x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Mercurialul oaselor rupte, cadoul otrăvit al asigurătorilor

Mercurialul oaselor rupte, cadoul otrăvit al asigurătorilor

de Adrian Stoica    |    06 Iul 2017   •   12:50
Mercurialul oaselor rupte, cadoul otrăvit al asigurătorilor
Sursa foto: bowdenimages/Getty Images/iStockphoto

Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) va impune un control mai strict asupra companiilor de asigurări în ceea ce priveşte stabilirea tarifelor RCA, iar sistemul bonus-mallus aduce o diferenţiere clară între şoferii indisciplinaţi, cu antecedente în trafic, şi cei corecţi. Noile reglementări se regăsesc în Proiectul Normei pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie, cât şi a unor prevederi cu privire la asigurările auto adoptat de către Autoritatea de Supravevhere Financiară (ASF).

Potrivit documentului, care a fost pus deja de ASF în dezbatere publică, fiind publicat pe site-ul său, limitele de despăgubire stabilite sunt de 1,22 milioane de euro pentru pagubele materiale produse într-un accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate şi de 6,07 milioane de euro pentru vătămări corporale şi decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate. În situația în care se formulează pretenţii de despăgubiri pentru hârtii de valoare, acte, manuscrise, bijuterii, pietre preţioase, obiecte de artă, alte obiecte din platină, aur sau argint, mărci poştale, timbre şi pentru dispariţia sau distrugerea banilor, despăgubirile se vor stabili prin hotărâre judecătorească.

 

Apare Mercurialul despăgubirilor

Despăgubirile cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vătămării integrității corporale ori a sănătăţii se vor evala pe baza unui punctaj comunicat de către Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” București și stabilit prin Ordin comun emis de Ministerul Sănătății și ASF, precum și a altor documente justificative ce particularizează cazul. În ceea ce priveşte pretenţiile legate de traumele psihice, persoana prejudiciată trebuie să prezinte documente pentru dovedirea acestora. În cazurile în care despăgubirile sunt stabilite prin hotărâre judecătorească, asigurătorul RCA acordă despăgubiri în baza hotărârii judecătoreşti rămase definitivă.  Despăgubirile băneşti periodice, stabilite prin hotărâri judecătoreşti, se plătesc până la încetarea stării de nevoie ori a incapacităţii de muncă, ţinându-se seama de deciziile de pensionare, de certificatele medicale şi de alte dovezi care stabilesc aceste situaţii. În cazul în care ulterior plății despăgubirilor pentru vătămări corporale, stabilite prin hotărâre judecătorească, intervine decesul victimei ca urmare a aceluiaşi accident, despăgubirea se recalculează.

 

Bonus-malus, o diferenţiere clară între şoferi
De asemenea, în proiectul Normei se precizează că sistemul bonus-malus va fi format din categoria de bază B0, 8 clase de bonus şi 8 clase de malus; clasa B0 este atribuită unui nou asigurat, fără istoric în asigurare. ASF propune revenirea la vechile procente maxime pentru bonus (reducere de preț) și,  malus (penalizare prin creșterea tarifului). În plus, proiectul limitează numărul de daune în urma cărora un șofer va fi penalizat cu procentul maxim. Astfel, în cazul în care un șofer înregistrează două daune plătite, indiferent de valoare, pe perioada de un an în care este valabilă polița, el va plăti, de la următoarea asigurare, un preț dublu față de cel standard. Prin impunerea acestei reglementări, malusul maxim a fost ridicat la 100%, fără ca numărul claselor de malus (8) să fie mărit. În ceea ce îi priveşte pe şoferii disciplinaţi, ei vor ajunge să plătească un un tarif la jumătate față de cel standard dacă sunt încadrați în cea mai bună categorie de bonus (B8). Un șofer care pornește de la categoria B0 poate ajunge să beneficieze de reducerea maximă dacă patru ani la rând conduce aceeași mașină fără să înregistreze daune. În prezent, sistemul bonus-malus presupune o penalizare maximă egală cu bonusul maxim, ambele oprindu-se la 32% din tariful standard.

 


Conform Normei, coeficenţi de bonus aferenţi tarifelor variază 50% şi 100%, iar cei de malus de la 110% la 200%.

 

Decontarea direct, poliţă mai scumpă

In ceea ce priveşte decontarea directă, modalitate prin care reparația autovehiculului să fie plătită de către asigurătorul RCA al șoferului păgubit,  ulterior aceasta recuperându-şi prejudiciul de la asigurătorul șoferului vinovat, aceasta va funcţiona ca o clauză suplimentară la contractul RCA.  Ea va presupune plata unui supliment de primă, iar nivelul suplimentului va fi stabilit de asigurător și verificat de actuari independenți avizați de ASF. Această formulă nu va fi obligatorie, însă firmele de asigurare sunt obligate să o prezinte tuturor clienților.

 

Tariful RCA în funcție de zonă dispare, iar categoriile de vârstă luate în calcul la stabilirea lui sunt limitate.



Companiile de asigurări vor fi obligate ca la șase luni după publicare normei, să prezinte Autorităţii de Supraveghere planuri în ceea ce privește strategia de afaceri pe zona RCA, precum şi  estimări pentru următorii cinci ani în ceea ce privește indicatorii prudențiali, proiectul Normei RCA

 

Proiectul Normei RCA introducere noţiunea de "asigurat cu risc ridicat", acesta reprezentând persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puţin trei asigurători RCA ofertează un tarif de primă de "N" ori mai mare decât tariful de referinţa. Factorul "N" urmează să fie stabilit de către Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR), cu aprobarea ASF.

 

 

Durerile, evaluate în puncte traumatice

-Evaluarea despăgubirilor se va face după un nivel mediu prezumat al suferinței îndurate de persoanele prejudiciate;

-Valoarea unui punct traumatic este egală cu dublul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată la data producerii accidentului;

-Despăgubirea maximă nu va putea depăși 200 de puncte traumatice, echivalentul stării vegetative persistente (SVP);

-La un salariu minim brut de 1.250 de lei, valabil de la 1 mai 2017,  despăgubirea maximă ce se va putea plăti va fi de 500.000 lei pentru o persoană;

-Un picior rupt echivalează cu un punct sau 2.500 de lei;

-Un ochi pierdut echivalează cu aproximativ 10 puncte sau 25.000 de lei;

×
Subiecte în articol: asigurari accident despăgubiri asf