Luni, 01 martie
Un cadou de Mărțișor pentru spectatorii Teatrului Național „I.L. Caragiale”
Începând cu data de 1 martie 2021, spațiul expozițional din Foaierul Media al TNB (aripa dinspre Intercontinental) se va anima din nou, găzduind o amplă expoziție cu lucrările artistului Ion Olaru, scenograful-pictor, autorul a zeci de scenografii de televiziune, de teatru, dar și de scenografie pentru filme de animație, totodată pictor, făuritor de icoane sau de surprinzătoare „micro-monumente ale armoniei universale” (cf. Corneliu Antim, critic de artă), elaborate dintr-un material inedit… tărtăcuța!
Licențiat, în 1971, al Institutului de Artă „Nicolae Grigorescu” (secția Scenografie), unde va deveni, ulterior, el însuși conferențiar, Ion Olaru este unul dintre cei mai creativi și prolifici scenografi de televiziune, instituție unde și-a desfășurat activitatea timp de aproape 4 decenii (între 1971 și 2008), fiind recompensat în 2005 cu Premiul APTR pentru întreaga activitate. Este membru al UAP, filiala București, secția Scenografie.
O selecție reprezentativă din lucrările lui Ion Olaru, intitulată Clipe de viață, selecție alcătuită de curatorul expoziției, Ioana Alexandru, fiica artistului, poate fi vizionată de publicul interesat, zilnic între orele 11.00 - 18.00 în Foaierul Media al TNB.
Expoziția poate fi vizitată și de spectatorii care participă la reprezentațiile serale ale TNB, pe care îi invităm să vină la teatru cu câteva minute mai devreme, pentru a se bucura de Clipele de viață dăruite cu har de artistul Ion Olaru…
Accesul în expoziție și vizitarea acesteia impun purtarea măștii și respectarea regulilor de distanțare determinate de situația epidemiologică actuală.
SALA MARE
Ora 20.00
SPECTACOL GĂZDUIT
ALL INCLUSIVE
de: Alexandru Popa;
regia: Vlad Zamfirescu;
scenografie: Mădălina Marinescu
cu: Medeea Marinescu, Marius Manole, Mirela Oprișor, Vlad Zamfirescu, Diana Roman.
Spectacol independent găzduit de Teatrul Național din București.
Premiera spectacolului All inclusive, cea mai nouă producţie regizată de Vlad Zamfirescu, a avut loc la Palatul Naţional al Copiilor, cu casa închisă. Medeea Marinescu, Marius Manole, Mirela Oprişor, Vlad Zamfirescu şi Diana Roman au oferit un adevărat regal al comediei în faţa unei săli arhipline. S-a râs pe săturate, la o piesă jucată în vervă şi presărată cu situaţii de o ironie comică şi replici de tot hazul. La final, aplauzele furtunoase ce au durat minute în şir au încununat lansarea la apă a unui nou spectacol de succes.
Acţiunea gravitează în jurul familiei formate din Maurice (Marius Manole), Margaret (Medeea Marinescu) şi fiica lor, Adele (Diana Roman). Ajunşi în preajma vârstei de 40 de ani, cu o fiică de 20, cei doi părinţi par să fie într-o căutare perpetuă a unui ideal nedefinit, tânjind mereu după altceva decât ceea ce le-a oferit viaţa până în acel moment. Existenţa lor ia o turnură neaşteptată atunci când Adele, tânără studentă, anunţă că trăieşte o poveste de dragoste şi aşteaptă un copil de la nimeni altul decât profesorul ei Vincent (Vlad Zamfirescu). Iar tatăl Adelei, Maurice (Marius Manole) traveresează criza vârstei de mijloc crezând că îşi va găsi fericirea chiar în braţele veselei Monique (Mirela Oprişor), sora iubitului fiicei sale. Ce se întâmplă când protagoniştii acesti scenariu ajung faţă în faţă veţi descoperi asistând la spectacol.
Nu pierdeţi întâlnirea cu nume reprezentative ale noii generaţii de aur a teatrului românesc, în această nouă comedie spumoasă în care hohotele de râs se împletesc cu trăirea autentică şi cu momentele de mare tensiune emoţională. Regia spectacolului este semnată de Vlad Zamfirescu, iar scenografia de Mădălina Marinescu.
