Programul de dotare a Forţelor Aeriene cu avioane de luptă multi-rol mai face un pas înainte. Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri un proiect de lege pentru achiziţia de avioane F-16 din Portuaglia, iar respectivul act normativ va fi trimis spre aprobare Parlamentului. Ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, a argumentat necesitatea cumpărării acestor avioane prin faptul că în anul 2017 va expira resursa de zbor a aparatelor MIG 21 Lancer şi România treuie să fie pregătită pentru a efectua misiuni de luptă aeriene. “Vom pierde resursa de zbor la MIG-urile 21 în 2017 şi vremurile trebuie să ne găsească pregătiţi pentru a efectua misiuni de luptă aeriene, nu numai cele de poliţie aeriană, ci şi cele de atac aer-aer, cele de atac aer-sol”, a arătat Mircea Duşa, citat de Agerpres. Ministrul a menţionat că avioanele care vor fi cumpărate din Portugalia, deşi sunt vechi, vor putea fi modernizate astfel încât să poată fi folosite timp de 20 de ani. “Vor avea motoare noi, vor avea tot ceea ce înseamnă războiul electronic de ultimă generaţie şi vom prelungi capabilitatea de luptă şi operaţională a acestor avioane la 20 de ani. Cred că piloţii români sunt foarte fericiţi că în sfârşit vor avea aprate de zbor moderne care să poată executa orice misiune de luptă, nu numai cea de poliţie aeriană”, a adăugat Duşa. Acesta a mai anunţat că se are în vedere şi cumpărarea armamentului adecvat pentru avioanele care urmează a fi achiziţionate astfel încât acestea să poată fi folosite şi în cazul unor misiuni de luptă, nu doar pentru asigurarea securităţii spaţiului aerian al României. În dotarea actuală a Forţelor Aeriene cu aparate de luptă se află avioane MIG-21, care au fost modernizate începând din 1992. În serviciu se află acum 41 de avioane modernizate MIG-21 Lancer A (pentru misiuni de atac aer-sol), MIG-21 B (versiunea de instruire) şi Lancer C (optimizat pentru misiuni de luptă aer-aer). Costul modernizării nu a fost făcut public. Aviaţia de vânătoare este dispusă la Flotilele Câmpia Turzii (două escadrile de Mig Lancer-21); Feteşti (două escadrile) şi Bacău (o escadrilă). Achiziţia de avioane multi-rol se află în discuţie de aproape zece ani. S-a pornit de la o ţintă de 48 de aparate dar, treptat, ea a fost redusă la jumătate; de la 24 s-a mai înjumătăţit încă o dată, la 12 aparate. Motivul scăderii ambiţiilor lipsa de resurse bugetare. Concepţia NATO a evoluat, recomandările recente luând în calcul şi dotări comune ale ţărilor membre. Varianta unor contracte de achiziţie în asociere cu Bulgaria sau Croaţia a fost vehiculată în public, dar ambiţia de a fi stăpână pe decizie a precumpănit şi în cazul României. Pentru a atenua duritatea reducerii achiziţiei, CSAT a aprobat, în 2012 “concepţia de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană” în cadrul programului “Avion multirol al Forţelor Aeriene”. Resursa de zbor a avioanelor MIG-21 se epuizează la finalul anului 2017 aşa că în următorii patru ani Forţele Aeriene trebuie să primească o tehnică de înlocuire.
Ofertele de avioane noi de la SAAB, Eurofigter, Boeing, excelente tehnic, nu au fost acceptate din cauza lipsei banilor. S-a trecut la ofertele de avioane second-hand, anul trecut, ministrul Apărării, Corneliu Dobriţoiu, anunţând că România ar putea cumpăra F-16 din Portugalia, considerând starea acestora “foarte bună”.Portugalia
Istoria acestor avioane este un subiect interesant pentru felul în care se “plimbă” între aliaţi tehnica militară.
Avioanele de luptă F-16 au intrat în dotarea forţelor aeriene portugheze prin Programul Atlantis I şi Atlantis II, demarat o dată cu semnarea unei Scrisori de acceptre a ofertei, în august 1990. Acordul a fost considerat drept o plată parţială pentru utilizarea (de către SUA) a Bazei aeriene Lajes din Insulele Azore. Acordul includea nu numai livrarea a 20 de avioane F-16 bloc 15OCU (17 clasa Aşi 3 clasa B) cu motoare de PW, dar, de asemenea, şi spijin logistic iniţial, piese de schimb, echipamente de sprijin, manuale, ghiduri pentru piloţi şi pentru personalul care asigură întreţinerea avioanelor, manuale de instruire ş.a.
Primele două avioane au fost livrate pe 8 februarie 1994, iar alte patru avioane au fost livrate pe 18 iulie în acelaşi an. În 1996 forţele aeriene portugheze au solicitat 25 de F-16 clasa A/B din excedentul forţelor aeriene americane, împreună cu 5 F100-PW-220E motoare de schimb. Costurile estimate au fost de 258 milioane dolari. Avioanele Block 15 second-hand urmau să fie utilizate pentru atac la sol (înlocuind cele 50 A-7P) începând cu 1998. Pe 20 noiembrie 1997, Pentagonul a anunţat că a pus la dispoziţie pentru a fi transferate 25 de avioane second-hand F-16 A/B Bloc 15 Falcons de la forţele aeriene americane. Avioanele erau transferate cu titlul gratuit (Portugalia le putea aduce în Europa, fie dezasamblate, fie de către piloţi portughezi. Portugalia urma să cumpere motoare noi şi piese de schimb.)
Pe 14 noiembrie 1998, guvernul portughez a dat undă verde pentru achiziţie. Contractul includea 25 de avioane folosite (21 clasa A şi 4 clasa B) urmând să fie re-motorizate cu motoare F1000-PW-220E. Dintre acestea, doar 20 de avioane urmau să formeze un escadron de atac. Celelalte cinci avioane puteau fi folosite ca “surse de rezervă”. Potrivit presei scrise, cele 20 de avioane au fost modernizate pentru zborul de zi şi noapte, indiferent de condiţiile meteo. Valoarea totală a achiziţiei a fost de aproximativ 268 de milioane de dolari şi includea transferul avioanelor, kiturile de modificare, suportul logistic şi programul de instruire, urmând ca plata să se facă departajat până în 2004. Scrisoarea de accept a ofertei a fost semnată în 30 noiembrie 1998, pentru 25 de avioane F-16 şi 20 de kituri de modernizare. Toate avioanele s-au aflat în hangarele forţelor aeriene americane, au fost transferate în Portugalia (aliat al NATO) printr-un amendament Amendamentul regional de sud pentru export şi control al armelor şi au fost modernizate în ţară. Din 2001 angajaţii de la LMTAS au modificat două avioane, având tehnicieni din forţele aeriene portugheze drept observatori. La rândul lor, LMTAS şi USAF urmau să asiste forţele aeriene portugheze în efectuarea modificărilor majore ale capabilităţilor F-16. Portughezii urmau să modifice 18 avioane. Portugalia este a 15-a ţară care utilizează avioane F-16 pentru a-şi suplimenta flota şi a 4-a ţară care operează cu avioane F-16 ce au aparţinut forţelor aeriene americane.
Putem să înţelegem că avioanele portughezilor, deja la second hand, devin la noi la a treia mână.