Guvernul a renunţat la colaborarea cu Banca Mondială pentru realizarea autostrăzii A3 Ploieşti- Comarnic- Braşov şi încearcă, pentru a patra oară, varianta unui Parteneriat Public- Privat (PPP). Proiectul va intra în grija Comisiei de Prognoză, după ce compania naţională de drumuri a eşuat în toate demersurile sale privind A3. Costurile vor depăşi două miliarde de euro, iar taxa de acces va fi de trei euro. Între timp, Lucian Şova, ministrul Transporturilor, spune că nu avem nevoie de autostrăzi, pentru că vom alunga multinaţionalele din ţară.
Varianta PPP pentru Autostrada A3 a eşuat de trei ori în ultimii 15 ani, Compania Naţională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nereuşind încheierea vreunei înţelegeri în acest sens şi nici măcar revizuirea studiului de fezabilitate. A fost motivul pentru care fostul premier Mihai Tudose anunţa în septembrie 2017 atragerea Băncii Mondiale în proiectul autostrăzii Ploieşti- Comarnic- Braşov, pentru ca, după câteva luni, Guvernul Dăncilă să revină la planul PPP. În aceste condiţii, Executivul renunţă la împrumutul de 35 de milioane de euro de la Banca Mondială pentru proiectare şi asistenţă tehnică, implicit la supervizarea instituţiei a derulării proiectului, urmând ca studiul de fezabilitate să fie revizuit în cadrul PPP-ului. De asemenea, Executivul intenţionează să deruleze acest proiect prin fonduri europene.
Nu e scandal, e opţiune
„Într-un proiect nu e importantă sursa de finanţare, este important să faci acel proiect, iar Ministerul de Finanţe – Guvernul, prin Ministerul de Finanţe – să aleagă cea mai facilă, utilă, ieftină sursă de finanţare”, a declarat Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor, pe marginea acestui subiect. „Nu este nicio discuţie, niciun scandal, este o simplă opţiune a Ministerului Transporturilor pentru o altfel de finanţare”, a completat Teodorovici.
2 miliarde de euro ar costa construcţia şi întreţinerea Autostrăzii A 3 în varianta PPP, în timp ce taxa de acces ar fi de 3- 3,5 euro
Pe de altă parte, Lucian Şova, ministrul Transporturilor, ar fi declarat în comisia de specialitate din Camera Deputaţilor, că România nu are niciun interes să aibă autostrăzi, pentru că acestea ar duce la creşterea nivelului de trai, a salariilor, ceea ce va determina plecarea multinaţionalelor din ţară, în căutarea altor locuri, cu salarii mai mici.
Suntem ruşinea Europei
Cu nici 770 kilometri de autostradă, România este, de departe, pe ultimul loc în Europa la acest capitol. Între timp, ţările vecine construiesc în neştire, cu bani europeni, iar puţinele loturi finalizate şi la noi nu pot fi deschise pentru că au fost, pur şi simplu, prost construite, după cum spunea chiar Lucian Şova, ministrul Transporturilor despre Autostrada Lugoj- Deva. Am ajuns în situaţia unică în lume ca locuitorii din zone rupte de restul ţării să protesteze în marşuri motorizate pentru ca statul să nu-i abandoneze şi să le construiască drumuri.
„Este o rețea de autostrăzi minunată în Occident. De ce au venit multinaționalele aici? Pentru că sunt salarii mici. Când o să avem autostrăzi, o să avem salarii mari. Și tot vor pleca. Către alte zone fără autostrăzi, dar cu salarii mici”, Lucian Șova, ministrul Transporturilor
Autostrada A3 Ploieşti- Braşov este unul din cele mai complexe proiecte de infrastructură. Guvernanţii cred însă că România nu are nevoie de aşa ceva