x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Coridorul 7 european - Varianta de rezerva: canalul Dunare-Marea Neagra

Coridorul 7 european - Varianta de rezerva: canalul Dunare-Marea Neagra

08 Apr 2005   •   00:00

Romania este inclusa in reteaua europeana de transport terestru (TEN-T) cu cateva proiecte rutiere si feroviare, insa cel mai important plan intentioneaza finalizarea coridorului 7 european in Delta Dunarii. Proiectul in sine contine destule date controversate.

  • de ALEXANDRU NASTASE, Bruxelles
  • SOLUTIE? Canalul Dunare-Marea Neagra ar putea salva Rezervatia Delta Dunarii
    RETEA EUROPEANA. Proiectul TEN-T (Transeuropean Network for Transport) urmareste dezvoltarea cailor de transport terestru la nivelul intregului continent. Proiectul, ale carui baze s-au pus la inceputul anilor ’90, include, pe langa tarile comunitare, si state care sunt in curs de aderare, precum Romania si Bulgaria, dar si tari care nu vor face parte prea curand din UE, precum Ucraina, Rusia sau Belarus. Comisia Europeana tinteste o gestionare cat mai buna a fondurilor si urmareste ca proiectul-gigantic sa inceapa cat de curand posibil. Oficialii europeni au fost chestionati pana acum in mai multe aspecte legate de proiect si au primit petitii semnate de cele mai importante organizatii neguvernamentale specializate in chestiuni de mediu. Problema va fi ridicata si in cadrul unor reuniuni ale conventiilor internationale. Autorii proiectelor sunt acuzati ca, in forma sa actuala, TEN-T nu tine cont prea mult de legislatia europeana in materie de protectia mediului. avertismente. ONG-urile si ecologistii europeni au avertizat Comisia Europeana in legatura cu efectele devastatoare asupra mediului pe care amenajarea coridorului 7 european, asa-numitul canal Dunare-Main-Rin, le va avea asupra naturii, habitatelor si speciilor protejate din Europa. Potrivit rapoartelor intocmite pana acum, se arata ca actualul proiect al coridorului 7 incalca grav legislatia europeana. Ecologistii au estimat ca planurile actuale ar duce la distrugerea a aproximativ 65% din siturile NATURA 2.000 situate pe cursul Dunarii.

    ZONE AFECTATE. In alta ordine de idei, proiectul de adancire a fluviului va avea un impact deosebit asupra zonelor umede extrem de valoroase situate intre Viena si Bratislava. Afectate ar putea fi, de asemenea, Parcul National Dunarea, din Austria, si intinse portiuni din cursul Dunarii de pe teritoriul Ungariei, inclusiv Parcul National Dunare-Drava. In Romania, suspiciunile planeaza asupra efectelor pe care le va suferi Dunarea de Jos - portiunea dintre Portile de Fier si Galati - dar mai ales Delta Dunarii, acolo unde va fi incheiat coridorul.

    Putin vehiculata pana acum a fost varianta ca acest coridor sa fie incheiat in Portul Constanta, ultimul tronson urmand a fi canalul de ecluze Dunare-Marea Neagra, finalizat in 1984. Unii ecologisti arata ca transformarea acestuia pentru a intruni caracteristicile necesare pentru a face fata traficului intens ar avea un impact mai putin semnificativ asupra mediului.

    BISTROE
    Moment important in evolutia situatiei canalului Bistroe. O delegatie ucraineana va participa saptamana viitoare la Tulcea, la o intalnire pregatitoare in chestiunea controversatului proiect ucrainean. Autoritatile romane nu stiu cum vor aborda reuniunea, avand in vedere ca noua conducere a ARBDD habar nu are despre problema. A fost una dintre chestiunile ignorate de Ministerul Mediului cand a decis mazilirea fostului guvernator, Virgil Munteanu, cel care a convins conventiile internationale sa ia pozitie impotriva Ucrainei. Noul guvernator, Paul Cononov, a solicitat de la Institutul National "Delta Dunarii" informatii despre canalul Bistroe si evolutia situatiei, iar un expert al acestei institutii va fi principala arma a romanilor. Expertii se tem ca ucrainenii ar putea folosi reuniunea pentru a prezenta faza a doua a proiectului.

    ×
    Subiecte în articol: special