x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cum poate intra România pe harta automobilului electric

0
Autor: Dan Constantin 31 Mar 2021 - 07:10
Cum poate intra România pe harta automobilului electric


Marile grupuri din industria auto anunță proiecte gigantice pentru dezvoltarea fabricației de baterii. „Inima” automobilului electric reprezintă circa 40 la sută din costul mașinii. De aceea, bătălia pentru cucerirea pieței auto pe segmentul cel mai dinamic se va da pe terenul bateriilor reîncărcabile de putere mare. Investițiile în Europa în acest domeniu sunt estimate la circa 70 miliarde euro. România riscă să nu intre în harta fabricației de baterii, deși are puternice capacități de montaj auto și „stă” pe mineralele strategice din componența bateriilor.

 

Grupul Volkswagen a anunțat un program de construire a șase mari fabrici de baterii pentru a susține dezvoltarea de automobile electrice, care devin predominante în structura de producție până în 2030. În evenimentul „Ziua Puterii”, din 15 martie 2021, organizat în Wolfsburg, centrul concernului auto, directorul tehnic Thomas Schmall a prezentat liniile directoare ale proiectelor de investiții care vizează o capacitate de 240 GWh pentru echiparea a 3-4 milioane automobile pe an. Prima fabrică se construiește în Suedia, în parteneriat cu Nortvolt, în care VW are o participare de capital de 20 la sută. Afacerea din Suedia, dezvoltată de doi cercetători plecați de la Tesla, anunță începerea producției de baterii în 2023. Fabrica va avea o capacitate de 40 GWh și are deja o comandă de 14 miliarde dolari de la VW. A doua fabrică va fi amplasată în Germania, iar a treia, cu mare probabilitate, va asigura echiparea mașinilor Seat în Spania.

 22 de proiecte în Europa

În momentul de față sunt identificate în Europa 22 de proiecte industriale și tehnologice, de tip start-up, pentru dezvoltarea producției de baterii. Ideea tehnică este stabilizată pe bateria de ioni de litiu-cadmiu. Sunt mari proiecte care sunt sub patronaj VW, Tesla (SUA), ACC (Franța), CATL (China), Nortvolt (Suedia), la care se adaugă  cele ale coreenilor de la LG și Samsung. Pentru reducerea costurilor, noile fabrici de baterii se amplasează cât mai aproape de locurile de montaj al mașinilor. O evaluare a proiectelor din Europa arată un necesar de finanțare de 70 de miliarde euro. Până acum o finanțare fără probleme are doar fabrica din Suedia, care a reușit să „adune” 3 milioane de euro. Uniunea Europeană vrea să scoată noile proiecte de sub dominația pe care o au pe plan mondial asiaticii. Ca atare, comisarul european Maros Sefcovic a propus o Alianță UE pentru asigurarea bateriilor, un program de subvenții de 6 miliarde euro fiind inclus în noul buget pentru 2021-2027. ACC are astfel, potrivit publicației Les Echos, acces la fonduri de 1,3 miliarde euro.

HARTA BATERIILOR

Din cele 22 de proiecte identificate în Europa pentru fabricarea de baterii, nici unul nu figurează ca amplasare în România. Tesla va amplasa principala fabrică la Berlin. Una din cele șase fabrici VW ar urma să fie în Europa de Est, discuțiile fiind purtate cu Cehia, Polonia și Slovacia. Coreenii aleg Europa Centrală, unde au și fabricile de mașini. Ungaria are demarat proiectul cu sud-coreenii de la SK Inovation, LG a dezvoltat o capacitate la Wroclaw, în Polonia. InoBat anunță pentru 2022 începerea producției în Slovacia.

RESTRICȚII DIN CAUZA MATERIALELOR STRATEGICE

La nivel european ar trebui asigurate baterii care să cumuleze 460 GWh la nivelul anului 2025 și de 730 GWh pentru anul 2030. Restricțiile pentru asigurarea acestui plan ambițios nu sunt legate  doar de finanțarea investițiilor. Probleme care trebuie soluționate rapid sunt legate și de necesarul de materiale. Un studiu arată că în componența unei baterii de putere ar fi necesare 10 kg de cobalt. Cele mai mari zăcăminte de cobalt din lume sunt în Republica Democrată Congo, producția fiind controlată de un grup minier din China. Nichelul, alt material de bază în fabricarea bateriilor, este tot mai solicitat pe piața mondială. În aceste condiții devin mai ascuțite interesele geostrategice care trebuie armonizate, prin diplomație și jocuri de putere, pentru a asigura suportul de materii prime pentru industria auto. 