Marți, 02 martie
SALA MICĂ
Ora 20.00
M DE LA MURPHY
Concept, coregrafie, ilustrație muzicală: Andrea Gavriliu
cu: Alexandru Chindriș, Eva Danciu, Roxana Fânață, Mariana Gavriciuc, Pedro Aurelian Gâfei, Flavia Giurgiu, Ciprian Valea, Tavi Voina.
Producție realizată de Centrul de Creație și Cercetare Ion Sava în cadrul programului 9G la TNB.
Spectacolul nu este recomandat persoanelor cu vârsta sub 12 ani.
Cum viața este ceea ce ni se întâmplă în timp ce ne facem alte planuri și cum a greși este uman, dar și mai uman este să dai vina pe alții și pentru că, în definitiv, dacă ceva poate să meargă prost, va merge prost, spectacolul„M de la Murphy” se joacă de-a comicul cu fatalitatea noastră de zi cu zi și face haz de necaz.
„M de la Murphy” este un puzzle coregrafic bazat pe celebrele legi ale lui Murphy. Andrea Gavriliu și cei opt performeri vorbesc, prin mișcare, despre micile mari paradoxuri din viața noastră, de acele imperfecțiuni care ne unesc și ne îndepărtează în același timp.
Un spectacol de teatru fizic, „viu”, ludic, plin de umor, în care instrumentele esențiale de comunicare sunt corpurile și vocile performerilor – actori și dansatori. Corpul devine limbaj comic și exprimă cu dinamism și autoironie semnificații noi, pe care cuvintele nu le pot surprinde.
„Mereu am avut impresia că legile lui Murphy vorbesc despre eșec cu seninătate, ironie și o oarecare candoare. În acest context, cei opt performeri și-au inserat propria viziune despre existența noastră sisifică într-o construcție bazată de hazard. Astfel, o reprezentație va fi diferită de alta după ceea ce le va dicta gravitația, vântul și... „piatră, hârtie, foarfecă”.
„M de la Murphy” este un spectacol prin care am dorit să alătur opt corpuri, care provin din limbaje de mișcare diferite, modelate de stiluri variate de dans (și nu numai). Este o juxtapunere de culturi. Îmi imaginez toate aceste straturi ca pe componentele unei mari mașinării Rube Goldberg, al cărei mecanism este dansul". Andrea Gavriliu
Joi, 4 martie
SALA PICTURĂ
Ora 20.00
O ÎNTÂMPLARE CIUDATĂ CU UN CÂINE LA MIEZUL NOPȚII
După un roman de Mark Haddon; Adaptare de Simon Stephens
regia Bobi Pricop
cu: Ana Ciontea, Rodica Ionescu, Ciprian Nicula, Carmen Ungureanu, Emilian Oprea.
Această piesă este prezentată prin amabilitatea Warner Bros. Entertainment
Versiunea în limba română a fost publicată de Editura Trei
Christopher nu visează. El calculează, analizează, cântăreşte, măsoară, observă şi percepe viaţa prin filtrele nepoetizate ale logicii. Este un adolescent special, de 15 ani, cu sindrom Asperger, care se defineşte drept un „matematician cu oareşce dificultăţi comportamentale”. Un Sherlock Holmes copil, care ştie sigur că uciderea câinelui Wellington cu o furcă este misterul pe care doar micile lui celule cenuşii îl pot dezlega.
Aşa începe aventura băiatului ce nu poate minţi, printre artificiile de comunicare folosite de adulţii din jurul său, printre prejudecăţi şi minciuni-metaforă. Pe parcursul ei descoperă nu doar ce s-a întâmplat cu Wellington, ci şi prin ce întâmplări ciudate au trecut la miezul vieţii părinţii săi, vecinii săi, precum şi alte victime ale rănilor trecutului.
Spectacolul lui Bobi Pricop, glisând cu sensibilitate lucidă între comedie şi dramă, are o altă viteză decât cea cotidiană: este viteza năucitoare a unei minţi captive într-o realitate care s-a împotmolit în propriile ei limite.
O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii este un show performativ, în care lumea-decor construită de Adrian Damian, din oglinzi, distanţe şi percepţii, se compune şi se descompune pentru a ne aduce faţă în faţă cu noi şi certitudinile noastre fragile.
Montarea multimedia, cu videoproiecţii care redefinesc spaţialitatea şi muzica lumii în mişcare, este o călătorie senzorială provocatoare pe muchia normalităţii, între jocurile de cuvinte şi nevoia de limpezime. Iar emoţia e principalul efect special.
