x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Soluția „salvatoare” a lui Cioloș: colapsul economic: Mai bine plătim, ne îndatorăm și falimentăm decât să plafonăm prețurile

Soluția „salvatoare” a lui Cioloș: colapsul economic: Mai bine plătim, ne îndatorăm și falimentăm decât să plafonăm prețurile

de Diana Scarlat    |    13 Oct 2021   •   07:20
Soluția „salvatoare” a lui Cioloș: colapsul economic: Mai bine plătim, ne îndatorăm și falimentăm decât să plafonăm prețurile

Premierul desemnat, Dacian Cioloș, a prezentat, ieri, ideile de sprijin pentru populație și întreprinderi, în contextul creșterii prețurilor la energie. Ideea pe care o susține premierul desemnat deja arată că nu se poate reface coaliția cu PNL, pentru că soluțiile propuse de USR-PLUS sunt diametral opuse față de cele ale foștilor parteneri. În viziunea lui Cioloș, statul ar putea ajuta la plata facturilor, dar măsurile propuse înseamnă că banii se vor colecta tot din buzunarele noastre.

  

În timp ce Dacian Cioloș caută soluții pentru a nu plafona prețurile energiei, actualul premier interimar, Florin Cîțu, a declarat de mai multe ori, în ultimele zile, că soluția pe care o va aplica imediat pentru a rezolva problema facturilor este cu totul alta. „Plafonarea prețurilor la energie în România va fi o decizie luată în prima ședință de Guvern, după ce se va rezolva criza. Vom susține plafonarea prețurilor la energie la prețurile pe care le vedem acum. Avertizez toate companiile care vor să profite de acest anunț în perioada următoare să nu se chinuie, pentru că vom plafona la prețurile actuale”, a declarat Florin Cîțu. Nu aceeași ideea are Dacian Cioloș. Pentru a evita plafonarea prețurilor, reducerea TVA și creditele fiscale ar urma să fie două dintre soluții, adică reducerea cheltuielilor cu facturile din banii pe care firmele ar trebui să-i plătească statului. O astfel de soluție ajută companiile, dar există riscul de a arunca economia în colaps, pentru că nu se vor mai colecta bani la bugetul statului. În aceste condiții, bugetul s-ar putea completa fie cu împrumuturi suplimentare, foarte mari, fie tot din banii românilor, colectați din noi taxe și impozite. Singurii câștigători vor fi furnizorii de gaze și electricitate. „Avem idei despre cum putem ieși din criză pe termen scurt, cum putem trece peste iarnă. Pentru a gestiona situația creșterii prețurilor la energie suntem gata să discutăm cu potențiali parteneri - și mă gândesc la partenerii din coaliție -, pentru a găsi soluții dincolo de plafonarea prețurilor. Noi ne gândim la reducerea TVA-ului la energie de la 19% la 5%. Sunt și alte state europene care vor aplica această măsură și care poate avea un impact direct în reducerea costurilor facturilor la energie pentru consumatorii casnici. De asemenea, propunem subvenționarea CET-urilor. Avem în multe orașe CET-uri care acum plătesc de 3, 4, 5 ori mai mult decât în mod normal și dacă subvenționăm CET-urile pe o perioadă limitată, iar se poate traduce într-o factură mai mică pentru consumatorii casnici. Dar ne gândim și la întreprinderile mici și mijlocii care vor fi afectate și ne gândim la credite fiscale care să le acopere o parte din costurile cu prețul crescut la energie, sau exceptarea de la plata certificatelor verzi, care se regăsește și în factura consumatorilor casnici”, a declarat, ieri, Dacian Cioloș.

 

Marea păcăleală transparentă a USR-PLUS

Ceea ce pare a fi un plan complex de ajutor din partea statului, atât pentru consumatorii casnici, cât și pentru IMM-uri, se traduce, din punct de vedere economic, în dezastru. Practic, este o mare păcăleală pentru românii care vor ajunge să plătească mai scump acest ajutor, tot din banii lor, pentru că reducerea TVA și creditele fiscale înseamnă mai puțini bani colectați la bugetul statului. Acești bani trebuie să fie luați de undeva, ceea ce înseamnă fie împrumuturi mai multe și mai mari, fie introducerea unor noi taxe și impozite. „Alte state au aplicat această măsură a reducerii TVA, dar au compensat prin «profitul nemeritat». Dacă știa acest lucru, trebuia să-l spună. În plus, creditele fiscale înseamnă reducerea impozitării, adică încă un gol la buget. Banii nu vor mai veni la bugetul statului pe două căi: din reducerea TVA și din creditele fiscale. Și atunci, de unde face compensările? Din împrumuturi și din creșterea taxelor și impozitelor. România este, practic, în faliment, din punct de vedere bugetar, deci mă aștept la creșterea taxelor și a impozitelor, în curând. Toată această strategie prezentată de Dacian Cioloș este o mare păcăleală, dar făcută destul de transparent”, a explicat, pentru Jurnalul, economistul Mircea Coșea.

 

 

Franța, Germania și alte țări nu găsesc soluții pentru criza energiei. Pentru a face un bine tuturor, trebuie plafonate prețurile, dar la un preț de referință din lunile anterioare. Dar asta înseamnă conflict cu furnizorii și distribuitorii de energie.

 

Prof. univ. dr. Mircea Coșea, economist

 

 

Economia, afectată pe termen lung, în toate țările

Criza energiei a afectat toate țările europene, nu doar România. Unele state deja au luat măsuri, inclusiv de plafonare a prețurilor. Toate celelalte soluții, precum cele propuse de Dacian Cioloș, nu fac altceva decât să ajute furnizorii și distribuitorii să încaseze oricât de mulți bani, în timp ce ajutoarele de la stat sunt plătite tot din banii contribuabililor, prin alte mijloace, iar creșterea împrumuturilor poate duce la falimentarea statului. Despre România se vorbește deja din ce în ce mai des ca despre un „stat eșuat”. Consecințele statutului de „stat eșuat” sunt extrem de grave. Falimentarea României, pas cu pas, prin cele mai proaste decizii politice din ultimii ani, duce chiar în direcția „failed state” (stat eșuat), iar noile propuneri ale premierului desemnat, Dacian Cioloș, ar fi „bomboana pe colivă” pentru economia României. Consecințele pe care le are criza gazelor naturale sunt cu bătaie lungă și afectează deja toate statele și toate ramurile economiei, dar specialiștii spun că erau predictibile și s-ar fi putut evita prin decizii politice care să țină cont de scenariile care astăzi deja au devenit realitate. Un foarte bun exemplu de stat perdant în actuala criză a gazelor, din cauza strategiei proprii, este Polonia, care a mizat pe gazul lichefiat din SUA, dar nu-l mai primește, după ce livrările din SUA s-au mutat spre Asia, iar prețul gazului american a crescut foarte mult. „Polonia a devenit o mare putere industrială și concurează cu Germania, dar problema gazelor afectează acum industria poloneză. Gazul e mai puțin și la prețuri mai mari, ceea ce înseamnă creșterea prețurilor produselor. Anumite țări vor ieși din jocul concurențional. Prețurile foarte mari la energie vor duce la scumpiri ale produselor pentru export în toate țările, cu excepția Germaniei, care are gaz foarte ieftin. Probabil vor ieși de pe piață și companii importante din industria auto”, explică economistul Mircea Coșea.

×