O dată cu liberalizarea pieţei transportului feroviar de călători din 2010, când operatorii internaţionali vor putea intra pe piaţa românească de transport feroviar, mecanicii de locomotivă vor avea nevoie de certificare pentru a putea efectua transporturi şi în afara României.
Astfel, aceştia vor obţine un permis de mecanic de locomotivă şi un certificat comunitar, care vor fi recunoscute în orice stat membru al Uniunii Europene, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
Astfel, MTI a elaborat un set de norme care specifică responsabilităţile autorităţilor competente, mecanicilor de locomotivă, precum şi ale altor părţi implicate în sector, în special operatorii de transport feroviar, administratorii infrastructurii feroviare şi centrele de formare profesioanlă. După aprobarea HG-ului, normele vor intra în vigoare la 4 decembrie. Normele preiau în totalitate prevederile unei directive a CE, care stabileşte condiţiile şi procedurile de certificare a mecanicilor de locomotivă.
Fiecare operator de transport feroviar şi administrator de infrastructură îşi stabileşte propriile proceduri de eliberare şi actualizare a certificatelor, ca parte integrantă a sistemului său de siguranţă. Pentru a obţine certificatul, valabil timp de zece ani, mecanici vor fi testaţi medical (fizic şi psihologic), dar şi profesional. După obţinerea certificării, testările vor continua periodic, în funcţie de vârsta solicitantului.
Vârsta minimă pentru obţinerea certificării este de 20 de ani, însă se pot elibera permise solicitanţilor de la vârsta de 18 ani valabile numai pe teritoriul naţional.
Operatorii de transport feroviar şi administratorii infrastructurii feroviare trebuie să se asigure şi să verifice dacă permisele şi certificatele mecanicilor de locomotivă pe care îi angajează sau îi contractează sunt valabile şi vor stabili un sistem de monitorizare a propriilor mecanici de locomotivă.
România este obligată să liberalizeze piaţa transportului feroviar de călători din 2010, cea a transportului de marfă având loc în 2007.
Potrivit directorului general al CFR Călători, compania pe care o conduce dispune de material rulant cu care ar putea circula în statele membre UE. Totuşi, pentru deschiderea pieţei este necesară înfiinţarea unui organism independent care să monitorizeze piaţa, care încă nu a fost înfiinţat.
Mediafax
Citește pe Antena3.ro