În timp de criză, originalitatea este o sursă nesecătuită de bani, mai ales dacă afacerea se face cu statul. Dovada o constituie un contract semnat de Comisia Naţională de Valori Mobiliare (CNVM).
Arbitrul pieţelor de capital din România a atribuit pe motive de "originalitate" o licitaţie a unei firme care a cerut mai mulţi bani, deşi criteriul de atribuire era "oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic". Pentru evenimentul "Reuniunea Comitetului Pieţelor Emergente al IOSCO" de la 4-6 noiembrie, CNVM a acordat organizarea firmei Ondine Travel& Events, care a pus pe masă o ofertă de 321.183 de lei, la care se adaugă o TVA de 61.024 de lei. În schimb, Marshal Turism a propus o ofertă de 315.725 de lei, plus o TVA de 59.988 de lei.
Reprezentanţii Marshal au contestat decizia la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), care a dat dreptate firmei şi a impus CNVM să reia departajarea de la propunerile de socializare ale participanţilor şi însoţitorilor lor. Din primele trei societăţi participante, Marshal Turism şi Media One au primit câte 5 puncte la numărul de programe propuse, iar Ondine Travel - 4,58. Toate cele trei firme au primit maximum de puncte la desfăşurarea şi integritatea activităţilor în programul general.
Mărul discordiei este cel de-al treilea punct, care se numeşte aşa: "Originalitate - se va ţine cont de punerea în valoare a specificului tradiţiilor şi culturii româneşti". La care CNVM a acordat exact zero puncte firmei Marshal şi câte 5 celorlalte două. Ceea ce a propulsat din nou Ondine Travel pe primul loc la general cu un total de 98,39 de puncte, Media One clasându-se pe locul doi, cu 95,67 de puncte, şi Marshal Turism pe locul al treilea, cu 95 de puncte.
DEPARTAJARE
"Am făcut contestaţii la un criteriu - originalitate, la care eu n-am auzit la viaţa mea. Puteau băga criteriu cifra de afaceri, numărul de evenimente similare organizate sau altele. Cu un asemenea criteriu, ei pot da câştigător pe oricine", ne-a declarat Marius Daniel Antonescu, directorul general al Marshal Turism. Potrivit site-ului Ministerului de Finanţe, Ondine avea patru angajaţi şi o cifră de afaceri de 2 milioane de lei în 2008, iar Marshal are 129 salariaţi şi o cifră de afaceri de 101 milioane de lei.
Încrengăturile acestei afaceri se dovedesc şi mai complicate. Proprietarul Ondine Travel& Events este Dragoş Paraipan, nimeni altul decât soţul Lilianei Paraipan, care a ocupat în trecut funcţia de director de marketing şi dezvoltare la Bursa Română de Mărfuri (BRM), timp în care a avut de a face cu CNVM. Ondine Travel se laudă pe site-ul propriu că are drept clienţi atât Bursa de Mărfuri, cât şi CNVM.
"Mi s-a transmis prin diverse persoane că n-o să mai câştig nici o licitaţie", acuză Antonescu. "Specialistul spune «asta-mi place, asta nu»", explică originalitatea Eugen Popel, directorul general executiv al CNVM a cărui semnătură apare pe acte. "În România s-au făcut 6.000 de contestaţii până acum în 2009, cine se simte tare face contestaţii, fie că are dreptate, fie nu. Eu am semnat actele pentru că sunt director şi trebuie să semnez, dar comisia a realizat departajarea ofertelor", ne explică mai departe Eugen Popel.
Citește pe Antena3.ro