Contractul pentru construirea metroului în Cluj-Napoca ]nt\mpin[ deja probleme. Acesta a fost semnat în aprilie 2020 de primarul Emil Boc. Numai studiul de fezabilitate se ridică la 7,9 milioane de euro.
Edilul anunța atunci că valoarea totală a proiectului depășește un miliard de euro iar banii vor veni din fonduri locale, naționale și europene sau prin parteneriat public-privat.
Însă deja au apărut primele probleme care ar putea aduce pierderi însemnate, întrucât există riscul de a nu putea beneficia de finanțare europeană.
„Finanţarea proiectului va fi asigurată din fonduri europene, locale, naţionale sau prin parteneriat public-privat. Transportul nepoluant, verde, este o parte componentă a priorităţilor UE. Proiectul va fi, în total, de peste un miliard de euro”, a precizat Emil Boc.
Deși este prezentat ca un viitor proiect de succes în Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), metroul din Cluj-Napoca evaluat la un miliard de euro este în prezent blocat în incompetență și birocrație, existând riscul de a rata acest tren al finanțării europene.
Includerea proiectelor în acest PNRR presupune finalizarea studiilor și contractarea lucrărilor până cel târziu în anul 2022. În aceste condiții, proiectul metroului din Cluj-Napoca aflat în etapa studiului de fezabilitate este într-o cursă contra-cronometru pentru finalizarea acestui studiu, iar apoi lansarea și finalizarea licitației pentru lucrări până în 2022.
Ei bine, primăria Cluj-Napoca pare că nu înțelege importanța acestui proiect, abordând relația cu prestatorul angajat să realizeze studiile într-o manieră ultra-birocratică, de multe ori inutilă. Astfel, deși legea prevede derogări speciale pentru proiectele de interes național finanțate din fonduri europene, primăria a solicitat autorizații de construire, avize și numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice. Până la soluționarea acestei situații, proiectul este blocat.
O întârziere de până la 6 luni în pornirea studiilor geotehnice ar putea anula șansele contractării lucrărilor în 2022 și, astfel, ar însemna ratarea finanțării europene din PNRR.
Solicităm primăriei Cluj-Napoca mai mult profesionalism în gestionarea marilor proiecte de infrastructură extrem de necesare în regiunea nord-vest. Doar cu o abordare pro-activă vor fi transformate în realitate aceste investiții de miliarde într-un orizont de timp rezonabil", a transmis Asociația Pro Infrastructură, pe Facebook.