"Inflaţia şi presiunea asupra costurilor a fost un factor menţionat în special de companiile din România şi Bulgaria, ţara noastră cu 81%, iar vecinii noştri 69%. Avem de ce, pentru că în august 2022, România avea o inflaţie de 13%, iar Bulgaria de 14,9%. În schimb, în Germania, problema disponibilităţii şi a abilităţilor forţei de muncă a ocupat locul 1. Ce măsuri sunt luate pentru păstrarea angajaţilor într-o organizaţie? 65% spun că au flexibilizat programul de muncă, în timp ce 40% au oferit compensaţii şi beneficii", a explicat Andreea Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.
Cele mai mari provocări pentru firmele din România sunt inflaţia și scumpirile 70%, disponibilitatea forţei de muncă 49%, criza din lanţurile de aprovizionare 34%, disponibilitatea personalului angajat 30%, războiul din Ucraina 22%.
Totodată, 51% dintre participanții la studiu consideră că principala problemă generată de munca la domiciliu este relația conducerii cu angajații și lipsa unui sistem de evaluare.
"38% dintre respondenţi sunt de părere că liderilor le lipseşte viziunea pentru a conduce organizaţia spre un mod de lucru hibrid, în timp ce 33% susţin că liderii nici nu au skillurile sau instrumentele 25% necesare pentru a lua astfel de măsuri. Doar 26% dintre companii investesc în tehnologie care să încurajeze schimbarea la nivel organizaţional. Dintre aceştia, doar 26% susţin că organizaţiile lor au avut în derulare sau au finalizat programe pentru implementarea schimbării, în timp ce 26% susţin că organizaţiile lor au planuri concrete pentru a implementa schimbarea", arată analiza.
Doar 25% dintre respondenţi spun că organizaţiile au adoptat noi tehnologii iar 73% din organizaţiile din România, Bulgaria şi Germania întâmpină probleme în păstrarea salariaților. Circa 50% spun că atragerea de noi angajaţi s-a înrăutăţit în 2022.
"Atunci când vine vorba despre decizia de a rămâne într-o organizaţie, angajaţii au aşteptări salariale mai mari, consideră 73% dintre respondenţi, în timp ce 15% spun că angajaţii au aşteptări mai mari în ceea ce priveşte cultura organizaţională. Tot mai multă semnificaţie capătă şi scopul şi sensul pe care angajaţii îl au la locul de muncă, sunt de părere 13% dintre participanţii la studiu, în timp ce 19% susţin că angajaţii deplâng lipsa oportunităţilor de dezvoltare", se precizează în document.
65% dintre respondenți spun că angajații vor mai multă flexibilitate mai mare iar 40% cred că beneficiile și compensațiile sunt foarte importante, 28% consideră că posibilitatea de dezvoltare profesională contează pentru salariați, iar 29% sunt de părere că aceștia vor un echilibru între serviciu și viața personală.
"Părerea unanimă a respondenţilor români, bulgari şi germani este că angajamentele de muncă flexibilă şi concediile suplimentare plătite sunt factori cheie în realizarea unui echilibru muncă-viaţă şi retenţia angajaţilor, astfel că a crescut cu 10% numărul companiilor din Germania şi România care au în vedere reducerea orelor de muncă pentru angajaţi, spre deosebire de companiile din Bulgaria", precizează studiul.
Cercetarea a fost realizată online, asupra unor reprezentanți a cira 250 de companii din România, Bulgaria şi Germania, din 27 de industrii. Studiul "Munca hibridă este noua provocare. Cum ne pregătim companiile pentru schimbările ce sunt preconizate?" a fost realizat online de BusinessMark, în parteneriat cu LS-S Leadership Support şi Camera de Comerţ şi Industrie Germano-Bulgară în România, Bulgaria şi Germania.