Bernard Arnault a acționat în instanță platforma X, în cadrul procedurilor judiciare inițiate în comun de „Le Parisien” și „Les Echos”, cotidienele franceze care sunt deținute de imperiul său de lux LVMH.
Acțiunea în Justiție, susținută, de asemenea, de publicațiile „Le Figaro” și „Le Monde”, precizează că ziarele au dreptul la plată în conformitate cu normele care permit redacțiilor să primească remunerație de la platformele digitale pentru distribuirea conținutului lor.
Reclamanții susțin că platforma X, cunoscută anterior ca Twitter, nu a fost niciodată de acord să deschidă negocieri cu editorii de știri francezi, spre deosebire de Meta, proprietarul Google și Facebook.
Confruntare între locurile 1 și 2
Procesul, care va fi judecat la Paris, în luna mai a anului viitor, anunță o confruntare în sala de judecată între cei mai bogați doi oameni din lume.
În ultimii ani, Arnault, care conduce mărci precum Louis Vuitton, Christian Dior și Givenchy, a făcut de mai multe ori schimb de locuri cu Musk, în poziția de cel mai bogat om al planetei. Patronul „Tesla” și „Space X” deține însă în prezent acest titlu.
Averea magnatului francez a scăzut cu 36 de miliarde de dolari până în acest an, ajungând la 171,5 miliarde de dolari, pe fondul diminuării cererilor din China pentru bunurile de lux.
În schimb, averea lui Musk a crescut, în special de la realegerea lui Donald Trump la președinția Statelor Unite. Aceasta a ajuns la 334,5 miliarde de dolari, crescând cu 105,5 miliarde de dolari în 2024.
Elon Musk a fost unul dintre principalii susținători ai candidatului republican în campania electorală, iar președintele ales al SUA a anunţat deja că miliardarul va conduce noul Departament al Eficienţei Guvernamentale, împreună cu fostul candidat prezidenţial republican Vivek Ramaswamy.
Trump a transmis, într-o declaraţie postată pe platforma sa „Truth Social”, că, „împreună, aceşti doi americani minunaţi vor pregăti terenul pentru ca administraţia mea să dezmembreze birocraţia guvernamentală, să reducă excesul de reglementări, să taie cheltuielile inutile şi să restructureze agenţiile federale.”.
În condițiile în care averea sa a crescut cu o rată medie anuală de 110%, se estimează că Elon Musk este pe cale să devină primul trilionar din lume, până în 2027.
Un proces cu scântei
Acțiunea în Justiție a ziarelor din portofoliul lui Arnault vine în urma unei hotărâri favorabile, pronunțate de un judecător din Paris, în luna mai.
Instanța judiciară din capitala Franței a decis că X a avut la dispoziție două luni pentru a furniza date comerciale grupului de editori francezi, care mai include „Télérama”, „Courrier International”, „Le Huffington Post”, „Malesherbes Publications” și „Le Nouvel Obs”.
Ziarele au anunțat că X „nu s-a conformat” acestei decizii până în prezent, „demonstrând astfel dorința sa invariabilă de a se sustrage obligațiilor sale legale”.
„Veniturile din aceste drepturi, cu investițiile pe care le-ar permite beneficiarilor săi să le facă, reprezintă un impuls pentru pluralitatea, independența și calitatea mass-media, care sunt esențiale pentru libertatea de exprimare și dreptul la informare în societatea noastră democratică.”, a adăugat grupul de presă.
O directivă europeană din 2019 permite ziarelor, revistelor sau agențiilor de presă să fie remunerate, atunci când conținutul lor este reutilizat de către giganții digitali. Aceștia din urmă trebuie să împartă veniturile cu jurnaliștii.
Directiva „Copyright” a instituit o serie de responsabilități și obligații, inclusiv financiare, pentru diferitele platforme online, precum Facebook, Google sau YouTube, pentru conținutul încărcat sau distribuit de către utilizatori. Spre exemplu, directiva prevede limite la postările de pe Facebook, prin care utilizatorii reiau articole de presă.
Directiva urmărește să sporească șansele deținătorilor de drepturi de autor, în special muzicieni, artiști interpreți și scriitori, precum și editori de știri, pentru ca ei să poată negocia oferte de remunerare mai bune pentru utilizarea materialelor pe care le creează, atunci când acestea apar pe platformele de internet.
Platformele sociale răspund astfel direct de conținutul încărcat pe site-ul lor și acordă în mod automat dreptul editorilor de a negocia tranzacții în numele jurnaliștilor lor pentru informații folosite de agenții de știri.