Jurnalul.ro Special Legea OMD-urilor și amnezia miniștrilor care și-o doresc, dar nu știu că ea există

Legea OMD-urilor și amnezia miniștrilor care și-o doresc, dar nu știu că ea există

de Diana Scarlat    |   

Din anul 2017 până în prezent, se discută despre Organizațiile de Management al Destinației (OMD) ca și cum n-ar putea fi înființate, pentru că nu există cadrul legislativ.

 

 De fapt, Legea OMD-urilor este în vigoare de cinci ani, iar prima astfel de organizație s-a-nființat cu acte-n regulă, în 2019, la Mangalia, având avizul ministerului de resort. Cu toate acestea, USR-PLUS, prin fostul ministru al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a introdus în PNRR necesitatea legiferării, pentru care era nevoie și de consultanță. Legea a mai fost modificată, de două ori, în ultimii ani, dar există, e în vigoare și e perfect funcțională. Doar miniștrii care se ocupă de Turism află ultimii, după ce sunt informați greșit că legea nu există, chiar de către cei care vor să o modifice, pentru a prelua banii de promovare și investiții.

Actualul ministru al Antreprenoriatului și Turismului, Constantin-Daniel Cadriu, a fost și el dezinformat, la fel ca toți cei de după Mircea Titus Dobre (care a făcut legea OMD-urilor). Scopul este de fiecare dată același: să se introducă o modificare legislativă care să permită preluarea unei părți importante din bugetul pentru promovare și investiții într-un OMD național sau șase OMD-uri regionale. Forma de lobby care se aplică (în România neexistând lobby, ci doar trafic de influență, ca faptă penală) este dezinformarea noilor echipe ministeriale. Aceasta este făcută de binevoitori care le explică de fiecare dată noilor veniți cum stă treaba prin minister și care sunt problemele de rezolvat, venind și cu soluții, în calitate de specialiști cu foarte multă experiență. Astfel, fiecare dintre miniștrii care i-au succedat lui Dobre a dat cel puțin o declarație despre necesitatea de a se legifera acest domeniu, aflând abia apoi că legea există și e în vigoare.

Dezinformarea echipelor ministeriale

Lupta pentru OMD-ul național sau cele regionale se duce încă de la început, fiind respinsă de Mircea Dobre și votată de Parlament în favoarea organizațiilor locale, pentru că exact asta era ideea înființării organizațiilor: gestionarea banilor de promovare a destinațiilor turistice și de investiții prin parteneriat public-privat. Specialiștii în promovare turistică vor o altfel de gestionare a acestor bani, argumentând prin expertiza lor în turism și publicitate. Iar refacerea legii se cere continuu, de când a intrat în vigoare acest act normativ, în speranța că până la urmă va avea exact forma dorită de experții lăsați pe dinafară din schema de finanțare. Dar a venit și vremea scrierii Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), când fostul ministru al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, la rândul lui a introdus în proiect necesitatea acestei legi, pentru care se impunea și nevoia de consultanță care urma să fie acordată de aceiași specialiști în turism și publicitate.  

Schimb de ONG-uri în dialogul social

Noul ministru al Antreprenoriatului și Turismului, Daniel Cadariu, fiind în aceeași situație ca predecesorii lui, a declarat, imediat după numirea în funcție, că susține această lege și se va consulta, conform unui document mai vechi, preluat în PNRR, cu Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR), ca reprezentativă pentru societatea civilă. Abia după ce reprezentanții industriei ospitalității au făcut scandal, a aflat și noul ministru că legea e în vigoare de cinci ani și că CDR nu este organizație reprezentativă la nivel de ramură, conform prevederilor Legii dialogului social. Acum se încearcă introducerea altei asociații, înființate de aceiași specialiști, dar care încă nu și-a rezolvat problema de legalitate și mai are de trecut niște termene la tribunal. Alianța Pentru Turism (APT) ar urma să fie viitorul pilon de bază în consultarea dintre Ministerul Antreprenoriatului și Turismului cu societatea civilă. Atât CDR, cât și APT au fost înființate de Dragoș Anastasiu, care a devenit cunoscut după înființarea companiei de transport Eurolines în România.

Care este miza acestor încercări

Miza este o sumă fabuloasă, nu doar din fonduri europene, nu doar prin implementarea PNRR, ci și prin gestionarea fondurilor pentru promovare turistică, dar și a celor pentru investiții, la nivel național. Războiul pe OMD-uri s-a dus pentru a avea cât mai puține astfel de organizații la nivel național, iar aceiași reprezentanți ai pieței au susținut de la început necesitatea constituirii unui OMD național care să gestioneze tot, în timp ce alți reprezentanți ai industriei ospitalității au susținut crearea unor organizații locale, pe care să le poată administra cei direct implicați în activitățile unei localități, ale unui județ sau ale unei zone restrânse. Chiar ideea de la care s-a pornit, atunci când a fost propusă o lege a OMD-urilor, a fost de descentralizare a deciziilor pentru cheltuirea banilor de promovare turistică și de investiții, inclusiv în infrastructură, astfel încât să aibă putere egală de decizie statul și mediul privat. Iar mediul privat ar fi trebuit, evident, să fie reprezentat de asociațiile care corespund descrierii din Legea dialogului social, adică să fie patronate reprezentative la nivel de ramură. În cazul introducerii CDR în consultări pentru PNRR s-a creat o confuzie între dialogul civic și dialogul social, neținându-se cont de prevederile Legii dialogului social. 

Organizația de Management al Destinației Turistice Mangalia

La Târgul de Turism al României (TTR) care s-a desfășurat la sfârșitul săptămânii trecute, la Romexpo, în București, noul ministru a aflat și cum se desfășoară activitatea primului OMD înființat conform legii despre care se tot spune că nu există. Organizația de Management al Destinației Turistice Mangalia și-a lansat, la TTR, cea mai inovativă platformă online a litoralului românesc. Pe www.visitmangalia.ro este oferit un tur virtual al tuturor stațiunilor care aparțin de Primăria Mangalia și sunt membre ale OMD Mangalia (Olimp, Neptun, Jupiter, Cap Aurora, Venus, Saturn, Mangalia). Platforma turistică www.visitmangalia.ro este legătura virtuală pentru turiștii care vor să descopere stațiunile din sudul litoralului, hotelurile, punctele de atracție, zonele de interes public, iar totul se face de pe desktop, laptop, tabletă și telefon. Turul virtual invită vizitatorii și în camerele hotelurilor pentru a fi corect informați atunci când își fac rezervarea pentru vacanță. 

Organizația de Management al Destinației Turistice Mangalia este înființată legal, conform prevederilor Legii OMD-urilor, prin hotărâre definitivă de instanță. 

Prima colaborare a CDR cu un guvern al României, ca partener de dialog social, a fost în anul 2014, iar pentru PNRR s-a preluat parteneriatul, prin copy/paste din documentul respectiv, fiind excluși ceilalți parteneri sociali de la consultări, ceea ce i-a înfuriat pe reprezentanții patronatelor.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri