x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Justitie Avocatul Poporului, pus sub control

Avocatul Poporului, pus sub control

de Dan Constantin    |    25 Feb 2021   •   07:25
Avocatul Poporului, pus sub control

Avocatul Poporului, una din ultimele instituții independente de control al deciziilor actualei majorități, rămasă neocupată politic, se află sub amenințarea schimbării. Renate Weber este sub tirul criticilor, liderii PNL și USR dorind să pună în conducerea Avocatului Poporului un personaj docil, care să închidă ochii la derapajele de la democrație, mai docil față de abuzurile autorităților. 

Nu trece o zi fără o critică lansată din zona majorității, la adresa deciziilor Avocatului Poporului. Instituția stă ca un ghimpe înfipt în talpa Guvernului și a Parlamentului, care ar dori să scape de unul din ultimele filtre funcționale ale controlului constituțional și al legalității.

 

Avem majoritate, cum procedăm?

Ludovic Orban, în calitate de lider al PNL și de președinte al Camerei Deputaților, anunța că a fost demarată procedura privind revocarea cerută de Florin Roman, PNL, încă din vara anului trecut, când Avocatului Poporului, Renate Weber, era catalogată de majoritatea PNL și USR Plus ca „avocatul PSD”. Într-o notă similară se fac referirile la adresa Curții Constituționale, atunci când factorul politic alunecă pe lângă legea fundamentală. Înlocuirea Avocatului Poporului, cerută de Roman, a apărut după ce Weber solicitase, absolut justificat, un control de constituționalitate la o modificare a Codului Fiscal. La prima vedere, având o majoritate confortabilă, nu ar fi o problemă complicată derularea procedurii de revocare. Dar...

 

 ...Legea o apără pe Renate Weber

Avocatul Poporului, instituție modernă, cu corespondent în toate democrațiile lumii, funcționează și este organizată după Legea 35 din 13 martie 1997. Instituția are, conform art 1, „drept scop apărarea drepturilor și libertăților cetățenilor în raporturile acestora cu autoritățile publice. La art 2, se stipulează că „Avocatul Poporului este autoritate autonomă și independentă față de orice altă autoritate publică” și „nimeni nu îl poate obliga să se supună instrucțiunilor sau dispozițiilor sale”. Caracterul independent, susținut puternic de lege, evident că nu convine altor instituții, mai ales dacă AP își exercită atribuțiile de apărător față de abuzurile altor autorități.

 

Liberalii dau jos din pod Constituția

Cum poate fi schimbat din funcție în timpul mandatului de cinci ani cel care conduce AP? Articolul 9 al Legii 35/1997 stipulează că „Mandatul Avocatului Poporului încetează înainte de termen în caz de demisie, revocare din funcție, incompatibilitate cu alte funcții publice sau private, imposibilitatea de a-și îndeplini atribuțiile mai mult de 90 de zile, constatată prin examen medical de specialitate ori prin deces”. În ce situații se află Renate Weber pentru a putea fi „sancționată” de majoritatea politică a momentului? Parlamentarul Roman aruncă în spațiul public ideea că AP s-ar fi aflat în conflict de interese și a încălcat Constituția. Apelul la Constituție este de fapt calea pe care vor să o urmeze liberalii. Ei au găsit portița prin care vor să o scoată pe Renate Weber din funcție înainte de termenul de cinci ani al mandatului, care s-ar împlini în 2024. Se pedalează pe un paragraf al art 9 din L. 35/1997 care poate fi invocat: „Revocarea din funcție a Avocatului Poporului, ca urmare a încălcării Constituției și a legilor ,se face de Camera Deputaților și de Senat, în ședință comună, cu votul majorității deputaților și senatorilor prezenți, la propunerea birourilor permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, pe baza raportului comun al comisiilor juridice ale celor două Camere ale Parlamentului.” Aceste prevederi ale legii arată că drumul spre revocare este destul de complicat, declanșarea procedurilor, anunțată de Ludovic Orban, fiind doar primul pas pentru a „scăpa” de incomodul Avocat al Poporului.

