Se poate spune că numărul nou al revistei „Film”, nr 4/2020, este triplu aniversar. În primul rând, se împlinesc şapte ani de la apariţia primului număr al publicaţiei trimestriale, în 2013. Apoi, pentru că principalele dosare ale ediţiei sunt dedicate unor aniversări importante: 125 de ani de cinema şi Centenarul animaţiei româneşti. Editorialul semnat de Dana Duma invită cititorii: „Să ne sărbătorim pe Zoom, aşadar. Marile aniversări ale anului 2020, 125 de ani de cinema şi Centenarul animaţiei româneşti, au avut loc departe de sala de cinema, în spaţiul online – «democratic», dar alienant, după gustul multor cinefili. Pentru cei mai mulţi dintre ei, cinema înseamnă privitul împreună al întâmplărilor de pe marele ecran, emoţii amplificate de acea «stare de receptivitate anormală» (Gilbert Cohen-Séat) generată de supradimensionarea oamenilor şi a lucrurilor şi de reacţiile celorlalţi.”
Dosarul care trece în revistă progresele, dar şi crizele succesive apărute în cei 125 de ani trecuți de la naşterea cinematografului, raportul fragil dintre industrie şi artă şi adaptarea din mers noilor tehnologii încearcă să răspundă întrebărilor: cum ar trebui sărbătorit acest centenar şi un sfert tocmai acum, când sălile sunt mai mult închise, din pricina pandemiei, şi cinematograful mai trece şi prin criza de identitate declanșată de revoluţia digitală? Câţiva publicişti din generaţii diferite (Laurenţiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieşiu, Mihai Fulger, Titus Vîjeu, Georgiana Muşat, Dinu-Ioan Nicula, Marian Sorin Rădulescu, Călin Boto) încearcă să răspundă acestor întrebări.
Iar grupajul Centenarul animaţiei româneşti se dedică recuperării aniversării care ar fi trebuit să aibă loc în aprilie (luna când, în urmă cu 100 de ani, avea loc premiera primului scurtmetraj românesc animat, Păcală în lună, de Aurel Petrescu). Articolele reunite în dosar sunt dedicate în principal ciclurilor de filme, expoziţiei şi conferinţelor organizate în luna noiembrie de Festivalul Animest.
Rubrica Prim-Plan are în această ediţie doi protagonişti: cineasta Anca Damian, care a repus animaţia românească pe hartă, graţie recunoaşterilor internaţionale de prestigiu (mai ales un Mare Premiu la Annecy, pentru Crulic), şi Bogdan-Theodor Olteanu, regizorul de teatru care a realizat un nou film, Mia îşi ratează răzbunarea.
La rubrica Micul ecran, Angelo Mitchievici analizează două seriale româneşti produse de HBO Europe, Bani negri şi Hackerville, iar la rubrica Interferenţe, Marian Rădulescu realizează un portret al compozitoarei Cornelia Tăutu.
Nu lipsesc din numărul 4/2020 textele dedicate unor ediţii recente ale unor festivaluri care au depăşit obstacolele pandemiei: Festivalurile internaţionale de la Valladolid, Varşovia, Curtas Vila do Conde şi cele româneşti (cu program internaţional): Bucharest International Experimental Film Festival, Festivalul Filmului Francez, Les Films de Cannes a Bucarest, Festivalul „Toamna la Voroneţ”.
În acest număr, semnează: Laurenţiu Damian, Dana Duma, Marilena Ilieşiu, Mihai Fulger, Anca Ioniţă, Angelo Mitchievici, Titus Vîjeu, Marian Sorin Rădulescu, Luminiţa Comşa, Dinu-Ioan Nicula, Georgiana Muşat, Andreea Pătru, Cătălin Olaru, Călin Boto, Mihaela Grancea .