La „Zilele Puterii” au fost evidențiate și alte probleme aflate pe lista de priorități. O reducere a greutății bateriilor și, esențială, reducerea duratei de reîncărcare. La automobilele electrice aflate acum pe piață, durata de alimentare este de 4-5 ore, ceea ce reprezintă un mare inconvenient. Sunt în lucru soluții care să asigure o reîncărcare rapidă, de circa 12 minute, cum declara oficialul de la VW. De asemenea, realizarea unei rețele de stații de reîncărcare rapidă, cu surse de putere mărită, se află în centrul unui program la care participă alături de grupul auto german, companii puternice din energetică - BP, ENEL, Iberdrola. Pentru reducerea dependenței de materiile prime strategice se prefigurează programele de recuperare a bateriilor uzate, ca „mină” principală de resurse pentru metalele sensibile.

 ROMÂNIA STĂ PE MINERALE STRATEGICE 

 Cum poate intra România pe harta care se conturează acum a industriei auto a viitorului? Cu două fabrici de montaj, la Mioveni și Craiova, care sunt menținute în programele viabile ale grupurilor Renault și Ford, România ar răspunde cerinței de proximitate a fabricării bateriilor. Cu o condiție - ca modele electrice să fie fabricate în România. Modelul Dacia electric este lansat însă acum în China, și o europenizare ar putea fi „trasă” de Renault în Franța. Un atu, încă teoretic, este intrarea pe piața bateriilor, ca furnizor de materiale necesare fabricației. Așa cum arătam într-un articol anterior din Jurnalul - ediția de luni, 29 martie 2021 -,  cercetările geologice evidențiază minereuri de litiu la Teregova, în Carpații Meridionali, în Munții Sebeș, în Munții Bihor și Pădurea Craiului. Perimetre cu potențial de extracție de litiu și cadmiu se află, de asemenea, în zona Bihor. Tehnologii pentru fabricarea de baterii sunt abordate în studii la Institutul de Cercetări pentru Metale Neferoase și Rare din București. Recuperări de materiale neferoase reprezintă o zestre aflată în portofoliul mai multor companii care funcționează încă în țară. O evaluare a acestui potențial, care să înscrie România ca o țară ofertantă pentru fluxul de fabricație a automobilului electric, poate fi o temă prioritară pentru Ministerul Economiei.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

România, pe locul 2 în UE la ovine și caprine

România, pe locul 2 în UE la ovine și caprine
La efectivele de ovine şi caprine România se situează pe locul doi în rândul statelor membre UE după Spania. În ceea ce priveşte densitatea la 100 ha teren, ţara noastră s-a aflat pe locul doi din cele...

De ce să apelezi la o firmă pentru repatriere decedaţi

De ce să apelezi la o firmă pentru repatriere decedaţi
Într-o societate modernă în care din ce în ce mai mulţi romani pleacă la muncă în străinătate sau pentru a-şi petrece vacanţele şi concediile departe de casă, nu este un lucru neobişnuit ca o parte dintre...

Echipamentele HoReCa – succesul unei afaceri prospere

Echipamentele HoReCa – succesul unei afaceri prospere
Echipamente HoReCa – de ce ai nevoie de ele cum te ajută să îți îmbunătățești afacerea. Este cunoscut faptul că în orice domeniu ai activa, atât timp cât lucrezi cu persoane calificate, vei avea și...

Peste 50.000 de români s-au înscris deja în programul „Rabla pentru electrocasnice”

Peste 50.000 de români s-au înscris deja în programul „Rabla pentru electrocasnice”
Peste 50.000 de români s-au înscris, până la ora 15.00, în aplicația „Rabla pentru electrocasnice”, programul naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai...