Învinuiri puerile, greu de dovedit  

Strategia PNL pentru revocarea AP prin „încălcarea Constituției și a legilor” este un dans pe o pojghiță subțire. Cum să demonstrezi că Weber a încălcat Constituția când tocmai multe sesizări ale AP au fost acceptate prin decizii ale Curții Constituționale? Acțiunile legale pentru apărarea cetățenilor de derapaje ale ordonanțelor militarizate emise de guvern în timpul pandemiei au corectat tocmai neglijențele actelor emise de Palatul Victoria. Florin Roman, vârful de lance liberal însărcinat de partid să lovească în AP, susține că Weber, fiind beneficiara unei pensii speciale, s-a opus anul trecut la inițiativa PNL de eliminare a acestor pensii, dar uită că demersul AP a fost aprobat de CCR. Conflictul de interese invocat de Roman este pueril susținut. La fel de lipsită de logică factuală este și „vina” AP de a fi investigat unități sanitare, ceea ce „a generat confuzie, afectând buna funcționare a sistemului medical românesc”(!!). Ca să iasă din chingile unei minime legalități, Roman își împachetează discursul politic cu trimitere  la „bun simț”, ca bază a necesarei demiteri pentru a repara astfel „nedreptățile trecutului”.

 

„Trebuie să derulăm aceste proceduri pentru că mi se pare extrem de important să redăm cetățenilor României instituții extrem de importante precum Televiziunea publică, Radioul public, Avocatul Poporului, care trebuie să fie Avocatul Poporului, nu avocatul PSD, și evident vom face propuneri în acest sens.”

 Ludovic Orban, președintele Camerei Deputaților

 Sesizări care au speriat sistemul

În mandatul Renatei Weber, aleasă de Parlament în funcția de Avocat al Poporului, instituția și-a afirmat cu putere prerogativele conferite prin lege. Numeroase demersuri, investigații pentru situații în care s-au semnalat abuzuri, disfuncționalități din sistemul de educație, cel sanitar sau din penitenciare, au avut ca finalitate modificări legislative, decizii ale administrației publice. Implicarea AP în corectarea și intrarea în legalitate a unor hotărâri de guvern au deranjat Palatul Victoria și au stârnit nervozitate la Cotroceni. Au fost cazuri în care „sistemul” a intrat în panică. Renate Weber a atacat la CCR un punct din Legea privind organizarea judiciară care specifică în ce condiții sunt numiți procurorii în Direcția Națională Anticorupție. Bazându-se pe o decizie anterioară a CCR referitoare la completele de judecată specializate în dosare de corupție, decizie care a întărit principiul constituțional al competenței, AP a sesizat că numirea procurorilor în DNA nu este condiționată de specializarea acestora. A fost spaimă mare atunci în DNA, iar „sistemul” nu iartă și nu uită!

                                                                                         

 Cine apără totuși Avocatul Poporului?

Procedurile declanșate pentru revocarea Renatei Weber vor avea de parcurs un drum anevoios prin cele două Camere ale Parlamentului, chiar dacă ele sunt susținute de o majoritate aparent confortabilă. Nu este clară poziția UDMR în acest joc politic, iar PNL ar trebui să mai cedeze ceva important pentru a obține sprijinul parlamentarilor maghiari. Vasile Dîncu, secretarul național al PSD, a arătat clar susținerea pentru Weber. „Eu o cunosc de peste 20 de ani pe doamna Renate Weber. A fost mereu un stâlp al societății civile, a criticat mereu mereu PSD-ul și toate abuzurile sau non-abuzurile pe care le-a făcut. Aveam întotdeauna senzația că doamna Weber, ca orientare politică, este un om de dreapta. Nu este nici o problemă cu asta. Este, însă, un om care-și asumă corect funcția pe care o are. Nu este deloc PSD-istă. Nu susținem în nici un caz schimbarea Renatei Weber din  funcția de Avocat al Poporului. Credem că și instituțiile europene ar trebui să reacționeze în acest mod, pentru că este un abuz al puterii”, a precizat Vasile Dîncu.

 

Riscă România un conflict cu ombudsmanul european?

Revocarea AP pe motive politice, acoperită cu pretinse nerespectări ale Constituției, ar ajunge repede în vizorul instituțiilor europene. Oricum, atacurile dese la adresa Curții Constituționale făcute de lideri politici de la București sunt monitorizate la Bruxelles, contabilizarea lor fiind un criteriu de apreciere pentru respectarea statului de drept. Accesul la fondurile europene din pachetul de susținere a economiei depinde esențial de acest criteriu. Are nevoie România de o altă bilă neagră la acest capitol? Rețeaua ombudsman europeană, din care face parte și Avocatul Poporului, este foarte influentă. Doamna Emily O*Reilly, care conduce din 2020  Ombudsmanul Uniunii Europene, nu s-ar solidariza și o susține pe Renate Weber. Iată de ce operațiunea „eliberării” AP este foarte riscantă.

×