Se zice că… "Banatu-i fruncea!"... Așa-i, așa-i! Că nu-i altul ca bănățanul nostru, Traian Vuia, care arăta lumii întregi cum se ridică de la sol o mașinărie cu densitatea mai mare decât aerul. Aeroplanul-automobil, cum i-a zis el primului său aparat de zbor. Dar s-o luăm cu începutul și să vedem care e locul lui Traian Vuia în acest domeniu plin de "priorități românești", cum sunt cele inventate/imaginate de Coandă, Vlaicu și alții, al căror nume poate că nu l-am așezat încă destul de vizibil în istoria aeronauticii mondiale, cum e și mecanicul argeșean Dumitru Popescu, de la care se spune că ar fi cumpărat brevetul contele Graf Zeppelin, "furându-i" astfel gloria... zeppelinului.
In ce-l priveste pe Traian Vuia, Dumnezeu ni l-a daruit noua, romanilor, intr-o zi de august – 17 august 1872 – cand a venit pe lume in satul Bujoru, din parinti romani: preotul Simion Popescu si sotia lui de-a doua, Ana Vuia. Povestea lui e veritaba pagina de.. carte.
De mic se simti atras de fizica, de mecanica, de toate muncile practice care "pun lucrurile in miscare". Dar mai ales se simti atras de zbor. Unii spun ca i s-a tras totul de la niste zmeie de hartie, pe care nu se multumi sa le faca asa, ca toti baietii de pe ulita, dintr-o bucata de hartie, doua lemne-ncrucisate, clei si-un ghem de sfoara. El voia sa inteleaga zborul si, mai ales, voia sa manuiasca zmeiele, sa le faca a se misca in vazduh dupa gandul lui. Unii baieti abandoneaza pasiunea asta a zmeielor dupa primul ghem de ata incalcit, dupa prima aripa rupta. Altii, dupa o vara. Traian Vuia n-a abandonat-o niciodata. (...)
Dar neintamplatul, ridicarea de la sol si plutirea unui aparat mai greu decat aerul, avea sa se... intample pe 18 martie 1906, la Montesson, langa Paris. Pe o lungime de 12 metri a zburat "automobilul-aeroplan", la o inaltime de un metru deasupra firului de iarba.
.........................