x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Înnoirea parcului auto, un eşec. Aglomeraţie de rable pe şoselele patriei

Înnoirea parcului auto, un eşec. Aglomeraţie de rable pe şoselele patriei

de Adrian Stoica    |    11 Sep 2020   •   10:01
Înnoirea parcului auto, un eşec. Aglomeraţie de rable pe şoselele patriei

În România au fost înregistrate anul trecut peste 411.000 de autoturisme, din care 293.000 second-hand. Asta înseamnă că la un autoturism nou înmatriculat, au fost înscrise în circulaţie aproape 2,5 autoturisme vechi. Lipsa unei forme de taxe auto pentru maşinile rulate, începând cu anul 2017, a dus la creşterea alarmantă a numărului de maşini vechi pe şosele României.

 

Timp de 10 ani, în perioada 2007-2017, statul a colectat, din diversele forme ale taxei auto, suma de 7,24 miliarde de lei. S-a renunţat la această taxare la începutul anului 2017 pentru că riscam declanşarea unei proceduri de infringement din partea Comisiei Europene, iar de atunci autorităţile de la Bucureşti nu au mai reuşit să găsească o formulă pentru taxarea autoturismelor vechi şi poluante. 

 

70% din autoturisme, mai vechi de 12 ani

La sfârşitul anului trecut, parcul de autoturisme din ţara noastră ajunsese la 6,9 milioane de autovehicule, după ce anul 2018 îl încheiasem cu un număr de 6,45 milioane de autoturisme, potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). În timp ce autoturismele mai vechi de 12 ani au ajuns să reprezinte 69,8% din total, adică 4,82 de milioane, cele cu o vechime mai mică de patru ani au reprezentat doar 7,48%. Vechimea parcului de autoturisme a crescut permanent în ultimii ani, astfel că dacă în 2016 autoturismele cu o vechime mai mare de 12 ani reprezentau 57,6% din total, în 2017 ajunseseră la 62,8%, iar în 2018, la 66,33%.

 

 

La sfârşitul anului 2019, cele mai multe autoturisme erau înmatriculate în Bucureşti - 1,17 milioane, Timiş - 274.000, Cluj - 269.000, Constanţa - 259.000 şi Prahova - 248.000.

 

Unde sunt cele mai multe rable

Statistica DRPCIV arată că cele mai multe autoturisme mai vechi de 12 ani se regăseau la sfârşitul lui 2019 în judeţele Mehedinţi - 83% din total, Sălaj - 82,3%, Botoşani - 80,3%. În acelaşi timp, cele mai puţine rable erau înregistrate în Bucureşti - 48,6%, Ilfov - 53,5%, Argeş - 67,6%, Constanţa - 68% şi Braşov - 68,3%.

 

Ce maşini de lux şi-au cumpărat românii

Românii cu dare de mână nu se uită la bani când vine vorba despre satisfacerea pasiunii pentru automobilele de lux, chiar dacă nu prea au şosele în ţară pe care să le conducă. Vorbim despre bolizi de sute de mii de euro care ating 100 km/h în câteva secunde şi după care lumea întoarce capul pe stradă. Anul trecut şi-au făcut apariţia pe şosele din România 17 Ferrari, 25 de Lamborgini, 20 de Maserati, 21 de Bentley şi 6 autoturisme Cadillac. Toate maşini noi, pentru că dacă vorbim despre cele second hand, numărul lor a fost mult mai mare. Excepţie au făcut însă achiziţiile de Ferrari şi Lamborghini, unde numărul celor noi l-a depăşi pe cel al „rablelor”.

 

 

72.850 de autoturisme au fost înregistrate în primele opt luni ale anului 2020, în scădere cu 37,5% comparativ cu perioada similară a anului trecut.

 

Programul Rabla, singurul stimulent

Ministerul Mediului nu va introduce nicio formă de taxă auto pentru mașinile second-hand în cursul anului 2020, de teamă ca ea să nu fie din nou declarată ilegală de Bruxelles. Anul trecut a fost înfiinţat chiar un grup de lucru la Ministerul Mediului a cărui sarcină a fost găsirea unei formule adecvate de taxare care să nu mai poată fi contestată, dar obiectivul a fost ratat. În această situaţie, singura măsură pentru a sprijini înnoirea parcului auto este Programul Rabla Clasic, care în acest an se estimează că va avea cel mai mare număr de beneficiari din ultimii 15 ani, circa 60.000, şi Programul Rabla Plus, prin care se doreşte achiziţionarea a aproximativ 3.000 de mașini nepoluante, adică același număr de autovehicule cumpărate în toți cei patru ani de când există această variantă a programului.

 

×