Ţările mai recent intrate în UE se străduiesc să atenueze deficienţele faţă de cele dezvoltate. O iniţiativă pornită din sferele bancare şi de business vine cu un plan pe termen lung, ce presupune atragerea de investiţii ce urmează să fie utilizate pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii în rândurile locuitorilor din Est. Necesarul de fonduri este uriaş, dar primul pas a fost deja făcut.
O călătorie de la Gotteborg la Barcelona (distanţă de 2.500 kilometri, pe axa Nord-Sud a Europei) durează 24 de ore cu maşina sau cu trenul, iar aceeaşi distanţă, între Tallinn şi Constanţa, poate fi parcursă în 32 de ore cu maşina sau în trei zile şi jumătate cu trenul. Iată numai unul dintre exemplele care ne arată prăpastia dintre Vest şi Est, în ce priveşte domenii precum infrastructura, transporturile, energia.
„Această regiune nu este o insulă, ci o parte a Uniunii Europene”, a spus Beata Daszynska Muzyczka, preşedintele Consiliului de Supraveghere al Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări (FII3M), referindu-se la zona răsăriteană a continentului. „Trebuie să ne ridicăm vocile, să vorbim clar şi răspicat despre nevoile noastre”, a adăugat Daszynska Muzyczka.
Sursele de finanţare
Proiectul FII3M a fost înfiinţat de banca de dezvoltare a Poloniei (BGK) şi Guvernul României, prin EximBank. Sursele de finanţare provin din partea instituţiilor fondatoare, contribuţia totală fiind de 500 milioane de euro.
Fondul îşi propune să atragă între 3 şi 5 miliarde de euro de la investitori naţionali sau supranaţionali din statele regiunii, precum şi de la cei instituţionali din toată lumea. De asemenea, organizaţia intenţionează să se angajeze în proiecte de infrastructură cu valoare agregată de până la 100 miliarde de euro.
Inițiativa celor Trei Mări este o platformă politică formată din 12 state situate între Marea Baltică, Adriatică și Marea Neagră: Austria, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia și Slovenia. Aceste țări totalizează 28% din teritoriul Uniunii Europene și 22% din populația acesteia.
Decalajul reclamă investiţii de 500 miliarde de euro
Decalajul în infrastructură resimţit de regiunea celor Trei Mări necesită investiţii de peste 500 miliarde de euro, în timp ce bugetul UE dedicat pentru investiţii structurale în această zonă, pentru exerciţiul 2021-2027, va fi de numai 40 miliarde de euro, relevă un raport întocmit de compania de analiză poloneză Spotdata. Astfel, până în 2030, necesarul de investiţii în transporturi se cifrează la 290 miliarde de euro, infrastructura IT&C are nevoie de 160 miliarde de euro, iar pentru energie ar trebui alocată o sumă de 88 miliarde de euro. Aceasta în condiţiile în care Produsul Intern Brut (PIB) al celor 12 state are o creştere prognozată de 35% în perioada 2018-2030, ponderea regiunii în PIB-ul UE fiind aşteptată să urce de la 11% la 13%.