Și anul acesta programul festivalului cuprinde două competiții de scurtmetraje, românești și internaționale, și proiecții de film de lungmetraj însoțite de întâlniri și dialoguri între cineaști și public.
Din cele peste 100 de filme înscrise în competiția de scurtmetraj românesc, criticul de film Ionuț Mareș a ales 12 titluri ce vor fi proiectate la Sfântu Gheorghe și intră în cursa pentru premiul de 1000 de euro desemnat prin vot de publicul festivalului. Acestea sunt:
„Acolo unde bărcile nu ajung” - regia Vlad Buzăianu,
„Alibaba” - regia Vlad Popa,
„Antrenamentul de noape” - regia Bogdan Alexandru,
„Appalachia” - regia Roxana Stroe,
„Berliner Kindl” - regia Lucia Chicoş,
„Exercițiu de concediu” - Lara Ionescu,
„Karina” - regia Ilinca Hărnuţ,
„La distanță” - regia Dana Rogoz,
„Sasha” - regia Serghei Chivirigă,
„Să păstrăm distanța” - regia Cecilia Ștefănescu,
„Venus” - regia Carina-Gabriela Daşoveanu și
„Vreau să sparg sera” - regia Teona Galgoţiu.
„Selecţia din acest an, dominată de cineaste, arată că vocile feminine din cinematografia română sunt tot mai numeroase şi mai prezente, iar asta e îmbucurător. O parte dintre filme sunt studenţeşti şi anunţă o nouă generaţie talentată şi demnă de urmărit. Restul sunt filme la fel de promiţătoare ale unor cineaste şi cineaşti care pornesc acum pe drumul regiei. Sper că selecţia va surprinde publicul ANONIMUL pe cât de mult m-a surprins pe mine prospeţimea filmelor.” spune Ionuț Mareș.
Pe lângă premiul desemnat prin votul publicului – pentru cel mai bun scurtmetraj românesc, Fundația Anonimul va alege din competițiile de scurtmetraj românesc și internațional câștigătorul Premiului „Ovidiu Bose Paștină”, și acesta în valoare de 1000 de euro.
Off-Competition ANONIMUL XX
Alte nouă filme, de data aceasta de lungmetraj și mediumetraj, vor fi arătate în cadrul festivalului într-o secțiune noncompetițională, prilej cu care spectatorii ANONIMUL se vor putea întâlni cu parte din echipele care au lucrat la realizarea lor.
După ce a avut premiera mondială în Secțiunea Forum a Festivalului Internațional de Film de la Berlin, „Mammalia” în regia lui Sebastian Mihăilescu va putea fi văzut la Sfântu Gheorghe înainte de lansarea în cinematografe. Camil, un bărbat în vârstă de 39 de ani, se lansează într-o călătorie onirică în care banalul și fantasticul se întrepătrund. Odată cu pierderea controlului asupra muncii lui, asupra statutului social și asupra relației lui amoroase, pornește într-o căutare care îl face să-și chestioneze identitatea și masculinitatea. Pe urmele partenerei lui, ajunge într-o comunitate bizară, cu ritualuri tulburătoare, în care, în cele din urmă, se confruntă cu o răsturnare tragicomică de roluri. Filmul îi are în distribuție pe István Teglas, Mălina Manovici, Denisa Nicolae, Rolando Matsangos.
Tot în avanpremieră va fi proiectat și lungmetrajul „Tigru” ce spune povestea Verei, veterinar la grădina zoologică a unui orășel de provincie. Viața ei se va schimba radical în seara în care acolo este adus un tigru. Primul lungmetraj regizat de Andrei Tănase îi are în rolurile principale pe Cătălina Moga, Paul Ipate, Elvira Deatcu, Alex Velea și a avut premiera mondială la Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam – IFFR, în secțiunea Bright Future.
Filmat în Munții Piatra Craiului, „Castelul Crăiței” este cel mai nou proiect regizoral al lui Liviu Mărghidan. Pasionat de ascensiuni montane, cineastul a scris, împreună cu Alexandru Popa, o poveste despre doi soți și copiii lor. Doi fraţi care locuiesc în ţări diferite după divorţul părinţilor se reunesc cu ocazia excursiei anuale la munte. Vacanța şi planurile tuturor se modifică radical în momentul în care copiii dispar într-o expediţie clandestină către un refugiu montan...