Întrebările rămân deschise, la finalul poveştii: Ce înseamnă să fii altfel şi de ce firescul nostru, oricât de anapoda, trebuie să fie luat drept normă?
Spectacolul are la bază adaptarea semnată de dramaturgul britanic Simon Stephens, după best-sellerul lui Mark Haddon, roman vândut în peste 6 milioane de exemplare în întreaga lume şi distins cu 17 premii literare prestigioase.
Premiera mondială a spectacolului a avut loc la Teatrul Naţional din Londra, în 2012, iar acum se joacă pe Broadway cu mare succes de public şi critică.
SALA ATELIER
Ora 20.00
MATILDA ȘI GROPARII
de Stela Giurgeanu; regia Mircea Rusu
cu: Amalia Ciolan / Liliana Hodorogea, Cesonia Postelnicu / Tania Popa, Erika Băieşu / Oana Constantinescu, Fulvia Folosea / Cristina Constantinescu, Lari Giorgescu / Dragoş Ionescu.
Spectacol realizat sub auspiciile Centrului de Cercetare și Creație Teatrală Ion Sava
Scrisă în cheia realismului magic, Matilda și groparii, de Stela Giurgeanu ‒ „Piesa anului 2018” la Gala Uniter ‒ este un sondaj psihologic în poveștile de viață a trei femei pentru care sacrificiul reprezintă o formă de existență.
Scriitura dramatică a Stelei Giurgeanu sparge convenționalul și invită la decriptarea lucrurilor comune, a frazelor cu subînțeles, a gândurilor ascunse și, mai ales, la deslușirea fantasticului din realitate. Jocul caleidoscopic al situațiilor, amestecul de elemente și viziuni stranii, dialogurile, pe alocuri, de un umor absurd și grotesc dau naștere unei comedii negre de bun gust.
Un spectacol‒pledoarie pentru libertatea femeilor atât de puternice în toată fragilitatea lor. Un text despre o generație care și-a îngropat demonii spre a-i lăsa generației următoare dreptul la fericire.
Vineri, 5 martie
Sala Mică
Ora 20.00
ActOrchestra
Creație colectivă
Regie: Horia Suru
Costume: Alina Herescu
Spectacolul se joacă și în 6 martie, în Sala Mică, de la 20:00
Spectacol cu acces general; efecte stroboscopice de scurtă durată.
Producție realizată de Centrul de Creație și Cercetare Ion Sava în cadrul programului 9G la TNB.
Spectacol muzical care nu e Music Hall. Spectacol de muzică și pantomimă
Nu este concert, nici teatru muzical, nici improvizaţie muzicală, nici exerciţiu de actorie… dacă vrem să definim genul. Este doar un joc la care se rîde… serios, cu 3 actori şi încă 20 de parteneri… sau instrumente muzicale. Orchestra din această seară transformă concertul într-un spectacol de teatru, pentru că luptele de culise sunt mai spectaculoase decât spectacolul din scenă. Instrumentele o iau razna, iar artiştii devin o prelungire a sunetelor.
O poveste plină de umor, cu trei personaje pornite pe (mereu) imprevizibilul drum al supremaţiei pe scenă. Un concert împachetat într-o poveste veselă, sonoră, ritmată. Sunteţi pregătiţi pentru un maraton muzical şi teatral de o oră, unde se trece cu viteza luminii, de la Mozart la rock… şi la chansonete? Puneţi-vă centurile de rezistenţă maximă pentru starea de râs.
Sâmbătă, 6 martie
Sala Media
Ora 11.00
Spectacolul se joacă și în 6 martie, în Sala Media, de la ora 11:00.
Teatrul Naţional pentru copii Abracadabra
În această stagiune, am construit pentru voi Cetatea poveștilor.
Căsuțele din cetate au fiecare câte o poveste. Voi va trebui să alegeți "căsuța" iar personajele bune sau rele se vor prezenta în fața dumneavoastră.
Jocul de-a teatrul continuă și în acest an ciudat, la Teatrul Național! Vă așteptăm cu drag! Mare atenție! Să nu care cumva să uitați măscuțele acasă!
Teatrul Naţional pentru Copii, proiect iniţiat de Fundaţia Abracadabra, condusă de actorul Marian Râlea, în parteneriat cu Teatrul Naţional din Bucureşti, este locul unde copiii urcă pe scenă şi devin eroii cei buni şi frumoşi ai basmelor. Ca într-o adevărată magie, « înarmaţi » cu doar câteva elemente de costum şi de decor, ei învaţă să-şi înfrângă teama şi să lupte vitejeşte cu duhurile rele, cu forţele cele întunecate din poveştile românilor, de ieri şi de azi.
