Marile companii de îmbrăcăminte și încălțăminte își mută producția în țări mai apropiate de magazinele lor din SUA și Europa, fiind afectate de o reapariție a infecțiilor cu tulpina Delta în Vietnam și China, care au încetinit sau chiar au oprit producția, relatează Reuters.
Bulgaria, Ucraina, România, Republica Cehă, Maroc și Turcia sunt câteva dintre țările care au stârnit un nou interes din partea producătorilor de îmbrăcăminte și încălțăminte, deși China continuă să producă o mare parte din îmbrăcămintea pentru lanțurile de îmbrăcăminte din SUA și Europa.
Schimbările au loc în contextul unui blocaj masiv al transportului maritim care duce la creșterea costurilor și obligă companiile să își regândească lanțurile de aprovizionare și centrele de producție cu costuri reduse din Asia.
Cel mai recent exemplu este retailerul spaniol de modă Mango, care a declarat pentru Reuters că a "accelerat" procesul de creștere a producției locale în țări precum Turcia, Maroc și Portugalia. În 2019, compania și-a procurat în mare parte produsele din China și Vietnam. Mango a declarat pentru Reuters că va extinde "considerabil" numărul de unități fabricate local în Europa în 2022.
În mod similar, retailerul american de încălțăminte Steve Madden a declarat că și-a redus producția în Vietnam și că a mutat 50% din producția de încălțăminte din China în Brazilia și Mexic, în timp ce producătorul de saboți din cauciuc Crocs a declarat luna trecută că își mută producția în țări precum Indonezia și Bosnia.
"Observăm o creștere semnificativă a activității de transport de marfă și de camioane în fostele republici sovietice... o creștere mare în Ungaria și România", a declarat Barry Conlon, director executiv al Overhaul, o firmă de gestionare a riscurilor lanțului de aprovizionare.
În Turcia, se așteaptă ca exporturile de îmbrăcăminte să ajungă la 20 de miliarde de dolari în acest an, un record istoric, datorită unei creșteri a comenzilor din partea UE, potrivit datelor Uniunii Camerelor de Îmbrăcăminte și a Consiliului de Îmbrăcăminte din Turcia. În 2020, exporturile s-au ridicat la 17 miliarde de dolari.
În Bosnia și Herțegovina, exporturile de produse textile, piele și încălțăminte s-au ridicat la 436,65 milioane de dolari în prima jumătate a anului 2021, mai mult decât în tot anul 2020.
"Multe companii din Uniunea Europeană, care este cel mai important partener comercial al nostru, caută noi furnizori și noi lanțuri de aprovizionare pe piața din Balcani", a declarat profesorul Muris Pozderac, secretarul asociației de textile, îmbrăcăminte, piele și încălțăminte din Bosnia și Herțegovina.
În Guatemala, unde Nordstrom și-a mutat semnificativ producția de volum de mărci private în 2020, exporturile de îmbrăcăminte au depășit cu puțin 1 miliard de dolari la sfârșitul lunii august a acestui an, în creștere cu 34,2% față de 2020 și chiar cu 8,8% mai mult decât în 2019.
Cu siguranță, multe companii sunt, de asemenea, încă foarte dependente de Vietnam, unde recentele opriri de producție au provocat întreruperi semnificative. Guvernul vietnamez a declarat în octombrie că în acest an nu își va atinge obiectivul privind exporturile de îmbrăcăminte, din cauza impactului restricțiilor impuse de coronavirus și a lipsei de lucrători.
Producătorul de îmbrăcăminte VF Corp și producătorul de echipamente outdoor Columbia Sportswear s-au numărat printre companiile care au avertizat că vor exista întârzieri în colecțiile de toamnă și primăvară și, în unele cazuri, sortimente de mărimi insuficiente.
Producătorul de genți Michael Kors Capri Holdings a declarat miercuri că nu va avea stocurile dorite pentru sezonul de sărbători, în timp ce producătorul de echipamente sportive Under Armour a declarat marțea trecută că anulează comenzile de achiziție din Vietnam doar pentru a ajuta "fabricile să revină și să se pună la punct".