x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Cat pe ce sa avem un "Mihailesti 2"

Cat pe ce sa avem un "Mihailesti 2"

18 Ian 2005   •   00:00

OBSERVATOR
O autocisterna plina cu 4.000 de metri cubi de hidrogen s-a rasturnat intr-un sant, echipele de interventie reusind sa remedieze situatia dupa sapte ore

La un pas de dezastru

O catastrofa care putea egala tragedia de la Mihailesti era cat pe ce sa se produca ieri-dimineata in localitatea buzoiana Merei. O autocisterna plina cu 4.000 de metri cubi de hidrogen gazos s-a rasturnat intr-un sant, echipele de interventie reusind sa remedieze situatia abia dupa sapte ore.
ION ALEXANDRU, EDUARD PASCU

NOROC. Cisterna a fost dotata corespunzator, astfel ca hidrogenul nu s-a scurs din recipiente
Tuburile cu hidrogen gazos erau transportate de o autocisterna marca Iveco, la volanul careia se afla Ionel Tomca, in varsta de 34 ani, din orasul Nadlag, judetul Timis. Soferul se deplasa noaptea pe drumul care leaga Ploiestiul de Buzau, cu toate ca incarcatura pe care o transporta este inclusa in categoria materialelor periculoase. Ajuns in dreptul localitatii buzoiene Merei, in jurul orei 2:30, din pricina neatentiei, soferul a pierdut controlul volanului, autocisterna a trecut peste axul drumului si s-a rasturnat intr-un sant.

INTERVENTIE. Soferul a chemat cu ajutorul telefonului mobil pompierii, deoarece incarcatura deosebit de periculoasa putea exploda din moment in moment. La fata locului au ajuns mai multe echipaje de pompieri si politisti, care au izolat imediat zona pe o suprafata de 300 de metri, deviind totodata traficul rutier pe relatia Costesti - Stalpu. Constatand ca incarcatura poate face ravagii in cazul unei explozii, pompierii au luat decizia sa astepte dimineata pentru a evalua situatia si a repune pe roti cisterna. Autocisterna a fost repusa pe roti in jurul orei 11:30, la aproximativ sapte ore de la producerea accidentului, operatiunea decurgand fara incidente. Pentru aceasta, au fost aduse de la Ploiesti doua macarale.

INTERVENTIE. Autoritatile au stat sapte ore cu teama ca "bomba pe roti" ar putea exploda in orice moment

EXPLICATII. Soferul autocisternei, Ionel Tomca, le-a povestit politistilor ca, luni seara, in jurul orei 20:00, oprise la Ploiesti, unde intentiona sa ramana pana la ora 5:00, cand avea voie sa-si reia circulatia. Insa a repornit la drum, dupa ce cateva persoane necunoscute ar fi incercat sa-i sustraga motorina din rezervor. Chiar daca aceasta declaratie a fost consemnata de anchetatori, inspectorii de la Protectie Civila au precizat ca un autovehicul cu o astfel de incarcatura nu avea voie sa circule pe timp de noapte si nici sambata sau duminica. Cei 4.000 de metri cubi de hidrogen gazos erau transportati de la Oltchim Ramnicu Valcea si urmau sa ajunga la Fabrica de Pulberi din Buzau. Soferul, angajat al unei firme din Timisoara, risca o amenda contraventionala si chiar desfacerea contractului de munca. Politistii spun ca daca ar fi avut loc o tentativa de furt asupra autocisternei, soferul trebuia sa se duca la Politie si sa reclame furtul, dupa ce, in prealabil, lasa vehiculul intr-o parcare pazita. La mijlocul anului trecut, Guvernul a aprobat o hotarare prin care transportul substantelor periculoase este interzis intre orele 22:00 si 5:00, precum si in week-end. Hidrogenul gazos face parte din grila substantelor care intra sub incidenta acestei hotarari.

PERICOL
"Hidrogenul gazos este o substanta foarte periculoasa, deoarece este inflamabila si, la orice scanteie, poate exploda"
Alexandrina Sonea - Purtator de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta
RAVAGII
"Avand in vedere cantitatea de hidrogen transportata, o scanteie cat de mica ar fi produs o explozie de proportiile celei de la Mihailesti"
Alexandrina Sonea - Purtator de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta

ESTIMARE
"Hidrogenul gazos este o substanta foarte periculoasa, deoarece este inflamabila si, la orice scanteie, poate exploda. Avand in vedere cantitatea transportata, daca ar fi existat o scurgere si o scanteie cat de mica, ar fi avut loc o explozie de proportii cel putin la fel de dramatice ca ale celei de la Mihailesti. Interventia noastra prompta, cat si masurile luate de transportator (autocisterna era dotata special pentru astfel de transporturi) au facut ca o noua catastrofa sa fie evitata", ne-a declarat Alexandrina Sonea, purtator de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta. Specialistii sustin ca este de preferat ca, in cazul unor astfel de accidente pe timp de noapte, sa se evite interventia cu obiecte de iluminat, mai ales in cazul scurgerilor de hidrogen gazos.

APROAPE
Evenimentul de ieri s-a petrecut la mai putin de 80 de kilometri de locul tragediei de anul trecut de la Mihailesti, ambele cazuri avand loc pe raza judetului Buzau. Anul trecut, la 24 mai, 18 oameni (jurnalisti, pompieri, localnici si persoane aflate intamplator prin zona) au murit, iar alti 13 au fost grav raniti, dupa ce o autocisterna incarcata cu saci de azotat de amoniu a explodat. Deflagratia a fost resimtita la cinci statii seismice, in sosea ramanand un crater adanc de 6 metri si jumatate si cu un diametru de 21 de metri. Potrivit procurorilor care au anchetat cazul, au fost inregistrate distrugeri totalizand peste 2,7 miliarde de lei.
×
Subiecte în articol: observator gazos