Mai mult de 88% dintre romani recunosc ca au abandonat in ultimul an anumite proiecte din motive financiare, dar sunt gata sa cheltuiasca din nou pentru a-si mentine standardul de viata.
In acelasi timp, procentul celor care intentioneaza sa economiseasca mai mult in 2012 s-a majorat de la 14% la 25%. Acestea sunt concluziile studiului Observatorul Cetelem, realizat in12 tari: Spania, Franta, Italia, Portugalia, Germania, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, Romania si Rusia. La intrebarea "In ce domeniul ati redus cheltuielile in 2011", 52% dintre repondenti au raspuns haine, 48% calatorii si timp liber, iar 42% electrocasnice. Raspunsurile romanilor nu difera foarte mult de cele ale celorlalti europeni chestionati, toti au indicat pe primele locuri hainele si calatoriile.
Planuri pentru 2012
Romanii si germanii sunt singurii europeni optimisti in ceea ce priveste situatia generala a economiei, ceilalti consumatorii europeni raman pesimisti increderea lor atinge 3,8 puncte din 10 posibile. Principalele preocupari ale romanilor sunt legate de imbunatatirea sau mentinerea standardelor de viata (71%) si asigurarea unei educatii bune pentru copiii lor (71%).
Topul intentiilor de cumparare pentru 2012 la nivel european a ramas aproximativ acelasi ca anul trecut, exceptie facand achizitia de telefoane mobile, care a pierdut din importanta in favoarea mobilierului (36%). Pe un loc fruntas se situeaza in continuare vacantele (50%), in scadere cu 5 puncte procentuale fata de 2011, urmate de produsele electrocasnice, in aceeasi pondere ca si anul trecut (42%), si lucrarile de renovare a locuintei, in scadere cu numai doua puncte procentuale fata de 2011 (37%). In ceea ce priveste intentia de a cheltui mai mult in 2012, Europa de Est pastreaza aceeasi tendinta ca si in 2011, inclinand balanta in favoarea consumului, in vreme ce vesticii se gandesc mai mult la economisire.
"Cand au fost intrebati care sunt cumparaturile pe care se gandesc sa le faca in 2012, romanii au indicat, ca si pentru 2011, vacantele, produse electrocasnice si renovarile pentru casa, semn ca exista o conexiune directa intre aceste achizitii si perceptia asupra calitatii vietii, pe care doresc sa o mentina cel putin la nivelul atins deja. Aceste planuri lasate deoparte nu doar din cauza constrangerilor financiare, ci si din precautie, se vor gasi pe lista lor de prioritati imediat ce revenirea economiei se va simti si in bugetul personal", a declarat Gilles Zeitoun, director general al Cetelem IFN.