La desen stăm bine: varianta actualizată a Master Planului de Transport prevede construcţia a 1.301 de kilometri de autostradă, până în 2030, dublu faţă de nivelul stabilit înainte de negocierile publice.
Noul Master Planul de Transport a fost prezentat ieri de ministrul Ioan Rus comisiilor de specialitate din Camera Deputaţilor şi Senat. Documentul va fi aprobat săptămâna viitoare de Guvern şi, înainte de implementare va fi prezentat şi Comisiei Europene.
Proiecte noi de 48 milarde de euro
Dintr-o mişcare de pix fostele propuneri de drumuri expres au devenit autostrăzi pe hârtie: Sibiu-Piteşti, Bacău – Paşcani, Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni şi Legătura Târgu Mureş - Târgu Neamţ propusă iniţial la standardul de autostradă fazată. În document au fost incluse o nouă centură ocolitoare cu profil de autostradă pentru Bucureşti şi mai multe sectoare de drumuri expres care iniţial făceau parte din reţeaua Trans Regio.
“După dezbaterea publică au fost propuşi 1.301 km de autostradă, cu un plus de 645 km faţă de versiunea iniţială a Master Planului, 1.877 km de drum expres, 3.147 km de drum Trans Regio şi Euro Trans şi 67 de variante de ocolire de sine stătătoare sau parte a proiectelor de autostradă sau drumuri expres, la care se adaugă centura Bucureştiului la profil de autostradă. Investiţia în sectorul rutier se ridică la 26,48 miliarde euro, din care peste jumătate investiţie în autostrăzi”, se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.
Pentru sectorul feroviar, noua variantă a documentului prevede investiţii de reabilitare a coridoarelor feroviare (3.219 km), a unor căi ferate cu potenţial economic (1.131 km), electrificarea tuturor sectoarelor de pe reţeaua TEN-T core (425 km) şi dezvoltarea unor sectoare de cale ferată de mare viteză (peste 1.000 de km). Totalul investiţiilor în acest sector este de 19 miliarde de euro.
În cazul sectorului naval, propunerile vizează 752 km de căi navigabile şi modernizarea a 12 porturi, cu investiţii estimate la peste 2 miliarde de euro.
Ultima variantă a Master Planului recomandă şi investiţii în infrastructura a 14 aeroporturi, în valoare de 588 milioane euro, în timp ce suma revizuită pentru sectorul multimodal este de 142 milioane euro.
Valoarea totală a investiţiilor pentru dezvoltarea infrastructurii de transport până în 2030 este de peste 48 miliarde euro, apropiată de cea din prima variantă a strategiei.