Deficitul de cont curent al balanței de plăți a crescut cu 156% în primul trimestru din 2021

Deficitul de cont curent al balanței de plăți a crescut cu 156% în primul trimestru din 2021
Contul curent al balanţei de plăţi a înregistrat un deficit de 2,549 miliarde euro în primul trimestru din 2021, comparativ cu 990 milioane euro în aceeași perioadă din anul trecut, anunță Banca Națională a...

BNR prognozează o inflație mai mare decât estimase anterior

BNR prognozează o inflație mai mare decât estimase anterior
BNR prognozează o nflație mai mare față de cea estmată anteror, ajungând la 4,1% în decembrie 2021, cu 0,7% mai mare decât anticpase în luna martie.  „Rata anuală a inflaţiei se va înscrie pe o...

Volumul lucrăriilor în construcții a crescut cu 1,2% de la începutul anului

Volumul lucrăriilor în construcții a crescut cu 1,2% de la începutul anului
Volumul lucrărilor de construcţii a crescut ca serie brută cu 1,2%, iar ca serie ajustată a scăzut cu 1,2%, în primul trimestru din 2021, comparativ cu aceeași perioadă de anul trecut, arată datele...

Afacerile din comerțul cu autovehicule și motociclete au crescut cu 17,4% în primul trimestru din 2021

Afacerile din comerțul cu autovehicule și motociclete au crescut cu 17,4% în primul trimestru din 2021
Cifra de afaceri din comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor a crescut cu 17,4%, ca serie brută, în primul trimestru al anului, față de perioada...

Un nou producător autohton de vinuri se listează pe bursă

Un nou producător autohton de vinuri se listează pe bursă
Producătorul de vinuri organice Vifrana este tranzacționat, de astăzi, pe Sistemul Multilateral de Tranzacţionare (SMT) al Bursei de Valori Bucureşti (BVB), sub simbolul BIOW. Compania a fost...

45% dintre români vor să-și schimbe locul de muncă după pandemie

45% dintre români vor să-și schimbe locul de muncă după pandemie
Aproximativ 45% dintre români vor să îşi schimbe locul de muncă după pandemie. Cele mai mari șanse pentru găsirea unui post disponibil au programatorii, specialiştii şi muncitorii calificaţi, arată un...

CE Oltenia a plătit o sumă exorbitantă pentru certificatele de emisii de carbon

CE Oltenia a plătit o sumă exorbitantă pentru certificatele de emisii de carbon
Complexul Energetic Oltenia (CE Oltenia) a plătit un miliard de euro pentru certificatele de emisii de carbon, potrivit Lăcrămioarei Diaconu-Pinţea, membru în directoratul companiei. "Avem nevoie de ajutor...

Profitul net individual al BVB a scăzut cu 42% în primul trimestru din 2021

Profitul net individual al BVB a scăzut cu 42% în primul trimestru din 2021
Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a înregistrat un profit net individual de 2,16 milioane de lei în primul trimestru dn acest an, cu 42% mai mic față de perioada similară din 2020, când s-a...

Românii folosesc mai mult smartphonurile în perioada pandemiei

Românii folosesc mai mult smartphonurile în perioada pandemiei
Circa 68,3% dintre români folosesc mai mult smartphonurile față de perioada dinainte de pandemia de COVID-19 și spun că aplicațiile le-au influențat obiceiurile de consum, arată datele Barometrului...

Scumpiri în lanț. Produsele la care prețurile vor fi mai mari

Scumpiri în lanț. Produsele la care prețurile vor fi mai mari
Produsele care s-au scumpit cel mai mult, în luna aprilie 2021, sunt energia electrică, uleiul comestibil şi serviciile de igienă şi cosmetică, raportat la aceeași perioadă din 2020. S-au ieftinit însă bil...

Cifra de afaceri din industrie a crescut în martie cu 16,7% față de luna precedentă

Cifra de afaceri din industrie a crescut în martie cu 16,7% față de luna precedentă
În luna martie 2021, cifra de afaceri din industrie pe total (piaţa internă şi piaţa externă), în termeni nominali, a crescut atât față de luna precedentă cu 16,7%, cât și faţă de luna corespunzătoare...
Serviciul de email marketing furnizat de