„Spre Nord” este lungmetrajul de debut al lui Mihai Mincan și a avut premiera mondială în cadrul Festivalului de Film de la Veneția 2022, în secțiunea competitivă Orizzonti, unde a primit premiul Criticii de Film Independente – Bisato d’Oro – pentru cel mai bun film, acordat în afara secțiunii. În 1996, Joel, un marinar credincios filipinez descoperă un pasager român urcat clandestin pe vasul pe care lucrează. Știind că tânărul Dumitru riscă să fie aruncat peste bord dacă va fi descoperit de căpitan și ofițeri, Joel intră într-un joc periculos de a-l salva, implicându-și echipajul, credința în Dumnezeu și deopotrivă, viața unui om nevinovat.
„Arsenie. Viața de apoi” în regia lui Alexandru Solomon este alt titlu ce va putea fi văzut la Sfântu Gheorghe înainte de premiera în cinematografele din țară. Filmul ce a avut premiera mondială în cadrul competiției Proxima a celei de-a 57-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary, merge pe urmele lui Arsenie Boca, într-un pelerinaj pus în scenă. Prin ochii credincioșilor, observați de un regizor sceptic, filmul surprinde cum se reflectă societatea românească în imaginea acestui om care urmează să fie canonizat.
Poetă, romancieră și traducătoare, Nora Iuga este, la cei 92 de ani ai săi, un personaj unic pe scena literară contemporană, aducând un mix aparte de spirit ludic, carismă şi autoironie. În „De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” regizoarea Carla Maria Teaha spune povestea scriitoarei ale cărei cărţi au fost interzise de comunişti pentru... ’erotism morbid’. Documentarul ne invită să descoperim natura acestui erotism şi felul în care încă îi influenţează Norei scrisul şi perspectiva asupra vieţii, dar şi să aflăm secretul tinereţii fără bătrâneţe.
Prezentat în premieră anul acesta la Berlinale, în Secțiunea Forum, unde a fost distins cu Premiul FIPRESCI, filmul documentar „Între revoluții” (semnat de Vlad Petri) ne face cunoștință cu Maria și Zahra care se întâlnesc la Universitatea de Medicină din București în anii ’70. Când posibilitatea unei schimbări politice în Iran devine o certitudine, Zahra se întoarce în țara ei, luând parte la evenimente, departe de prietena sa. În următorii zece ani, singurul lor mod de a comunica e prin intermediul scrisorilor. Încadrate de două revoluții, cuvintele lor descriu lupta femeilor pentru a fi auzite, societăți trecând prin schimbări radicale și o prietenie care nu poate fi destrămată.
Filmul documentar „Phoenix. Har/Jar”, realizat de Televiziunea Română prin Casa de Producție TVR şi regizat de Cornel Mihalache, reunește membrii formației din perioada de dinaintea plecării din 1977 și punctează momentele importante din cronologia tumultuoasă a trupei, de la primele apariții din 1962 sub numele de „Sfinții”, până în prezent, povestind, în premieră, întâmplările prin care au trecut în țară, relația cu Securitatea, momentele în care au hotărât să fugă din România și cum au reușit s-o facă, dar și viața pe care au dus-o peste hotare înainte și după Revoluția din ’89.
„Toate râurile se varsă în mare și marea nu se umple niciodată” este un studiu antropologic al micii comunităţi din Sfântu Gheorghe, unde cântecele interpretate de corul local sunt o tradiţie de seamă. Le vedem cântând pe membrele corului şi înţelegem cum muzica lor devine un liant al comunităţii, prezentă în momente de bucurie şi de tristeţe, la nunţi şi botezuri, dar şi la război. După 20 de ani de proiecții care au adus pe marele ecran de la ANONIMUL povești din cele mai îndepărtate colțuri ale lumii, cea a oamenilor locului ajunge anul acesta acasă odată cu proiecția filmului semnat de Claudiu Mitcu.