x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Guvernul a exclus Dacia

Guvernul a exclus Dacia

21 Ian 2005   •   00:00

OBSERVATOR
Ordonanta Tariceanu privind innoirea parcului auto ii exclude pe proprietarii de masini autohtone de la prima de 30 de milioane de lei pentru casarea automobilelor mai vechi de 12 ani.

Surpriza neplacuta pentru proprietarii de masini mai vechi de 12 ani, fabricate in Romania. Din cauza ca autoturismele Dacia, Oltcit si Aro fabricate pana in 1993 nu erau dotate cu catalizator sau computer de bord, ele nu intra sub incidenta ordonantei de guvern, asa cum a fost modificata acum. Proprietarii unor autoturisme mai vechi de 12 ani, care doresc sa isi cumpere o masina noua, vor primi de la stat un sprijin financiar de 30 de milioane de lei daca isi caseaza vechiul autovehicul. Persoanele care detin autoturisme Dacia au fost excluse din categoria beneficiarilor actului normativ.
SILVIU SERGIU

AFACERE. Caroseriile batranelor Dacii au devenit foarte cautate de catre strangatorii de fier vechi
Guvernul a aprobat ieri o ordonanta de urgenta prin care se stabilesc noi conditii pentru proprietarii de autoturisme uzate care doresc sa le schimbe, in baza Programului de stimulare a innoirii parcului national auto. "Scoaterea din uz a masinilor vechi va reduce poluarea, iar taxele platite pentru achizitia de autoturisme noi vor fi o sursa suplimentara de venituri la bugetul de stat", precizeaza un comunicat de presa al Guvernului. In primul rand, acest program se va aplica pana la sfarsitul lunii noiembrie, in limita sumei de 450 de miliarde de lei. Potrivit legii, este considerat autoturism uzat "orice autoturism inmatriculat in Romania, avand o vechime mai mare, sau egala, de 12 ani, care contine cumulativ urmatoarele componente: grupul motorpropulsor, trenul de rulare, caroseria, sasiul, catalizatorul sau echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului".

CONDITII. Pentru a putea beneficia de suma de 30 de milioane, proprietarul unui autoturism uzat trebuie sa indeplineasca o serie de conditii cumulative: sa se inscrie la un producator validat pentru achizitionarea unui autoturism nou; sa predea autoturismul uzat spre casare unui agent economic autorizat si sa obtina un certificat in acest sens; sa radieze autoturismul uzat. Suma de 30 de milioane de lei va fi acordata o singura data, prima urmand sa se scada din pretul de achizitie al autoturismului nou.

PRODUCATORI. In categoria producatorilor validati vor fi inclusi si importatorii de autoturisme, nu doar producatorii sau furnizorii de autoturisme. Pentru a se inscrie in Programului de stimulare a innoirii parcului national auto, acestia va trebui sa depuna la Administratia Fondului de Mediu o documentatie care va fi asimilata proiectelor de mediu, in sensul Legii nr. 73/2000. Administratia Fondului pentru Mediu va publica in cel mai scurt timp lista producatorilor validati. "Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor a decis reanalizarea si modificarea OUG nr. 99/2004, pornind de la sesizarea Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, care a semnalat o serie de posibile disfunctionalitati in aplicarea acesteia", mai precizeaza comunicatul Guvernului.

IMBARBATARE

"Textul legii ar fi trebuit completat cu precizarea «daca aceste dotari au existat din fabrica». Fara indoiala, si posesorii de astfel de autovehicule, respectiv Dacii mai vechi de 12 ani, pot veni sa-si caseze masinile si sa beneficieze de prevederile ordonantei" - Marius Carp, director executiv al APIA

"APIA" ARE ALTA PARERE
"Daca textul actului normativ lasa loc la interpretari, ar trebui sa se dea o clarificare. Oricum, vor aparea si normele de aplicare si acestea vor aduce lamuriri", mai spune reprezentantul APIA. Intre 2001 si 2003, actualul premier Calin Popescu Tariceanu s-a aflat si el la conducerea APIA, ocupand functia de presedinte al asociatiei.

HARBURI
Prevederile ordonantei de urgenta in forma "Tariceanu" aduc o veste rea pentru proprietarii de masini de fabricatie romaneasca: ei sunt practic exclusi din programul national de innoire a parcului auto. Conditia restrictiva, care ii elimina de la sprijinul financiar de 30 de milioane de lei acordat de stat, este prevederea ca autoturismul casat sa aiba obligatoriu "catalizator sau echipamente electronice de gestiune a functiilor motorului". Or, nici una dintre masinile fabricate in Romania inainte de ianuarie 1993 nu a fost dotata cu sistem catalitic de antipoluare sau calculator de bord. Autoturismele fabricate la Pitesti (Dacia), Craiova (Oltcit), Campulung (ARO) cu o vechime mai mare de 12 ani nu mai pot fi casate in conditiile noii ordonante modificate de Cabinetul Tariceanu. Ele se pretau la casare in conditiile ordonantei Nastase. Pe cine avantajeaza ordonanta Tariceanu? Intra sub "umbrela" programului de innoire masinile importate imediat dupa Revolutie, cand Romania a absorbit sute de mii de masini second-hand, devenind cimitirul de masini vechi al Europei. Dintre acestea pot fi casate in conditiile noii ordonante, evident, doar cele care au catalizator sau computer. Adica masini care au fost, de regula, fabricate dupa 1990. Cei 15 mii de proprietari care se incadreaza in conditiile ordonantei Tariceanu sunt astfel alesi pe spranceana. Textul initial al ordonantei includea, fara precizarea dotarii, drept beneficiar ai primei de casare pe proprietarii masinilor mai vechi de 12 ani. (Dan Constantin)
×
Subiecte în articol: observator