Jurnalul.ro Special Taximetriștii, alungați din Brașov, pentru a face loc firmelor de „ride-sharing”

Taximetriștii, alungați din Brașov, pentru a face loc firmelor de „ride-sharing”

de Diana Scarlat    |   

Conducerea progresistă a Primăriei Brașov a schimbat regulile taximetriei, prin simple hotărâri de consiliu local. Stația de taxi de la gară a fost mutată la 270 de metri mai departe, iar firmelor li se cere să reînnoiască parcul auto cu mașini electrice.

Taximetriștii brașoveni încearcă să înțeleagă logica acestei cerințe a primarului Coliban, de la USR, în plină criză de electricitate, dar nu au avut nicio șansă de a purta o discuție cu argumente. Au înțeles doar că sunt indezirabili, iar în locul lor trebuie să vină Uber și Bolt. Consiliul Concurenței nu are nimic de spus în acest caz evident de încălcare a principiilor legii care ar trebui să-i protejeze pe taximetriști.  

Faptul că mașinile care fac „ride sharing” staționează acum în locul taxiurilor, așteptând clienți în fața gării din Brașov, arată că activitatea lor nu e nicidecum „ride sharing”, ci chiar taximetrie, fără să se supună aceleiași legislații. Statul român s-a supus, necondiționat, curentului „alternativ” în transporturi, adăugând pe lângă legea taximetriei o nouă lege a „transportului alternativ”, însă aceasta se referă la situațiile în care cineva care conduce o mașină mai poate lua pasageri, iar costurile cursei sunt împărțite. În cazul mașinilor care așteaptă în fostele stații de taxi nu se poate constata „ride sharing”, ci activitate de taximetrie, dar fără a se supune aceleiași legi. 

„În Brașov sunt 1.424 de autorizații de taxi, dar mulți deja au renunțat și s-au dus la Uber sau la Bolt, pentru că este clară campania care se face împotriva noastră și care ne gonește inclusiv clienții. Primarul ne-a spus că trebuie să avem 40% mașini electrice, dar nu înțelegem unde ar trebui  să le încărcăm, mai ales acum, când unele localități au început să oprească și iluminatul stradal, din cauza crizei mondiale din energie. L-am întrebat de ce nu cumpără el mașini electrice, pentru instituții, dar e clar că nu își dorește o discuție cu noi, ci doar ne elimină de pe piață, pentru a le face loc firmelor de transport așa-zis alternativ. În timp ce nouă nu ne-a aprobat, timp de un an, creșterea tarifului, după scumpirea carburanților, spunându-ne să cumpărăm mașini electrice, Primăria a emis 2.900 de copii conforme pentru „transport alternativ” și 314 pentru persoane juridice, unele firme având peste 40 de mașini. În total, noi estimăm că sunt peste 3.500 de mașini care fac transport alternativ în Brașov și doar 1.400 de taxiuri”, a explicat, pentru Jurnalul, unul dintre taximetriștii brașoveni.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Favorizați de o lege proprie

Cele două legi care funcționează în paralel, avantajând o categorie de transportatori în detrimentul celeilalte, pentru exact același tip de activitate, fac posibilă emiterea unui număr oricât de mare de „copii conforme” adică autorizații pentru transportul alternativ, în timp ce taxiurile, prin legea lor, mai restrictivă, au un număr limitat de mașini în fiecare localitate, calculat la mia de locuitori. Peste acest număr maxim, stabilit prin lege, nu mai poate fi dată nicio autorizație, însă pentru transportul alternativ, numărul este nelimitat. De asemenea, taxiurile pot avea activitate doar acolo unde au autorizație, în timp ce mașinile care fac transport alternativ pot fi oriunde. „În Brașov sunt foarte multe mașini Uber și Bolt din București, Ilfov, Brăila, Galați, Giurgiu, nu mai zic de localitățile învecinate. Pot veni din toate zonele țării. Noi nu avem voie să facem taximetrie la București sau la Cluj, dar ei au voie să facă așa-zisul transport alternativ, care e tot taximetrie, oriunde își doresc”, spune alt taximetrist brașovean. 

 

Alergați de Poliția Locală

Firmele de transport din Brașov se pregătesc de o nouă rundă de negocieri cu primarul Allen Coliban, dar nu mai speră nimic. „Am strâns documente și vom merge, peste câteva zile, la Primărie, dar deja ne spun colegii că nu ne mai lasă să staționăm în stațiile de taxi. La gară am măsurat distanța dintre vechea și noua stație de taxi. Sunt exact 270 de metri, dar este amplasată astfel încât să se ajungă și foarte greu, ori cei care vin cu bagaje și au nevoie de o mașină, nu vor sări peste borduri și peste garduri, ca să ajungă la taxi. Deja suntem alergați de Poliția Locală, dacă mai staționăm la gara Brașov. Au pus garduri, au început să facă săpături și probabil se apucă să facă parcarea subterană, dar asta înseamnă să nu le mai asigure brașovenilor și vizitatorilor posibilitatea de a lua un taxi, când coboară din tren, cu bagaje sau pe timp de noapte, când nu circulă autobuzele”, explică alt taximetrist.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) se pregătește să organizeze noi acțiuni de protest, în toată țara, pentru a-i susține pe taximetriști. Aceștia cer respectarea legilor privind taximetria și principiile concurențiale.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri