Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Istoria camionului

Istoria camionului

Camioanele, ca toate celelalte vehicule, au evoluat de-a lungul anilor pentru a deveni ceea ce sunt astăzi. Ele au apărut pentru a acoperi o nevoie de bază a timpului: de a transporta tot felul de încărcături. Această funcție era îndeplinită cu ajutorul animalelor. Primele origini ale istoriei camionului datează din 1896, când primul dintre ele a fost construit de Gottlieb Daimler.

Un vizionar al timpului său, inventatorul Gottlieb Daimler construiește primul camion cu motor cu combustie, în anul 1896.  Pornind de la o trăsură montată pe roți din lemn placate cu fier, Daimler înlocuiește tradiționala bară de remorcare a cailor cu un motor care se va ocupa de furnizarea forței. Acest camion, care avea un motor cu doi cilindri de 4 cai putere, a fost inspirat din motoarele cu abur ale secolului. Astfel are loc lansarea unei noi categorii de vehicule de transport. Pragmatismul este unul dintre semnele distinctive ale camionului Daimler, care este echipat cu o transmisie prin curea cu patru trepte și un motor Phoenix cu doi cilindri. Acest arhetip este alcătuit practic, în partea din față, dintr-o cabină ridicată pentru șofer iar în partea din spate, de o platformă pentru marfă cu „Daimler-Motoren-Gesellschaft Cannstatt” imprimat pe lateral.

Așa s-a născut primul camion din istorie: un cal și o trăsură transformate, cu o sarcină utilă de 1.500 de kilograme. Șasiul său avea un sistem complex de suspensie cu arc care, pe lângă amortizarea neregulilor de pe drumurile și autostrăzile precare ale vremii, servea și la compensarea vibrațiilor cauzate de motor. Acest bloc, cu doi cilindri, 1,06 litri și doar 4 CP, era cunoscut sub numele de „Phoenix” și era instalat vertical sub spatele vehiculului.

Potrivit lui Gottlieb Daimler, printre principalele sale avantaje se numără „compatibilitatea și eleganța designului său, funcționarea silențioasă și fără șocuri și gazele de eșapament inodore”. A durat câțiva ani ca invenția lui Daimler să fie înțeleasă de societatea de atunci. Cu trecerea timpului și odată cu creșterea puterii și a capacității de încărcare, a ajuns să-și demonstreze utilitatea. Sistemul de căruțe trase de cai nu mai erau cel mai eficient mod de transport al mărfurilor, camioanele devenind noii regi ai drumului.

Privind în urmă, este impresionant să vedem cum a luat naștere primul camion construit vreodată. Un exemplu de inovație care a rămas în istorie și cu care a început transportul rutier motorizat așa cum îl cunoaștem astăzi. Tot la finalul secolului al XIX lea, Karl Benz a proiectat și construit primul camion din istorie care a folosit un motor cu ardere internă. Alte companii, precum Renault și Peugeot, au avut și ele propriile versiuni. Camioanele vremii foloseau motoare cu doi și patru cilindri, iar capacitatea lor de încărcare era limitată la maximum 2.000 de kilograme.

Odată încheiat Primul Război Mondial, s-au făcut mari progrese: au apărut primele anvelope din cauciuc, au fost fabricate primele motoare cu 6 și 8 cilindri, cabinele au fost închise. Abia în anii 1930, motoarele diesel au început să devină populare pe camioane în Europa.

Astăzi camionul de transport este unul dintre cele mai utilizate vehicule de companiile din întreaga lume pentru transportul rutier. Unele modele au o capacitate de încărcare de peste 12.000 de kilograme. Progresul camioanelor de la origini până în prezent este unul cert, iar că în viitor acest progres va continua cu pași rapizi este evident. Astăzi, camionul este o importantă investiție. Oferă avantaje unice precum cost-beneficiu, acces facil la piese de schimb sau întreținere, profitabilitate, printre altele. Există o varietate de oferte, găsiți camioane de vânzare noi sau camioane de vânzare second hand, dar înainte de a investi în aceste vehicule, trebuie să țineți cont de tipul de camion care se potrivește cel mai bine nevoilor afacerii dumneavoastră.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri