Este ziua 252 a anului
Au mai ramas 113 zile
PROVERBUL ZILEI
|
"Nu e buna coada care a mai slujit la un topor"
- adica omul care a fost unealta altuia.
|
|
|
Citește pe Antena3.ro
CALENDAR CRESTIN-ORTODOX
|
|
CALENDAR ROMANO-CATOLIC
|
|
CALENDAR GRECO-CATOLIC
|
|
SARBATOARE CRESTINA
|
Praznuim in aceasta zi pe Sfintii si Dreptii Parinti Ioachim si Ana, cei prin intermediul carora crestinii au aflat Mantuirea. Sfantul Ioachim era din neamul regelui David, caruia Dumnezeu i-a randuit ca Mantuitorul sa se nasca din urmasii lui. Sfanta Ana era fiica lui Matan. Din partea tatalui ei, era din tribul lui Levi, iar dinspre mama sa, era din tribul lui Iuda. Prin randuiala lui Dumnezeu, ei au avut un copil la batranete, pe Fecioara Maria. Sfantul Ioachim a murit dupa aducerea si intrarea fiicei lui in Templul de la Ierusalim, fiind in varsta de 80 de ani. Sfanta Ana a murit la doi ani dupa Sfantul Ioachim, ani pe care i-a petrecut in Templu cu fiica ei.
|
S-A INTAMPLAT AZI
|
In Romania
In lume |
NASCUTI LA 9 septembrie
|
|
MOMENT ISTORIC
|
In septembrie 1940, orice urma a administratiei romanesti care a functionat timp de 22 de ani in Transilvania de Nord-Vest a disparut. Ungurii au preluat in doar 14 zile controlul total al provinciei cedate. Conform intelegerii de la Viena, primele trupe maghiare trebuiau sa intre in zonele de granita la 5 septembrie 1940. Administratia romaneasca s-a retras repede din acele locuri, lasand populatia civila sub protectia trupelor de graniceri care erau si asa putine. Profitand de ocazie, nationalistii maghiari din Romania s-au organizat in grupari de extrema dreapta si au comis abuzuri impotriva civililor romani pana sa intre armata ungara. La 9 septembrie 1940 au inceput asasinatele horthyste din comuna Traznea, judetul Salaj. Aici populatia romaneasca a fost masacrata la intrarea trupelor maghiare. Au fost ucisi 87 de romani. Biserica ortodoxa a fost incendiata, preotul arzand de viu inauntru.
|
Credinte populare, traditii, semne
|
In Panteonul romanesc, alunul este un arbust sacru, totem al sarpelui. Prin florile, fructele, frunzele si tulpinile sale, el este prezent in practicile legate de cultul mortilor si de lecuirea bolilor. Intre sarpe si alun s-au tesut de-a lungul timpului intense legaturi spirituale. Alunisurile, tufisurile de alun, sunt adaposturile preferate ale serpilor; acolo se stiu ei aparati de fulgere si trasnete pe timpul verii si, tot acolo, de Ziua Crucii, in imediata apropiere a echinoctiului de toamna, se aduna pentru imperechere. In unele legende, alunul, nasul sau cumatrul serpilor, ii apara, ii adaposteste si inmulteste. Ca oricare alta divinitate, alunul isi ocroteste supusii si ii pedepseste cand gresesc. Dupa unele credinte, este suficient sa atingi sarpele cu o ramura verde de alun ca sa-l omori sau sa previi muscatura reptilei. Alunul este invocat in descantecele de dragoste, numit De scrisa sau Pe ursita, De muscatura de sarpe, De Muma Padurii, De Tartacot, De dalac, blanda, bubat. Era uneori invocat si pentru castigarea proceselor de judecata. Batul (nuiaua) de alun are, in practicile magice, putere fantastica: sprijinit de usa apara casa de rauvoitori, tinut in mana orienteaza pasii omului spre comorile ascunse, incalecat de vrajitoare o transporta cu viteza gandului unde are nevoie. Batul de alun apare frecvent ca recuzita rituala in obiceiurile de nunta si de inmormantare. Ziua dedicata culegerii alunelor din padure este Probejenia (6 august). Cand tuna, Santilie seaca alunele, iar cand trasneste omoara serpii.
(Profesor Ion Ghinoiu)
|