Palatul Victoria, Academia Militară, Biblioteca Academiei, Sala
Dalles, Hotel Ambasador – toate au apărut pe harta Capitalei în timpul
lui Carol al II-lea.
Palatul Victoria, Academia Militară, Biblioteca Academiei, Sala Dalles, Hotel Ambasador – toate au apărut pe harta Capitalei în timpul lui Carol al II-lea.
Mihail Sebastian scria în 1940: "Începe să fie greu chiar şi pentru noi, care am cunoscut-o şi sîntem încă atît de aproape de ea, să reconstituim imaginea Bucureştilor de acum zece ani" .
În timpul lui Carol al II-lea, faţa Capitalei s-a schimbat. Au dispărut cartiere, străzi, locuri-reper ale Bucureştilor începutului de secol. Locurile de promenadă, străduţele întortocheate, berăriile din schiţele lui Nenea Iancu cedau rînd pe rînd în faţa blocurilor cu multe etaje şi a bulevardelor largi.
DRĂCII AMERICANE. Suveranul a dorit să patroneze transformarea Bucureştiului, aşa cum la sfîrşitul secolului al XIX-lea împăratul Napoleon al III-lea îşi legase numele de sistematizarea Parisului. La început, contemporanii nu au privit cu ochi buni noua arhitectură. Clădirile block-house – zgîrie-norii de inspiraţie americană – nu prea erau pe gustul bucureştenilor. Primul din seria construcţiilor moderne, blocul ARO (actualul cinema Patria), operă a arhitectului Horia Creangă, indigna trecătorii, care preferau să meargă pe trotuarul de vizavi. A urmat Palatul Telefoanelor, multă vreme cea mai înaltă clădire din Bucureşti, realizată după planurile a trei arhitecţi olandezi. Zelul cu care statul dorea să facă una cu pămîntul ce era vechi, pentru a face loc noului, s-a împletit cu viziunea arhitecţilor tineri, nerăbdători să experimenteze la Bucureşti, în spiritul curentelor noi, moderniste.
METROPOLĂ. "Cît de provincială, de demodată, şi «din alte timpuri» devine acum, în amintire, vechea piaţă a Teatrului, scrie Sebastian. Trebuie să o cauţi în fotografii şi cărţi poştale dinainte de 1930, pentru ca s-o revezi şi să te mire aerul ei de, cel mult, reşedinţă judeţeană. La început, Palatul Telefoanelor, înlocuind patriarhala Terasă Oteteleşanu, avea parcă ceva brusc, aproape insolent, şi în orice caz, nebucureştean. Dar un nou peisaj citadin de mare metropolă s-a organizat imediat în jurul surprinzătorului zgîrie-nori, întîi prin acomodări timide – imobilul Frascati (Calea Victoriei nr. 33-35, unde astăzi funcţionează Sala Savoy a Teatrului de Comedie Constantin Tănase, n.n.) –, apoi prin transformări radicale, curajoase – imobilul Adriatica (tot pe Calea Victoriei, la parter se află Magazinul Muzica şi sediul unei televiziuni, n.n.) –, imobilul Generala, care lărgeau străzile Cîmpineanu şi Regală, pînă a face din ele două străzi cu desăvîrşire noi. Acum, întreaga Calea Victoriei, de la Poştă pînă la Strada General Manu, este prinsă în această mişcare constructivă care deschide, lărgeşte, înalţă. Uneori schimbările, chiar dacă le-ai urmărit zilnic, se revelează dintr-o dată, cu o tresărire instantanee de surpriză, ca şi cum cineva ar trage brusc o pînză care ascundea pînă atunci noua faţă a oraşului. Nici astăzi n-ai putea spune cînd a răsărit admirabila şi atît de recenta Piaţă a Palatului Regal. Îţi aduci aminte sau cel puţin încerci să-şi aduci aminte, căci imaginile s-au şi dizlocat şi se suprapun ca într-un fotomontaj, îţi aduci aminte cum au căzut imobilele din jur unul cîte unul, cum s-a deschis faţada cea nouă a Hotelului Athenée Palace, cum s-a înălţat într-o bună dimineaţă magnifica operă a lui Mestrovici, statuia Regelui Carol I, cum a pierit într-o noapte Grădina Ateneului, dar toate acestea nu sînt decît momente izolate, pe care le revezi într-un efort oarecum analitic de memorie, momente izolate ce s-au grupat într-o zi, dintr-o dată, în jurul Palatului Regal, unificate subit într-o imagine triumfătoare."
Clădiri-simbol. În 1935 s-a elaborat un plan de sistematizare a Capitalei, intrat în vigoare în 1938. În acea perioadă s-a definitivat axul nord-sud al oraşului – Bulevardul Bălcescu – Magheru – Ion I.C. Brătianu, a început amenajarea cursului Dîmboviţei şi a lacurilor din zona de nord a Bucureştiului. Au apărut construcţii administrative şi culturale existente şi astăzi. Arhitectul Duiliu Marcu şi-a pus semnătura pe multe dintre clădirile administrative, culturale şi de învăţămînt, datorate de bucureşteni anilor domniei lui Carol. Dintre acestea, amintim sistmatizarea Pieţei Victoria, unde în anii ’40 s-a ridicat actualul Palat Victoria, sediul Guvernului României. Clădirea Bibliotecii Academiei Române, Palatul Monopolurilor de Stat (actualul sediu central al Ministerului Economiei şi Finanţelor din Calea Victoriei nr. 152), clădirea Academiei Militare poartă aceeaşi semnătură. Alte construcţii reprezentative pentru Bucureştiul interbelic, precum Fundaţia "Dalles" (arhitect Horia Teodoru), Hotel Ambasador (Arghir Culina), s-au construit tot în vremea lui Carol al II-lea. Despre ce s-a întîmplat cu demolaţii, ce soluţii la problema socială astfel apărută s-au găsit în epocă, presa nu mai comentează.
ŢARA-N ŞANTIER. Preocupări au existat nu numai pentru sistematizarea Bucureştiului, ci şi a celorlalte mari oraşe din ţară. Elanul construcţiilor s-a extins şi la nivelul lucrărilor de infrastructură. În august 1938 era promulgată Legea reformei administrative. Ca urmare, apăreau zece noi unităţi administrativ-teritoriale, denumite ţinuturi, conduse de reprezentanţii Regelui în teritoriu, cu titlu de rezidenţi regali. Bunăoară, în iunie 1940, Gheorghe Alexianu, rezident regal al ţinutului Bucegi, din care făcea parte şi Bucureştiul, informa că în anul respectiv s-au început refacerea drumurilor Giurgiu-Piteşti, Urlaţi-Albeşti, Văleni-Bratocea-Braşov, asanarea Dîmboviţei şi a văilor Vlăsia şi Cociovaliştea din judeţul Ilfov şi altele. S-a intenţionat demararea unor lucrări de electrificare a satelor, de alimentare cu apă, majoritatea nepuse în practică.
În septembrie 1940, Carol al II-lea lăsa "grelele sarcini ale domniei" pe umerii fiului său, Mihai. Un an mai tîrziu, România intra în război, astfel că planurile de modernizare au fost abandonate. Chestiuni arzătoare la ordinea zilei au amînat proiectele de electrificare a satelor. Unele – pînă în ziua de azi.
ARHITECTURĂ "REGALĂ"
În numărul omagial dedicat celor zece ani de domnie, despre binefacerile aduse de Carol arhitecţilor şi arhitecturii a scris G.M. Cantacuzino. "Problema unei arhitecturi de stat nu se pusese niciodată în România înainte de 1930, sintetiza acesta. Chemarea la ordine s-a făcut abia în 1930, dar s-a făcut cu hotărîre şi judecată. Prezenţa unei personalităţi dominante s-a simţit crescînd de atunci încolo. Arhitecţii şi chiar toţi artiştii s-au simţit încadraţi într-o acţiune creatoare, coordonată şi unitară. (...) S-a făcut în ultimul timp un număr impresionant de rechizitorii împotriva arhitecturii româneşti, fie că era naţională, fie că era modernă, fără a se ţine seama de acest factor hotărîtor în formaţia plasticei în civilizaţia noastră: Statul. Pentru ca arhitecţii să poată exprima ce trebuie, societatea pentru care ei lucrează trebuie, înainte de toate, să ştie ce vrea. (...) Se poate spune că sub domnescul îndemn, arhitectura are iarăşi dreptul să se cheme ca pe vremea catedralelor şi a renaşterii: Artă Regală."Citește pe Antena3.ro