Înarmaţi cu multă fantezie şi poftă de joc, dar şi cu o recuzită neaşteptată, urcând pe scenă şi învingându-şi teama, micuţilor actori li se oferă şansa ca, la capătul premierei să concureze pentru un rol special, erou de poveste. În lumea magică a teatrului şi a copilăriei, totul este permis. Poţi să lupţi cu forţele rele, ţinând în mână un balon pe post de sabie, şi să le învingi, pentru că la Teatrul Naţional pentru Copii Binele triumfă întotdeauna prin luptă dreaptă.
Fiind vorba numai despre spectacole interactive, copiii trebuie să ştie că există câte un rol pentru fiecare dintre ei şi, odată cu evoluţia poveştii, apare şi şansa de a fi învingător. De-a lungul stagiunii, toţi copiii vor urca pe scenă şi vor deveni Eroi în nemuritoarele basme ale românilor.
Sala Pictură
Ora 19:00
Omul care a văzut moartea
de Victor Eftimiu
Regie: Dan Tudor
Muzica: Gabriel Basarabescu
Scenografie: Corina Grămoşteanu
Comedie
Senzaţional! Planuri electorale date peste cap într-un oraş de provincie! Din cauza vieţii grele, un cetăţean a încercat să se sinucidă. În ultima clipă, este scos din apă. Salvatorul lui este declarat Omul Zilei. Oraşul îl vrea primar, familia este dezbinată. Politica va învinge dragostea?
Deznodământ tulburător! Informaţii noi arată că povestea a fost doar o farsă. Un impostor a înscenat totul în detaliu. Cine este până la urmă Omul care a văzut moartea şi a bulversat viaţa unui oraş?
Victor Eftimiu a scris nu mult, ci imens: 140 de volume, 40 de piese, 200000 de versuri, 5000 de articole literare şi a ţinut 1000 de conferinţe publice. Comedia Omul care a văzut moartea trezeşte şi astăzi interesul pentru că pare ruptă din realitatea imediată. Haimanaua simpatică şi plină de haz, de tip hollywoodian, ajunge pe scena TNB în interpretarea lui Lari Giorgescu, tânărul actor nominalizat la Premiile UNITER (ediția din 2013) la categoria cel mai bun actor (pentru performanţa din D'ale noastre).
Sala Atelier
Ora 20:00
Vivien Leigh: Ultima conferință de presă
de Marcy Lafferty
Traducere: Lamia Beligan
Regie: Liana Ceterchi
Scenografie: Liana Ceterchi
Regia tehnică: Cristian Paraschivescu
Piesă prezentată cu acordul Josef Weinberger Limited, Londra
Astă seară, pentru voi, Vivien Leigh, Scarlet cea de neuitat din „Pe aripile vântului” şi temperamentala Lady Olivier dincolo de scenă!
Supranumită Viv, the world’s darling, în interpretarea tulburătoare a Lamiei Beligan, marea actriţă retrăieşte acea perioadă magică a Hollywood-ului, pe care l-a iubit şi l-a detestat în acelaşi timp. Şi vă oferă, cu impertinenţă, umor, dragoste şi o periculoasă fragilitate, acest moment de intimitate,... ultima ei conferinţă de presă.
„Eu nu sunt o stea de cinema – sunt o actriţă. Să fii un star de cinema reprezintă o viaţă atât de falsă, trăită doar pentru valori false şi pentru publicitate”, declara Vivien Leigh, cea care a marcat scena şi ecranul secolului XX şi care continuă să fascineze şi azi.
Intitulat Vivien Leigh: Ultima conferință de presă, al autoarei americane Marcy Lafferty și în regia Lianei Ceterchi, spectacolul reprezintă o reconstituire emoționantă a ultimelor zilei de viață ale lui Vivien Leigh, devenită acum o umbră a starului adulat de altădată.
Spectacolul este o producție a Teatrului Excelsior și a fost preluat de Teatrul Național București în cadrul programului Uși deschise pentru toți. Cu mare succes la publicul românesc, acest one-woman show a fost elogiat și pe scene importante din Paris și Londra.
