Franţa este pe cale de a primi din partea României construcţia celei de-a doua centrale nucleare din ţară. Este pentru a doua oară în decurs de un an când cei doi preşedinţi de stat, Traian Băsescu şi Nicolas Sarkozy, se referă la colaborarea nucleară.
Ieri, preşedintele Băsescu a vizitat centrala de la Flamaville, unde Electricite de France (EDF) deţine primul reactor nuclear francez de nouă generaţie. Acesta a fost construit împreună cu Areva, Alstom şi Boygues.
Preşedintele francez a propus, luni, acordarea unui ajutor din partea Franţei pentru construirea celei de- a doua centrale nucleare, a anunţat Palatul Elysee, citat de AFP. Sarkozy a oferit omologului său român, în timpul unui dejun de lucru, „cooperarea Franţei, cunoştinţele sale şi ale întreprinderilor sale". Băsescu a confirmat în timpul întâlnirii sale cu omologul său francez că România are în vedere folosirea unei „tehnologii europene" pentru acest proiect, potrivit Palatului Elysee, conform AFP.
A doua contrală nucleară românească este programată să intre în folosinţă în 2020. Locaţia nu a fost încă aleasă. Tainul lui Sarkozy
Sarkozy preciza încă de la momentul vizitei de anul trecut de la Bucureşti că Franţa a semnat cu ţara noastră „un parteneriat strategic care va permite o colaborare activă la nivelul energiei, în special energia nucleară, la nivelul gazelor naturale şi a industriei de armament".
„Le Figaro" nota în 2008 că, „în domeniul nuclear alegerea unei colaborări majore, care a fost deja angajată cu Bucureşti poate fi urmată de achiziţia unei centrale de către România, indicând astfel preferinţa sa pentru tehnologie europeană". Companiile franceze Areva şi Alstom sunt printre cele mai mari din lume în privinţa proiectării, cercetării, producţiei şi montării de reactoare nucleare din lume.
De asemenea, Traian Băsescu invita în februarie 2008 firmele franceze să participe la contractarea construcţiei celor două reactoare nucleare care vor fi realizate la Cernavodă.
Electricite de France, gigantul nuclear al lumii, s-a declarat interesată în mai multe rânduri de participare, dar la acel moment acţionariatul companiei care urmează să facă reactoarele 3 şi 4 era deja stabilit. Aici regăsim Electrabel, pe atunci parte a grupului SUEZ, care a fuzionat ulterior cu Gaz de France.
Colaborare fructuoasă. Pentru francezi
Anunţurile făcute în ultima vreme sugerează că acest „angajament" a fost dus până la capăt. În domeniul gazelor naturale, România a susţinut Gaz de France pentru a fi inclus în cadrul Nabucco, dar Turcia a avut ultimul cuvânt de spus, astfel că au fost aleşi nemţii de la RWE. În domeniul armamentului, Traian Băsescu a discutat luni seară, la Paris despre realizarea unui centru global de întreţinere pentru elicopterele Puma la Braşov.
Săptămâna trecută, consorţiul franco-elen Vinci-Aktor a câştigat realizarea tronsonului de autostradă Comarnic- Braşov, de 1,5 miliarde de euro. Contracandidaţii austrieci de la Strabag au făcut contestaţie.
De asemenea, Metrorex a anunţat că vrea să cumpere 26 de trenuri noi, pentru care Guvernul ar da 150 de milioane de euro. Nu întâmplător, compania franceză Alstom este unul dintre cei mai mari producători de astfel de trenuri.
Sarkozy a reuşit în decursul vizitelor sale din întreaga lume să semneze contracte în valoare de zeci de miliarde de euro în domeniile petrolier, al trenurilor de mare viteză, şi reactoarelor nucleare.
Citește pe Antena3.ro