Jurnalul.ro Special USR preia războiul dus de Uber și Bolt cu taximetriștii

USR preia războiul dus de Uber și Bolt cu taximetriștii

de Diana Scarlat    |   

USR susține cauza firmelor care fac transport alternativ și cere menținerea legislației actuale care avantajează această activitate, în detrimentul taximetriei.

Ministerul Transporturilor a pus în transparență decizională un proiect de modificare legislativă care ar aduce această activitate oarecum la egalitate cu taximetria. Lupta dintre ride-sharing și taximetriști a devenit electorală, fiind preluată de USR, după ce firmele de transport alternativ s-au plâns că vor dispărea de pe piață dacă vor respecta aceleași condiții ca taximetriștii. Camera Națională a Taximetriștilor va participa, cu 4.000 de mașini din toată țara, la un protest organizat mâine, între orele 9.00 și 14.00, în Piața Constituției, pentru a cere principii de egalitate pentru activitatea prestată, prin eliminarea din legislație a privilegiilor pe care le au firmele de transport alternativ.

Asociațiile transportatorilor au fost chemate de ministrul Sorin Grindeanu la negocieri, după ce au ieșit în stradă mii de șoferi de TIR din toată țara - chiar dacă protestul nu a fost organizat de asociații. În urma negocierilor, s-a ajuns la modificarea OUG nr. 49 din 25 iunie 2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto. 

USR îl acuză pe ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, că favorizează „băieții deștepți” din taximetrie și că ar urma să limiteze transportul alternativ. De fapt, este vorba despre un proiect de modificare legislativă care a fost dezbătut la Ministerul Transporturilor în luna februarie, negociat conform prevederilor Legii dialogului social și pus în transparență decizională.

Transportatorii au cerut aceste modificări legislative la negocierile cu Guvernul care au început în luna ianuarie, când România era blocată de proteste cu mașini, camioane și utilaje agricole. Companiile Uber și Bolt au participat la negocieri prin asociația pe care au creat-o - Coaliția pentru Economie Digitală -, dar s-a ajuns la concluzia că aceasta reprezintă platforme digitale, nu firme de transport, astfel încât nu are nicio calitate în cadrul acelor negocieri care privesc transporturile. Proiectul de lege s-a discutat doar cu transportatorii. Acum, firmele de transport alternativ au susținerea USR, după ce Coaliția nu a reușit să elimine modificările legii.

Concurența e loială doar dacă avantajează ride-sharing-ul

Coaliția formată de companiile Uber și Bolt a transmis un comunicat de presă în care susține că dacă se vor aplica modificările legislative puse în transparență decizională de ministerul de resort, va dispărea din România transportul alternativ, având de respectat aceleași condiții ca firmele de taxi.

Taximetriștii se miră de sinceritatea acestor companii care, practic, au recunoscut că fac aceeași activitate de transport persoane, fără a plăti aceleași taxe și impozite ca firmele concurente - adică e și concurență neloială.

„Taximetriștilor li se cere să aibă flotă proprie, în timp ce firmele de transport alternativ au contracte de comodat oneroase. Acum sunt numai flote constituite pe aceste contracte de comodat. Vorbim despre transportatori și de siguranța în trafic. Nu vând ceapă, ci transportă persoane, nu sunt persoane care fac o activitate după orele lor de program, ci SRL-uri. Sunt 25.000 de astfel de mașini autorizate numai în București. Taxiuri mai sunt 7.000 în Capitală. Pentru ce vor protecție socială? Sunt SRL-uri. Trebuie să plătească toate taxele, impozitele și contribuțiile, la fel ca toate celelalte firme. Ar trebui să se limiteze într-un fel și numărul acestor mașini care fac transport alternativ, pe același principiu care limitează numărul de taxiuri. Reprezentanții Ministerului Finanțelor au declarat, în cadrul unei ședințe interministeriale, că frauda din transportul alternativ este de peste 100 de milioane de euro pe an. Firmele de taxi plătesc integral taxe, impozite și contribuții, dar acum sunt numite «mafia transporturilor», exact de către cei care nu le plătesc”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.).

Ce îi deranjează pe susținătorii Uber și Bolt

Coaliția Uber-Bolt și USR invocă „nevoile consumatorilor” și „încurajarea concurenței pentru servicii mai bune”, susținând privilegiile pe care le au firmele de transport alternativ, în detrimentul taximetriștilor. Pe de altă parte, taximetriștii au demonstrat, încă din perioada de început a transportului alternativ, că „băieții deștepți” care sunt privilegiați de legislație nu sunt ei, ci exact cei care fac „ride-sharing”, printr-o lege paralelă, mult mai blândă decât cea a taximetriei, deși activitatea prestată este aceeași.

Mai mult, despre concurență loială nici nu poate fi vorba, în contextul existenței a două legi pentru aceeași activitate, dintre care una este în avantajul taximetriei prestate sub forma transportului alternativ, diferențierea făcându-se doar prin introducerea comenzilor, a calculelor tarifului și a plăților prin intermediul unei platforme digitale.

Principii de egalitate, pentru concurență loială

Modificările legislative prevăd eliminarea posibilității de a se face transport alternativ cu autoturisme închiriate sau cu contract de comodat, pentru că transportatorii au arătat că orice firmă care prestează astfel de servicii trebuie să aibă flotă proprie. USR îi acuză pe taximetriști că ar constitui „mafia transporturilor”, deși nu au făcut altceva decât să ceară condiții comune legiferate atât pentru taximetrie, cât și pentru transportul alternativ.

O altă problemă ar fi că un autoturism va putea face transport alternativ doar în localitatea în care e înmatriculat - ceea ce prevede și Legea taximetriei. Până acum, doar firmele de transport alternativ au putut presta aceste servicii oriunde au vrut, în timp ce taximetriștii sunt amendați dacă sunt găsiți pe raza altor localități.

Transportatorii au mai cerut eliminarea tarifului dinamic și contracte de muncă pentru angajații din transportul alternativ care acum sunt declarați „parteneri”, deși lucrează ca orice angajat, dar fără drepturile prevăzute de Codul muncii. De asemenea, au cerut ca ambele activități să plătească în mod egal taxe, impozite și contribuții către statul român, până acum plătind doar taximetriștii integral, conform legislației din România.

Circa 4.000 de taxiuri vor începe să ocupe spațiul din Piața Constituției dimineața, începând cu ora 5.00. Circulația va fi îngreunată, în prima parte a zilei.




 

Subiecte în articol: usr uber bolt taximetristi
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri