembrie 2020 şi în scădere cu 9,5% faţă de noiembrie 2019, reiese din datele publicate, miercuri, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
În piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele 11 luni din anul 2023, este condus de către Dacia (42.706 unități), urmată de Renault (13.878 unități), Toyota (10.598 unități), Volkswagen (10.251 unități), Skoda (9.623 unități), Ford (9.245 unități), Mercedes Benz (8.318 unități), Hyundai (8.183 unități), Suzuki (4.420 unități) și BMW (4.320 unități).
Autoturismele (care reprezintă aproximativ 83% din total) au înregistrat, în luna noiembrie 2023, un volum de 10.994 unități, cu 0,4% mai mult decât în luna similară din 2022.
După primele 11 luni ale anului 2023, se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+25,4%), Clasa B (+0,5%), Clasa C (+26,8%), Clasa D (+3,0%), Clasa E (+26,9%), Clasa F (+28,4%), SUV (+12,5%), MPV (-82,7%) și Clasa Sport (+36,6%), raportat la perioada similară din anul anterior.
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 43,6%, în scădere cu 0,5% față de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 29.2%, în creştere cu 3,0% și Clasa B cu o cotă de 16,0%, în scădere cu 2,1% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele 11 luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 2,1% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 63,0%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 1,2% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 12,8% din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plugin), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele 11 luni din 2023, o cotă de piață de 24,1%, care depăşeşte cu 11,3% cota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 10,7% din piață în primele 11 luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 8,1%.
Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, autoturismele electrificate au performat, în anul 2023. Achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+31,5%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context, se remarcă creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+50,4%) şi a celor plug-in hybrid (+44,7%) din totalul autoturismelor electrificate.
În luna noiembrie 2023, autoturismele 100% electrice înregistrează o creștere de 41,3% față de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor 11 luni din
anul 2023 la o creștere de 50,4% față de anul precedent.
Cota de piața a mașinilor electrice a ajuns la 10,9% din total piață pe luna noiembrie 2023 si la 10,7% in primele 11 luni ale anului 2023.
Și cele plug-in urmează o curbă crescătoare, cumulând și acestea volume semnificative, cu o creștere de 34,9% față de luna similară a anului trecut și una de 44,7% față de primele 11 luni din anul 2022.
Autoturismele Full Hybrid prezintă o creștere de 18,4% față de luna noiembrie 2022 și o creștere de 11,9% față de primele 11 luni ale anului anterior.
Cu atât mai mult, în primele 11 luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 6.365 unități și o creștere de 26,6% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y cu 1.905 unități și o creștere de 700,4%, Tesla Model 3 cu 893 unități, cu o creștere de 27,8%, Renault Megane cu 763 unități, în creștere cu 903,9% și Volkswagen e-UP! cu 470 unități, în creștere cu 2,8% față de aceeaşi perioadă a anului 2022.
În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 682 unități și o creștere de 120,7% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Toyota RAV4 cu 336 unități și o creștere de 281,8%, Hyundai Tucson cu 324 unități, +30,1%, Mercedes Benz GLE cu 302 unități, +33,6% și Renault Captur cu 291 unități și o creștere de 26,0%.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.096 unități, în scădere cu 7,7% față de 2022, urmată de Toyota C-HR cu 1.835 unități și - 1,6% scădere, apoi Toyota Yaris Cross cu 1.434 unități, în creștere cu 102,3%.
Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4), se observă că, după primele 11 luni din anul 2023, acestea dețin o cotă de piață de 23,6%, corespunzătoare unui volum total de 31.018 unități, în creștere cu 25,4% față de anul 2022, când se înregistrau 24.736 unități.
În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna noiembrie 2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 54,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele 11 luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 58,0%, iar diferenta de 42,0% le revine persoanelor fizice.
Această categorie de autovehicule înregistrează, în noiembrie 2023, o creștere de 23,5% față de luna noiembrie 2022. Pe ansamblul celor 11 luni din acest an, se remarcă o creștere de 16,1%, care consemnează o evoluție similară cu cea a autoturismelor (+13,8%).
Majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară a anului trecut.
(sursa: Mediafax)