Duminică, 7 martie
Sala Mare
19:00
Micul infern
de Mircea Ștefănescu
Regie: Mircea Cornișteanu
Ilustrație muzicală: Mircea Cornișteanu
Scenografie: Clara Labancz
Comedie
O comedie despre iadul conjugal, așa cum numim, cei mai mulți dintre noi, instituția matrimonială, un spectacol care propune publicului contemporan - pentru care o căsnicie de peste patru decenii poate părea curată utopie -un elogiu al vieții de familie.
Un text la fel de actual azi, ca la data scrierii lui, în 1948, prin măiestria construcției și a dialogului, prin hazul și ironia replicilor, Micul Infern este o veritabilă comedie umană. O piesă la care vom afla dacă povara jugului conjugal se suportă mai ușor în trei și dacă micul infern al căsniciei se poate transforma în Paradis.
Sala Studio
Ora 19:00
Neguțătorul din Veneția
de William Shakespeare
Traducere: Dragoș Protopopescu
Regie: Alexander Morfov
Versiune scenică: Alexander Morfov
Ilustrație muzicală: Alexander Morfov
Decor: Gabi Albu
Costume: Liliana Cenean
Coregrafie: Inga Krasovska
Scrisă la finalul secolului al XVI-lea, „Neguțătorul din Veneția” este și astăzi o piesă extrem de actuală, despre bani, lăcomie, dragoste și tensiuni inter-rasiale, despre discriminare și răzbunare. Cea mai controversată scriere shakespeariană, „Neguțătorul din Veneția” a impus unul dintre cele mai fascinante personaje ale dramaturgiei universale, Shylock, cămătarul evreu mistuit de dorința de a se răzbuna pe rivalul său, neguțătorul creștin Antonio. Marea controversă din jurul acestei scrieri, pe seama căreia exegeza literară a emis opinii contradictorii, este dacă textul are un caracter antisemit sau nu. Cunoscuți critici literari au acuzat piesa de un puternic antisemitism, în timp ce, pentru alții, nemuritorul Will nu face altceva decât să descrie o profundă dramă umană.
„Neguțătorul din Veneția” - Una dintre cele mai întunecate comedii shakespeariene, în care povestea de dragoste a lui Bassanio, bărbatul care și-a pierdut averea și care trebuie să se împrumute pentru a o putea peți pe femeia pe care o iubește, se integrează în povestea mult mai dramatică a cămătarului evreu Shylock și dorința acestuia de a obține o livră din carnea neguțătorului venețian Antonio.
În spectacolul de la TNB, drama și comedia, farsa și încurcăturile romantice se îmbină cu dimensiuni morale absolute, într-o distribuție impresionantă, cu Ion Caramitru în rolul lui Shylock, și cu o scenografie care ne poartă direct în inima Veneției. O montare captivantă, cu ritmuri dinamice, care pun în valoare extraordinara putere creatoare a lui Shakespeare.
Sala Atelier
Ora 19:30
Anonimul venețian
după Anonimo veneziano de Giuseppe Berto
Coordonator: Ion Caramitru
Asistent coordonator: Patricia Katona
Scenografie: Florilena Popescu Fărcăşanu
Ilustrație muzicală: Vasile Manta
Spectacol realizat sub auspiciile Centrului de Cercetare și Creație Teatrală Ion Sava
Anonimul veneţian este un spectacol sensibil, profund, uneori ironic şi mereu emoţionant. Ea şi El îşi trăiesc dragostea dincolo de vreme, într-o Veneţie a muzicii şi a frumuseţii eterne. Aici, iubirea înseamnă libertatea de a înfrunta zâmbind viaţa şi moartea deopotrivă.
O dramă romantică specială despre doi oameni care se reîntâlnesc pentru a-şi împlini povestea, rămasă neterminată. Fac asta într-un moment tulburător, când timpul pare că şi-a pierdut răbdarea, dar iubirea lor rămâne la fel de puternică şi de frumoasă, chiar şi acum, în apropierea ultimului act. Care pare să dureze cât o clipă... sau cât o viaţă.
„Spectacolul de faţă nu se vrea o demonstraţie, ci un exerciţiu cu vedere la public. Anonimul veneţian, de Giuseppe Berto, oferă pretextul unei astfel de abordări, iar Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu, doi actori foarte versaţi ai trupei Naţionalului, au curajul asumării lui până la capăt, au plăcerea jocului cu mijloacele simple, dar complicate, ale actorului.” Ion Caramitru