x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Ford caută succesul Logan

Ford caută succesul Logan

22 Ian 2010   •   00:00
Ford caută succesul Logan
Sursa foto: Dan Marinescu/JURNALUL NAŢIONAL

Constructorul american Ford apasă pedala de acceleraţie în privinţa investiţiei de 1,2 miliarde de euro de la Craiova. După ce a deschis producţia în 2009, operaţiunile au intrat în linie dreaptă o dată cu semnarea ieri de Ministerul Finanţelor, Sebastian Vlădescu, a acordului de garanţie cu Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru un credit de 400 de milioane de euro.



"Deja am început producţia de vehicule comerciale şi vrem să realizăm şi o maşină mică cu motor inovativ şi ecologic", a spus Wolfgang Schneider, vicepreşedintele Ford, la ceremonia de semnare a documentelor aferente garantării creditului. El a arătat că garanţia statului român permite grupului Ford să îşi asigure lichiditate într-o perioadă de criză economică şi a apreciat că fără acest sprijin împrumutul nu putea fi contractat. Lungul drum al acestei garanţii începe în mai 2009, când BEI a aprobat un credit de 600 de milioane de euro către Ford Europa. Din aceşti bani, 200 de milioane de euro sunt destinate cercetării şi dezvoltării la compania Ford Werke GmbH din Germania. Restul de 400 de milioane de euro vor fi investite la Craiova. Guvernul român a decis să acorde Ford garanţii de 320 de milioane de euro.

300.000 DE MAŞINI ANUAL
Potrivit contractului din 2007 pentru privatizarea fabricii de la Craiova, constructorul va trebui să producă în 2011 de 300.000 de autovehicule. Ford a realizat o infuzie de capital la Craiova de peste 200 de milioane de euro. Şi a programat investiţii de 1,2 miliarde de euro, finanţate în cote egale, de câte 600 de milioane de euro, de BEI şi Ford Europa. Semnarea acordului cu BEI va permite dezvoltarea economică a zonei, după ce investiţiile vor crea noi locuri de muncă. Autorităţile speră ca la Craiova să se repete experienţa de la Piteşti, unde privatizarea Dacia şi sosirea Renault au adus o serie de furnizori care şi-au deschis fabrici în oraş.

Ford a contactat deja mai mulţi furnizori români de subansamble în vederea semnării unor eventuale contracte, a anunţat Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România. Grupul Industria Componente din Piteşti şi Autonova Satu Mare sunt două dintre firmele căutate de grupul american. Silvliu Badea, directorul general adjunct al Grupului Industrial Componente, care cuprinde şapte producători de ansamble auto, a precizat că firmele din organizaţie au primit cereri de oferte de preţ din partea Ford. Cristian Şuteu, directorul producătorului de sisteme de frânare Autonova, a spus şi el că o echipă de experţi ai Ford a sosit la compania sa pentru a o evalua.

VIITORUL SUNĂ IEFTIN
România va deveni în anii următori o bază europeană pentru maşini ieftine, consideră firma de cercetare Business Monitor International (BMI). "O dată cu apropierea de capacitatea maximă, uzinele Dacia şi Ford vor putea obţine o producţie de peste 765.000 de unităţi în 2013", estimează BMI. Din această cifră, exportul va măsura 611.000 de vehicule, de patru ori mai mult decât în anul 2008, datorită investiţiilor Ford de la Craiova şi utilizării integrale a capacităţii de producţie a uzinei Dacia de la Piteşti. Criza a priit Dacia, potrivit statisticilor societăţii.

Anul trecut, constructorul a vândut pe plan mondial 311.282 de maşini, în urcare cu 20,5% faţă de 2008.

În schimb, Ford a avut ceva probleme cu autorităţile dintr-o comună doljeană. Astfel, la sfârşitul lunii martie 2009, Consiliul Local Cârcea a dat în judecată producătorul american şi a cerut ca acesta să-şi plătească taxele şi impozitele la bugetul local al comunei, susţinând că fabrica Ford se află pe teritoriul administrativ al localităţii, şi nu al municipiului Craiova. La data de 8 iulie 2009, Tribunalul Dolj a respins demersul Consiliului Local Cârcea. La doar o zi, la 9 iulie, Ford a fost din nou dată în judecată, de data aceasta de către "comuna Cârcea, prin primar". Şi de această dată, la 24 noiembrie, magistraţii au respins acţiunea primarului Valeriu Pupăză. Acesta declara că dacă va pierde procesele la instanţele române se va adresa Curţii Europene a Drepturilor Omului.

×
Subiecte în articol: economic