Jurnalul.ro Cultură Film Retrospectivă Ulrike Ottinger la One World Romania 14

Retrospectivă Ulrike Ottinger la One World Romania 14

de Magdalena Popa Buluc    |   

Ulrike Ottinger - chestionând constant granițele dintre ficțiune și documentar

În fiecare an, One World România aduce în atenția cinefililor figuri legendare de cineaști a căror viziune lărgește ceea ce se înțelege în mod obișnuit prin „film documentar”. În acest demers se înscrie retrospectiva de anul acesta, centrată pe opera polimorfă și foarte puțin cunoscută a lui Ulrike Ottinger, care va prezenta opt dintre filmele cineastei germane realizate între anii ‘70 și anii 2010, dar și ultima ei producție, autobiograficul „Paris Calligrammes” (2020).

Tema One World România de anul acesta surprinde instanțe diferite ale feminității și feminismului din întreaga lume și, adeseori, în călătoriile sale, Ulrike Ottinger are tendința de a filma femei pe care le ascultă, le privește cu tandrețe și le urmărește în timpul activităților lor cotidiene. Din acest punct de vedere, filmografia ei funcționează și ca un album de figuri feminine extrem de complexe și de variate. Nu întâmplător seria de vizualuri OWR14 pornește de la imagini din filmele lui Ulrike Ottinger.
 


Retrospectiva Ulrike Ottinger va conține două filme timpurii de ficțiune, „Madame X” (1978) și „Jurnalul unei bețivance” (1979), cinci documentare de călătorie ori de observație socială („China: The Arts - The People” - 1986, „Countdown”- 1990, „Exile Shanghai” - 1997, „Southeast Passage” - 2002 și „Under Snow” - 2011), un scurtmetraj, „Superbia - The Pride” (1986), și cel mai recent film al cineastei, „Paris Calligramme” (2020), care revizitează perioada ei de început de carieră, petrecută între Paris și Berlin.

Născută în Germania, Ulrike Ottinger s-a mutat la vârsta de douăzeci de ani în Paris, unde s-a alăturat scenei artistice franceze a anilor ‘60. Întoarsă în 1969 în Germania de Vest, integrează mișcarea underground. Primele ei filme, realizate în strânsă colaborare cu actrița Timea Blumenschein, sunt punk, feministe, queer, cu tușe suprarealiste, obraznice. Pe măsură ce a înaintat în carieră, Ottinger a început să chestioneze programatic granițele dintre ficțiune și documentar, realizând un prim film de călătorie la mijlocul anilor 1980 („China, The Arts - The People”, 1986), iar ulterior revenind doar ocazional la filmul de ficțiune, cu actori și scenariu prestabilite.

Ottinger a realizat o serie de documentare de călătorie plasate în zone adeseori exotizate de cultura occidentală: Japonia, taigaua siberiană, Polul Nord, dar și Europa de Est după căderea cortinei de fier. În „Countdown”, observă societatea germană imediat după reunificare, în timp ce „Southeast Passage” este un periplu prin mai multe țări fost comuniste în care  surprinde și părți ale României cu puțină vreme înainte de intrarea în Uniunea Europeană. Indiferent dacă filmează culturi similare sau radical diferite de cea din care provine, Ottinger le privește cu un ochi proaspăt, folosind dispozitive formale precum încadrarea subiectului propriu-zis în coperți de basm pentru a transfigura realul.

Cea de-a 14-a ediție One World România va avea loc anul acesta în două etape: fizic, la București, între și 21 și 30 mai, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului Român și alte locații indoor și outdoor din Capitală și online în toată țara, între 31 mai și 6 iunie.


Organizator: Asociația One World Romania
 
Partener principal: Programul Statul de Drept Europa de Sud Est al Fundației Konrad Adenauer
Cu sprijinul: Administrația Fondului Cultural Național*, UNHCR - Agenția ONU pentru Refugiați
Parteneri culturali: Ambasada Franței în România, Institutul Francez din București, Goethe-Institut, Centrul Ceh București, Ambasada Spaniei, Festivalul SUPER, KINEDOK
Festivalul a fost fondat în 2008 de Centrul Ceh București


 

Subiecte în articol: One World Romania 14
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri