Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Construcţii şi Proprietăţi Rețeta dezastrului: avocați buni, ingineri proști

Rețeta dezastrului: avocați buni, ingineri proști

de Diana Scarlat    |   
Contractul cu firma Salini Impregilo a fost reziliat, dar italienii pleacă şi cu banii plătiţi de statul român pentru distrugerea autostrăzilor Orăştie - Sibiu şi Lugoj - Deva. Putem recupera doar 90 de milioane de lei, apoi vom avea de aşteptat decizia instanţei.

Procesul cu Salini Impregilo ar putea dura mai mult de trei ani, iar paguba totală încă nu s-a calculat. Firmele străine care au câștigat contracte pentru infrastructură au o strategie specială pentru România: „Vin cu cei mai buni doi juriști, pentru a încheia cele mai convenabile contracte, apoi lasă în ţară cei mai slabi doi ingineri, pentru că nu au mare lucru de făcut”, spun surse din domeniul construcţiilor.

În cazul italienilor de la Salini Impregilo, autostrăzile Orăștie - Sibiu și Lugoj - Deva au fost construite, conform expertizei, cu materiale neconforme cu cele din caietul de sarcini, adică nisipuri în loc de pământuri tratate special pentru terasamente, astfel încât surparea era de așteptat, chiar și pe teren fără pericol de alunecare.

Pentru construcţia lotului 3 al Autostrăzii Orăștie - Sibiu a fost reziliat contractul cu firma italiană și va fi demarat procesul pentru selectarea unui nou constructor care să refacă porţiunea demolată anul trecut. Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a declarat că lucrările s-ar putea finaliza până în luna august, dacă nu va apărea nicio contestaţie. „Se va demara o cerere de ofertă pentru selectarea noului constructor, care să remedieze deficienţele din zona demolată de 200 m și din cei 300 de metri, suplimentar, pe care au apărut fisuri pe drum”, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor.

Lucrările de execuţie sunt necorespunzătoare, deci proiectul nu a fost respectat, dar pentru a-și recupera banii, statul român nu poate decât să dea firma în judecată și să aștepte decizia instanţei. Ministrul a mai precizat că se dorește și schimbarea cadrului legislativ, astfel încât să crească perioada de interdicţie de participare la licitații pentru constructorii care ajung pe lista neagră, în urma prejudiciilor aduse statului.

Vor fi executate scrisorile de garanţie de 60 de milioane, respectiv 30 de milioane de lei. Toţi aceşti bani vor fi folosiţi pentru contractarea lucrărilor ulterioare. Diferenţa va fi obţinută prin instanţă. Nu există o altă soluţie. Firma este acum pe lista neagră şi nu va avea dreptul să participe la o nouă licitaţie, conform legii.Dan Costescu, ministrul Transporturilor


 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri