Basescu Traian este panicat de perspectiva de a ceda 'monopolul“ reprezentarii intereselor tarii la reuniunile internationale. Impins spre tusa de instalarea Guvernului Ponta, dupa o lupta politica indelungata, presedintele nu vrea sa lase nici un milimetru din teritoriul marcat cu perseverenta in ultimii ani. Desi nu exista un 'manual“ al nivelului de reprezentare la Consiliul European sau alte reuniuni – ONU, Consiliul Europei, diferite summit-uri – Basescu Traian a 'acaparat fotoliul“ Romaniei. Repetarea a devenit cutuma, iar prezenta cenusie a lui Boc in fruntea guvernului, slugarnicia acestuia, a 'dezosat“ orice atribut de reprezentare internationala pentru primul ministru.
Consecintele nu au intarziat sa apara. La reuniunile la varf, Basescu Traian, fara un exercitiu al diplomatiei si al comunicarii, a fost tot mai izolat. S-au inregistrat situatii stanjenitoare in care Basescu nu era doar izolat, dar si pus la punct, expediat cu gesturi semnficativ jignitoare. Acestea nu au reprezentat doar insuccese sau gafe trecute in contul omului politic Basescu; au fost receptate negativ pentru imaginea Romaniei, pusa in randul tarilor de mana a doua, sintagma asumata chiar de presedinte.
Aceasta 'cutuma“ odata instalata in perceptia colectiva, a aparut ca un gest de fronda maxima, chiar o obraznicie propunerea lui Victor Ponta de a participa la reuniuni ale Consiliului European. O propunere care, odata materializata, ar fi benefica in primul rand intereselor Romaniei, dar si ansamblului Uniunii Europene.
Sa explicam. Prezenta lui Victor Ponta ar raspunde unei necesare improspatari a imaginii Romaniei la nivel inalt, acolo unde Basescu Traian nu era remarcat si nici acceptat de unii lideri europeni. Intr-o Europa in cautarea de solutii la criza economica, altele decat austeritatea, peisajul politic al UE se schimba, promotorii 'austeritatii“ sunt inlocuiti de partizanii 'cresterii“. Figurile 'clubului“ care il acceptau pe Basescu pentru principala lui calitate – apartenenta la aceiasi familie politica (Sarkzozy, Berlusconi, Kaczinscky) au disparut din prim-plan, iar Franta este reprezentata de acum de socialistul Hollande. Nu ar fi in interesul Romaniei, oare, participarea la Bruxelles a lui Ponta, la o dezbatere 'cheie“ pentru viitorul UE, dar cruciala si pentru politica interna a Romaniei? Incrancenarea Palatului Cotroceni in a transforma prezenta la summit-ul din 23 mai intr-un conflict Guvern-Presedintie nu este in nici un caz utila presedintelui. Transferarea in subiect de dezbatere publica a problemei prin opiniile scremute ale consilierului Chifu si ale slujbasului de partid Zegrean de la C.C. loveste in primul rand in prestigiul lui Basescu, receptat deja la Bruxelles ca un lider cu participare contestata in tara, in conflict cu guvernul, care are parghiile de aplicare ale intelegerilor de la summit.
Sa nu uitam cat de dificil a tradus Basescu in Romania momentul important al adoptarii 'Pactului fiscal“. Lipsa de cunostinte in materie si greutatea de a percepe corect documentul au produs in tara confuzie. A fost nevoie atunci de o campanie sustinuta a Bancii Nationale pentru a explica sensul si continutul Pactului fiscal. Acum se afla pe ordinea de zi un subiect similar asa incat, in opinia multor politicieni dar si factori responsabili, prezenta singulara a lui Basescu la Bruxelles nu este de natura sa dea siguranta interna, in primul rand.
De ce nu ar merge la summit si Basescu si Ponta? Tratatul de la Nisa accepta tandemul presedinte-premier. Rolul lui Ponta nu va fi sa-l treaca strada pe Basescu la Bruxelles, ci de a da siguranta ca deciziile summit-ului sunt acceptate si pot fi aplicate.
Situatia lui Basescu Traian ar fi mai buna ar fi privit ca un lider care accepta o realitate politica si trece peste orgolii marunte pentru a-si respecta statul si juramantul.