Spectacolele din Festivalul Naţional de Teatru (FNT), care a început vineri în Bucureşti, sunt la mare căutare: indiferent dacă publicul e unul cunoscător al fenomenului teatral sau e unul obişnuit; indiferent dacă evenimentul este sau nu pe placul tuturor oamenilor din domeniu. La intrarea în sălile de spectacol unde au loc reprezentaţiile cu producţiile selecţionate e îmbulzeală, se caută bilete. Aşa a fost în primele trei zile.
FNT 2012 a început sub semnul lui I.L. Caragiale. Pe peluza din faţa Teatrului Naţional, lângă ansamblul statuar "Căruţa cu paiaţe", personaje din Caragiale s-au făcut remarcate şi la propriu, şi la figurat. Actori ai companiei Antagon Theatre AKTion din Germania şi actori din România cocoţaţi pe picioroange umblau, parcă, dezorientaţi, căutând fie ceva, fie pe cineva. Zoe căuta deznădăjduită scrisoarea pierdută. Înamoratul Rică Venturiano o urmărea, împins de pasiune, pe Ziţa. Farfuridi îi întreba dezolat pe spectatorii din faţa TNB dacă nu l-au văzut cumva pe Brânzovenescu. Cetăţeanul turmentat umbla fără rost... Puţinele cuvinte din acest spectacol de intrare în atmosfera FNT (a durat 30 de minute) erau rostite în diferite limbi. După introducerea numită, desigur, "Căruţa cu paiaţe", publicul s-a grăbit la întâlnirea cu personajele caragialiene din spectacolul lui Gigi Căciuleanu "D’ale noastre" (Sala Mare, TNB), care a început după "deschiderea oficială" asumată de Ion Caramitru – preşedintele UNITER (uniunea care organizează FNT), Alice Georgescu – directorul artistic al festivalului şi Victor Opaschi – secretar de stat în Ministerul Culturii (finanţatorul principal al FNT). Apoi, publicul care a umplut Sala Mare până la refuz s-a bucurat de spectacolul Naţionalului bucureştean ce poartă pecetea inconfundabilului artist Căciuleanu.
Week-end-ul i-a adunat pe oamenii de teatru la întâlniri, discuţii, lansări. În centrul evenimentelor a fost nimeni altul decât Andrei Şerban. Sâmbătă dimineaţă, distinsul regizor (aflat în ţară şi pentru că lucrează la Opera din Iaşi un spectacol) a vorbit publicului despre "Teatrul, o uzină cu foc continuu" (Ceainăria Serendipity -– secţiunea Divanele FNT). Apoi a ajuns la Fundaţia Löwendal, unde a fost lansat un excepţional album al artistului fotograf Mihaela Marin: "Cehov, Shakespeare, Bergman văzuţi de Andrei Şerban" (Editura ICR). Lucrarea conţine fotografii realizate de autoare la cinci spectacole montate de Andrei Şerban, imaginile fiind însoţite de o introducere scrisă chiar de distinsul creator. În continuare, Andrei Şerban a vorbit despre Peter Brook, autorul volumului "Fără secrete. Gânduri despre actorie şi teatru". El a fost cel mai îndreptăţit să o facă, căci s-a aflat o perioadă, la începuturile activităţii sale, alături de acest mare regizor al lumii. Andrei Şerban semnează şi Prefaţa la cartea atât de binevenită pe piaţa de la noi, tradusă de Monica Andronescu şi editată de Nemira. În festival au fost programate şi două spectacole de Andrei Şerban: "Hedda Gabler" de Henrik Ibsen (Teatrul Maghiar din Cluj) şi "Lear(a)" de Shakespeare (Teatrul Bulandra).
Duminică, la Fundaţia Löwendal, actorul Ion Caramitru şi criticul Dan C. Mihăilescu au discutat despre: "În ce lume trăim, pe ce scene jucăm...". De fapt, Caramitru l-a provocat pe DCM, cel care vorbeşte întotdeauna cu o savoare de ţi se face instantaneu poftă de lectură. Ceea ce înseamnă că e delicios ori de câte ori vorbeşte în public.
Printre spectacolele prezentate în primele trei zile în FNT se numără "Hedda Gabler", de la Cluj, "Poveşti de familie", regia Vlad Cristache (Teatrul "Maria Filotti" din Brăila), "Îngeri în America", direcţia de scenă Victor Ioan Frunză (Metropolis), "Visul unei nopţi de vară", regia Radu Afrim (Teatrul Naţional din Iaşi), "Două loturi", regia Alexandru Dabija (TNB).
____________________________
Premiul criticii
Echipa FNT informează că anul acesta, în premieră, Festivalul Naţional de Teatru se aliniază altor întâlniri teatrale cu tradiţie din Europa, precum MESS de la Sarajevo sau BITEF de la Belgrad, şi îşi supune afişul "judecăţii" critice internaţionale. La solicitarea Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT/IATC), în al cărei comitet executiv este prezentă şi România, prin persoana preşedintelui secţiei române a asociaţiei, criticul Alice Georgescu, un juriu format din trei membri ai AICT va acorda, la sfârşitul festivalului, un premiu purtând numele asociaţiei. Membrii juriului (provenind, prin "constituţie", atât din ţara-gazdă a festivalului, cât şi din străinătate) sunt: Yun-Cheol Kim, profesor la Academia Centrală de Dramă din Seul (Coreea de Sud), preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru; Raymond Bertin, critic de teatru şi ziarist, membru al redacţiei revistei Jeu din Montreal (Canada), şi Octavian Saiu, teatrolog, profesor universitar, vicepreşedinte al Secţiei române a AICT. Privirii lor atente li se vor supune spectacolele ce figurează în secţiunile "De toate pentru toţi" şi "Teatrul de mâine".