Criza economică a redus chiriile pentru birouri, iar multe companii caută deja soluţii mai ieftine pentru sediile în care-şi desfăşoară activităţile.
Confruntate cu criza financiară, companiile s-au văzut nevoite să renunţe la spaţiile de birouri extravagante, ample şi scumpe şi să se mute în clădiri mai ieftine.
Aşa s-a ajuns în situaţia ca firmele să se relocheze din zonele scumpe către marginea Bucureştiului, însă numai dacă noua locaţie este aproape de metrou sau mijloacele de transport în comun. Sau renegociază noi chirii cu proprietarii.
"Un birou din Piaţa Unirii, construit în acest an, care în urmă cu două luni se putea închiria cu 18 euro/mp, acum se poate rezerva cu 12 euro/mp", spun reprezentanţii companiei imobiliare EuroMetropola.
CHIRIILE, ÎN SCĂDERE
Analiştii imobiliari spun că vom asista la o scădere a chiriilor pentru spaţiile de birouri din Bucureşti cu peste 10%-12%, pe măsură ce firmele îşi vor reduce costurile, iar stocul de spaţii va creşte, ceea ce va diminua atractivitatea acestui segment pentru investitori.
"Deoarece majoritatea companiilor, atât cele locale, cât şi cele multinaţionale, se confruntă cu scăderi ale cifrei de afaceri, va exista o tendinţă de scădere a costurilor, inclusiv a celor pentru închirierea spaţiilor. Aceasta, împreună cu o tendinţă de creştere a stocului de spaţii de birouri, va avea ca rezultat o scădere a chiriilor, cu 10%-12%, posibil chiar mai mult, pentru anul 2009", a declarat directorul Departamentului investiţii al Cushman&Wakefield România, Costel Florea.
Astfel, chiriile vor scădea până la circa 18-20 euro/mp/lună, pentru zonele de birouri prime, având în vedere că, la sfârşitul anului trecut, chiriile în Bucureşti se situau la o medie de 21 de euro/mp/lună, nivel similar cu cel din 2007. Analiştii Cushman estimează o "reactivare" a cererilor de închiriere de spaţii de birouri în a doua jumătate a anului 2009, după ce companiile îşi vor reevalua costurile, cele mai active domenii urmând să fie cel bancar, IT şi telecom.
CHELTUIELI DE ÎNTREŢINERE
Controlul strict al cheltuielilor de întreţinere pare cheia pentru reuşita de a păstra chiriaşii. După cum se ştie, contractele de închiriere au pe lângă chirie şi un cost de întreţinere, care acum a început să conteze foarte mult. Aceste cheltuieli cuprind costul cu revizia echipamentelor tehnice, cheltuielile cu electricitatea, curăţenie, climatizare, consumurile de gaz aferente climatizării spaţiului închiriat, paza imobilului 24 de ore din 24, diversele taxe şi asigurări.
"În anii 2009 şi 2010, concurenţa dintre proprietarii de clădiri pentru chiriaşi va fi din ce în ce mai mare, iar atractivitatea unei proprietăţi va fi dată, pe lângă nivelul chiriei, şi de nivelul cheltuielilor de intreţinere şi proiecţia viitoare a acestor costuri", a declarat Mirela Raicu, Partener Esop.
IMM-URILE, CELE MAI LOVITE
Firmele mici, cu până la 10-15 angajaţi, nu mai pot să facă faţă cheltuielilor şi caută soluţii să se mute în spaţii cu dimensiuni reduse. Însă nu renunţă la câteva condiţii fără de care imaginea firmei este afectată, cum ar fi locaţia, spaţiile să nu se partiţioneze ca apartamentele de bloc şi să permită flexibilitate în amenajare.
"Locaţia rămâne în continuare elementul principal, aceasta trebuie să fie accesibilă atât din punct de vedere al conexiunii la mijloacele de transport în comun, cât şi al legăturilor cu punctele de interes din oraş", a precizat Irina Petrescu, reprezentant al companiei imobiliare Esop. Ea a mai adăugat că un element important este administrarea clădirii, care trebuie să asigure confortul chiriaşilor din clădire şi preţuri rezonabile. Agenţii imobiliari îi sfătuiesc pe dezvoltatorii care nu au ajuns încă la partiţionarea spaţiilor să le lase cât mai open space, deoarece în acest fel spaţiul poate fi mult mai uşor adaptat cerinţelor unei companii.
Citește pe Antena3.ro