Universitatea Maritimă din Constanţa împreună cu Autoritatea Navală Română sunt în centrul unui scandal cu impact internaţional, după ce mai multor studenţi din Egipt şi Nigeria le-au fost eliberate carnete de marinar româneşti. Potrivit Hotărârii de Guvern 313 din 2009, carnetul de marinar este un document de trecere a frontierei de stat acceptat de statul român. Acest document se eliberează de către Autoritatea Navală Română numai cetăţenilor români, fiind echivalentul unui document de identitate. “La solicitarea Universităţii Maritime din Constanţa, Autoritatea Navală Română a emis carnetele de marinar studenţilor străini aflaţi în curs de educare, în vederea accederii acestora la brevetele maritime. În opinia Ministerului Transporturilor un carnet de marinar nu poate fi emis unui cetăţean străin aflat la studii în România”, se precizează într-un document al Inspectoratului General pentru Imigrări. În contextul internaţional, în care tot mai multe state sunt lovite de terorism, autorităţile române se joacă după bunul plac cu documente vitale de importanţă naţională, care în orice moment ar putea pune în pericol siguranţa naţională şi internaţională.
Fostul rector de la UMC Cornel Panait susţine că instituţia de învăţământ pe care a condus-o nu are nici o vină în acest caz şi a aruncat responsabilitatea la ograda Autorităţii Navale Române (ANR), instituţia care a emis carnetele. Nici directorul ANR, Dumitru Catană, nu s-a lăsat mai prejos şi a spus că UMC le promite studenţilor străini că-i face ofiţeri de marină, dar în realitate îi face doar ingineri de marină. Mai mult, le-ar promite brevete şi carnete de marinar. “UMC le promite studenţilor străini că le dă brevete, carnete de marinar, că-i pregăteşte să devină ofiţeri. În realitate îi face doar ingineri. Ei promit astfel de lucruri pentru a atrage studenţii străini să plătească cursurile”, a spus Catană. Legat de carnetele de marinar, Catană a spus iniţial că toate documentele s-au eliberat cu acordul Ministerului Transporturilor şi al Externelor. Apoi s-a răzgândit.
Dumitru Catană s-a apărat rapid, susţinând că nu are nici o implicaţie în scandalul legat de carnetele de marinar româneşti emise pe numele studenţilor străini pentru că toate s-au emis înainte de a fi numit în funcţia de director. Într-un final s-a convins că instituţia pe care o conduce cu mână forte şi în care a numit pe funcţii cheie persoane apropiate este responsabilă cu emiterea carnetelor de marinar. Dar, pentru a ascunde “afacerea carnetelor”, Dumitru Catană dă vina pe lipsa armonizării legislaţiei româneşti: “interdicţia de emitere a carnetelor de marinar pentru cetăţenii străini este în scopul uniformizării legislaţiei”.
Pe 26 februarie a.c., Autoritatea Navală Română a informat Universitatea Maritimă Constanţa ca urmare a unei adrese primite de la Ambasada Republicii Arabe Egipt la Bucureşti prin care solicita lămuriri cu privire la eliberarea carnetelor de marinar cetăţenilor străini şi posibilitatea obţinerii brevetelor la finalizarea studiilor. “Emiterea carnetelor de marinar s-a efectuat cu respectarea Hotărârii nr. 245/2003 în care se stipulează că “Personalul navigant român este constituit din totalitatea persoanelor care au cetăţenie română şI care posedă un brevet şi un certificat de capacitate, obţinut în conformitate cu prevederile legale şi care dă dreptul acestora să îndeplinească funcţii la bordul navelor”. Într-un final, pentru a stopa amploarea scandalului, Dumitru Catană le spune celor de UMC să le comunice studeţilor egipteni că pe viitor carnetele de marinar le vor fi eliberate de Autoritatea Maritimă din Egipt, apoi pot veni cu documentele la Autoritatea Navală Română pentru a susţine examenul de evaluare pentru obţinerea brevetului de ofiţer punte sau maşină.
Fiul lui Catană a fost numit la Căpitănia Snagov
Numit de ministrul Dan Şova în funcţia de director al Autorităţii Navale Române, Dumitru Catană a decis să-l angajeze în subordinea sa pe Alexandru Dan Catană, fiul său. În data de 28 august 2014, Alexandru Catană prinde postul tocmai la Căpitănia Zonală Giurgiu, dar fără a avea avizul Consiliului de Conducere al ANR. După numai două luni, directorul Catană scoate la concurs postul de şef birou siguranţa navigaţiei la Căpitănia Snagov. Întâmplător, la concurs se prezintă doar Alexandru Catană şi câştigă postul, deşi nu avea experienţă în domeniu. Dar, Catană jr. susţine că are experienţă practică în domeniu pentru că a lucrat câte trei luni pe două nave de tip container. Întrebat care este numele navelor pe care a lucrat, Catană jr. a început să se bâlbâie. Ciudat, nu şi-a adus aminte numele acestora!