x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Un raport de premier, nu de preşedinte

Un raport de premier, nu de preşedinte

de Ion Cristoiu    |    16 Iul 2007   •   00:00

Gestul lui Traian Băsescu ţine de obsesia sa pentru a avea căt mai mare capital electoral. Simţind că a lovit şui prin poziţia faţă de Legea pensiilor, domnia sa a găndit că poate scoate din punctele pierdute făcănd cu ochiul celor din invăţămănt.

Gestul lui Traian Băsescu ţine de obsesia sa pentru a avea căt mai mare capital electoral. Simţind că a lovit şui prin poziţia faţă de Legea pensiilor, domnia sa a găndit că poate scoate din punctele pierdute făcănd cu ochiul celor din invăţămănt.

Â

La finele Raportului privind starea educaţiei in Romănia, Traian Băsescu a ţinut să precizeze:

"Sunt perfect conştient că şi diagnosticul, şi soluţiile infăţişate vor naşte discuţii, vor stărni controverse, vor genera un dialog aprins. Este bine, de altfel, ca dezbaterea să fie purtată căt mai deschis. Ar fi remarcabil ca această dezbatere să fie una responsabilă şi ca ea să incurajeze consensul, şi nu radicalizarea opoziţiilor".

Preşedintele nu s-a inşelat: Raportul a stărnit controverse. Şi nu obişnuite, tipice dezbaterilor de idei, ci pătimaşe, impinse pănă in vecinătatea păruielii.

Numai că ele nu s-au referit, cum credea Traian Băsescu, la diagnostic şi la soluţiile infăţişate.

Â

Diagnosticul, de exemplu, n-a stărnit nici măcar o hărjoană, d-apoi o controversă.

Toată lumea a fost de acord cu spusele Raportului despre educaţia din Romănia de azi.

Educaţia din Romănia de azi e la pămănt.

Oarecum surprinzător, dacă ne găndim că tot ce face Traian Băsescu imparte politica şi presa in două tabere duşmane, consensul asupra diagnosticului nu-şi are rădăcina intr-o radiografie a realităţii.

Şi-a spus cuvăntul, evident, năravul romănesc de a vedea totul in jur in culori de catastrofă.

Â

Soluţiile, ca şi observaţiile din Discurs, au fost trecute sub tăcere.

Controversa, scandalul, reflectate in presă şi la televiziune, au avut alte subiecte.

Cine are paternitatea Raportului.

Ministrul liberal al Invăţămăntului a susţinut că Raportul a extras observaţii dintr-un studiu mai amplu, realizat de minister.

Reacţionănd prompt, Mircea Miclea, şeful Comisiei prezidenţiale pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniul educaţiei şi cercetării, a declarat că Raportul e absolut original.

Â

De ce a ţinut Traian Băsecu să abordeze starea educaţiei tocmai acum.

Amicii preşedintelui din presă şi politică au afirmat că abia acum şi-a terminat Comisia Raportul.

Duşmanii preşedintelui din presă şi din politică au afirmat că Traian Băsescu a vrut să impingă in plan secund discuţia despre Legea pensiilor.

Ba chiar unii, dintre cei profund ostili preşedintelui, au văzut in brusca atenţie acordată educaţiei un şiretlic prin care Traian Băsescu ii ridică pe profesori impotriva pensionarilor.

Desigur, gestul lui Traian Băsescu ţine de obsesia sa pentru a avea căt mai mare capital electoral. Simţind că a lovit şui prin poziţia faţă de Legea pensiilor, domnia sa a găndit că poate scoate din punctele pierdute făcănd cu ochiul celor din invăţămănt.

O dată stabilite dedesubturile momentului de la Cotroceni, s-ar impune, totuşi, măcar de politeţe, să dăm curs sugestiei lui Traian Băsescu şi să discutăm Raportul "Romănia educaţiei, Romănia cercetării".

Â

S-ar putea face, din acest punct de vedere, multe observaţii la concluziile Documentului. Cea mai importantă se referă insă la faptul că Raportul priveşte invăţămăntul ca un domeniu in sine. Concluzia directă a acestei perspective se vede imediat din soluţiile propuse de Raport.

Toate vizează o nouă organizare a invăţămăntului.

Această nouă organizare e imposibilă, in actuala legislatură:

Guvernul, cel care ar trebui să treacă Legile invăţămăntului prin Parlament, e mai mult decăt minoritar.

Guvernul n-are sprijinul preşedintelui. Iar preşedintele n-are prerogative de a propune o lege.

Â

Din septembrie 2007 se intră deja intr-o campanie electorală continuă, care se va incheia abia in 2009, cănd vor avea loc alegeri prezidenţiale.

Dar chiar admiţănd că o nouă Lege ar fi adoptată, ea nu va reuşi să rezolve marile probleme ale invăţămăntului romănesc.

Pentru că aceste probleme sunt provocate, in mare parte, de contextul mai larg, social, politic, moral şi economic in care există invăţămăntul.

Realităţi ce nu pot fi corectate decăt printr-un proces mult mai simplu decăt perfecţionarea invăţămăntului.

Din acest punct de vedere, tocmai pentru că e Preşedinte şi nu premier, ar fi trebuit ca Traian Băsescu să aibă o viziune mult mai amplă asupra educaţiei in Romănia de azi.

Se pare insă că domnia sa nu poate scăpa de mania de a se crede premier.

Â

Â

×
Subiecte în articol: basescu traian editorial