Piesa lui Ivan Viripayev a fost scrisă înainte de izbucnirea războiului din Ucraina și deschide o incitantă şi emoţionantă dezbatere pe marginea unor teme precum libertatea, credinţa în Dumnezeu şi atingerea fericirii, determinând spectatorii să se confrunte cu abordări diverse şi contradictorii ale unor probleme sociale, politice şi etice, care frământă lumea contemporană.
Autor remarcabil al literaturii dramatice contemporane, Ivan Viripaev a scris în 2017 una dintre cele mai influente piese-cult ale sale, Conferinţa iraniană, care între timp a fost tradusă în multe limbi și este jucată pe scenele unor prestigioase treatre. Iranul – ţara fundamentalismului islamic, unde orice revendicare legată de drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului este strivită prin tortură şi pedeapsa cu moartea – este un pretext pentru a deschide o dezbatere despre ce înseamnă libertatea pentru fiecare dintre noi şi despre valorile umane esenţiale care ne leagă, dincolo de diversitatea noastră identitară, culturală şi religioasă. Titlul și locul unde se desfăşoară acţiunea piesei sunt evident simbolice, în capitala Danemarcei, la Universitatea din Copenhaga, se adună câțiva intelectuali – profesori universitari, teologi, o jurnalistă, o soţie de prim-ministru şi cunoscută prezentatoare de televiziune, un scriitor şi filosof, un muzician şi o poetă iraniană, laureată a Premiului Nobel pentru Literatură – pentru a discuta problemele Iranului şi Orientului Mijlociu. Dar conferința, care începe ca o dezbatere academică, ia o întorsătură neașteptată, când diferitele viziuni asupra lumii, moduri de gândire ale vorbitorilor şi experienţele lor personale intră în conflict unele cu altele. Astfel, ies la suprafaţă zbaterile interioare şi traumele protagoniştilor, prin dialoguri sclipitoare şi confesiuni tulburătoare. Cercetând cauzele și consecințele tragediilor care au loc în lume, personajele ajung la confruntarea dintre civilizaţia orientală şi cea occidentală, o confrunare ce este de fapt o încercare de a găsi împreună răspunsuri la dramatica întrebare a umanității: care este sensul vieții?
Despre ce înseamnă Ivan Viripaev în dramaturgia contemporană există numeroase mărturii ale regizorilor şi criticilor de teatru din ţări de pe toate continentele, unde piesele sale au fost traduse şi jucate, inclusiv mărturii ale oamenilor de teatru din România, respectiv din Sfântu Gheorghe, unde actorul şi regizorul Pálffy Tibor a montat două dintre piesele sale, Iluzii şi Oxigen. Aşadar, cei interesaţi se pot documenta despre biografia şi dramaturgia lui Ivan Viripaev şi de pe site-ul Teatrului Tamási Áron. De reţinut faptul că tribunalul din Moscova a dispus anul trecut, mai precis în luna mai 2023, arestarea în absenţă a dramaturgului şi regizorului Ivan Viripaev și a producătorului Alexandr Rodnianski. Tribunalul din Moscova nu-l poate aresta pe Viripaev, pentru că, din luna mai 2022, el a părăsit definitiv Rusia, a renunţat la cetăţenia rusă şi a devenit cetăţean polonez. Încă de la începutul invaziei ruse, din februarie 2022, Ivan Viripaev, împreună cu alţi prestigioşi şi curajoşi artişti ruşi, a semnat un Apel online către cetăţenii Rusiei, chemându-i să spună NU războiului pe care Putin l-a declanşat împotriva Ucrainei. Viripaev a mai trimis şi o scrisoare deschisă teatrelor din Rusia, în care i se jucau piesele și spectacolele, şi solicita ca drepturile de autor ce îi revin să fie folosite pentru ajutorarea Ucrainei, exclusiv în scopuri pașnice. Acestea au fost momentele care au declanşat punerea la zid a curajosului artist, respectiv la inderdicţia pieselor sale, la anchetarea şi punerea lui în urmărire internaţională. Dar Viripaev circulă liber în lumea întreagă prin piesele sale, dramaturgul ruso-polonez este în top10 – cei mai valoroşi şi jucaţi dramaturgi contemporani. Ivan Viripaev circulă liber şi datorită lui Pálffy Tibor, care i-a pus în scenă două piese, iar acum şi datorită regizorului László Bocsárdi, care aduce Conferinţa iraniană pe scena Teatrului Tamási Áron, pentru prima dată în limba maghiară.